Planlagt helstenging av E39 Bårdshaug bru i Orkanger starter 8. desember
Det er snart klart for den første planlagte helstengingen av E39 Bårdshaug bru i Orkanger i forbindelse med de om omfattende vedlikeholdsarbeidene som pågår.
Som tidligere informert blir den første stengingen i desember, mens den andre planlegges i månedsskiftet februar/mars 2024.
Skal montere interimsbru
– Brua blir helt stengt for trafikk fra og med fredag 8. desember klokken 21:00 og gjenåpnes i løpet av søndag 17. desember, sier fungerende seksjonsleder Håkon Ødegård Alstad.
Årsaken til at brua må helstenges en drøy uke nå i desember og senere i månedsskiftet februar/mars er at det må etableres og senere demonteres en interimsbru ved vestre landkar hvor det skal utbedres skader. Det kan bli behov for enkelte nattestenginger for fugearbeid og lignende i tillegg til disse helstengingsperiodene, men dette vil det bli informert om på forhånd.
– Ved den første helstengingen nå vil vi bruke helga til å tine bakken før de begynner selve gravingen på morgenen mandag 11. desember, men fra og med da vil det arbeides i doble skift for å jobbe mest mulig effektivt, understreker Håkon Ødegård Alstad.
I henhold til plan blir det på grunn av helstengingen av E39 Bårdshaug bru toveis trafikk på omkjøringsveien. Skilting vil være på plass når trafikken legges om.
Manuell dirigering på dagtid og lysregulering om natta
– Ved den smale Gammelosbrua blir det manuell dirigering mellom klokka 07:00 og 19:00 hver dag i stengingsperioden. Fra klokka 19:00 til 07:00 blir det lysregulering. Vi kommer til å ha en tett oppfølging av trafikken i perioden med helstengt bru, sier Håkon Ødegård Alstad.
Etter at helstengingen avsluttes 17. desember returneres det til ordinær trafikkavvikling for anleggsperioden, hvor Gammelosveien vil være omkjøringsvei for trafikken fra Trondheim og som skal vestover i retning Ørlandet og øyregionen. Trafikken fra vest, altså fra Ørlandet og kystregionen og mot Trondheim, vil da bruke Bårdshaug bru som tidligere.
– Tilbakemeldingene er at trafikkomleggingen siden anleggsstart 31. oktober har gått bra, men det er selvsagt en stor merbelastning for lokalmiljø og næringslivet. Det finnes ingen ideell omkjøringsløsning for disse arbeidene. Vi oppfordrer til at bilister, næringstransporter og myke trafikanter er spesielt oppmerksomme nå som trafikken begge veier vil gå på omkjøringsveien. I og med det er manuell dirigering og lysregulering blir det noe ventetid, sier Håkon Ødegård Alstad.
Arbeidene så langt er i rute. Frist for ferdigstilling av arbeidene er kontraktsfestet innen 1. oktober 2024. Utførende entreprenør er BMO Entreprenør AS.
Dette skal gjøres
- Både østre- og vestre brufuge skal skiftes, de nedlagte gangfeltene skal fjernes og det skal bygges nye kantdragere med rekkverk på begge sider og det skal bygges ny bakvegg, vinger, justering av lager i akse 7 samt erosjonssikring.
- I tillegg kommer nye avløp og lyktestolper, mekanisk reparasjon av underkant av bruplate, landkar og søyler. Infrastruktur er flyttet fra brua over til den parallelle gangbrua.
- Det skal skiftes fastlager og reetableres søyletopp i akse 5. Til slutt skal landkar og søyler overflatebehandles i alle akser og det skal reasfalteres ved kantdragerne, samt ny veioppmerking,
- I tillegg skal det gjøres vedlikeholdsarbeid av Løypestrengen undergang. Her skal eksisterende betongkant, rekkverk og kantdrager fjernes, tørrmur skiftes, kulvertmur fjernes og det skal graves ut byggegrop for cirka 25 meter nye rekkverksfundament og nytt kjøresterkt rekkverk. Brurekkverket skal kobles på nytt vegrekkverk.
Arbeidene for Løypestrengen planlegges gjennomført i juni 2024. Det vil bli etablert gangtunnel slik at myke trafikanter ikke påvirkes av arbeidene
Mer informasjon om prosjektet
Nøkkelord
Kontakter
Håkon Ødegård AlstadFungerende seksjonslederBruvedlikehold divisjon Drift og vedlikehold område Midt
Tel:48042537hakon.odegard.alstad@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Oransje farevarsel: Vær forberedt på krevende kjøreforhold6.1.2025 17:40:17 CET | Pressemelding
Oransje farevarsel betyr at været kan skape alvorlige situasjoner. Det betyr at du kanskje bør la bilen stå.
Øver på ulykkeshåndtering i Follotunnelen6.1.2025 14:36:03 CET | Pressemelding
Statens vegvesen og nødetatene skal øve sammen på håndtering av trafikkulykker i Follotunnelen på E6 i Vestby natt mellom 9. og 10. januar.
Store mengder snø kan gjøre at det blir vanskelige kjøreforhold på Østlandet og deler av Sørlandet.5.1.2025 10:00:00 CET | Pressemelding
Det er meldt oransje farevarsel for svært mye snø fra natt til mandag og til og med natt til tirsdag.
Kan bli vanskelig kjøreforhold i Midt-Norge og deler av Vestland de neste dagene.2.1.2025 16:28:23 CET | Pressemelding
Mye snø kombinert med et polart lavtrykk og mye vind kan gi vanskelig kjøreforhold. Veger kan bli stengt på kort varsel.
Nærmere 2300 transportforetak risikerer gebyr på 60 000 kroner2.1.2025 10:00:37 CET | Pressemelding
Nasjonale gods- og turvognløyver utløp 1.januar 2025. Nå må alle som driver løyvepliktig gods- eller turvogntransport ha fellesskapsløyve.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom