Bytt.no

Nå må du følge med på strømavtalen din

Den siste måneden har det vært en stor økning i antall strømbytter. Bytt.no kommer med noen råd til deg som vurderer å bytte strømavtale.

Følg med på strømavtalen din
Var du en av de 250 000 som byttet strømavtale på denne tiden i fjor? Da må du følge med på strømavtalen din. Bytt.no

Den siste måneden har nettsiden Bytt.no opplevd en stor økning på sin sammenligningstjeneste for strømavtaler. I november har det vært en økning på ca. 300% i forhold til det som er normalt.

Daglig leder i Bytt.no Daniel August Fritzman peker på to mulige årsaker.

• Høye strømpriser kombinert med økt forbruk på vinterstid gir dyrere strømregninger
  • Mange byttet strømavtale for 12 måneder siden, og flere opplever nå å bli flyttet over på dyrere strømavtaler.

– I fjor på denne tiden var det et helt enormt tempo på strømbytter, og vi så at mange av de mest populære strømavtalene hadde 12 måneders prisgaranti på det tidspunktet. Denne prisgarantien gjorde at strømleverandøren ikke hadde lov til å endre pris og vilkår i denne perioden. Denne garantien løper altså ut i disse dager for ganske mange strømkunder.

– Vi opplever at mange får varsel om prisøkning fra strømleverandøren sin i disse dager, sier Fritzman

Flere strømselskaper har økt prisene den siste tiden

Den siste tidens økning i strømbytter kommer også i kjølvannet av at mange selskaper har skrudd opp prisene.

Bytt.no deler norske forbrukere sine erfaringer om de ulike strømselskapene, og i det siste har det vært flere sinte strømkunder som skriver at strømavtalen har blitt dyrere

Bytt.no foretok en undersøkelse av dette i september i år, og oppdaget at flere selskaper hadde økt sine priser.

Dette bør du sjekke

Fritzman kommer med noen råd til de som er usikker på hva de skal se etter på strømfakturaen.

• Avtaletype
  • Påslag og fast månedsbeløp
  • Tillegstjenester

– Regel nummer én er sjekk at du har en spotprisavtale. Det er fortsatt noen få prosent som har såkalte variable avtaler, og disse er over tid mye dyrere. Sjekk også at du ikke har et høyt påslag og månedsbeløp. Det finnes strømavtaler som enten har veldig lave eller ingen påslag.

– Til sist burde du sjekke at du ikke betaler for unødvendige tilleggstjenester som bare gjør strømregningen dyrere, sier han.

Daniel August Fritzman, daglig leder i Bytt.no

Lenker

Bytt.no er Norges største sammenligningstjeneste for produkter og tjenester innen personlig økonomi. Årlig besøker flere millioner Bytt.no for å lese omtaler og erfaringer fra norske kunder før de bytter eller velger et nytt selskap.