Naturvernforbundet

60 organisasjoner krever stans i oljeletinga

I dag starter FNs klimatoppmøte i oljebyen Dubai. Norge deltar, og spørsmålet om utfasing av kull, olje og gass blir et viktig tema. Nå krever 60 norske organisasjoner fra et bredt utsnitt av norsk sivilsamfunn at Norge må bidra med å stanse oljeletingen på norsk sokkel.

Demonstrasjon mot fossile energikilder under fjorårets klimatoppmøte i Egypt.
Demonstrasjon mot fossile energikilder under fjorårets klimatoppmøte i Egypt. IISD/ENB Til redaksjonelt bruk

- Skal vi nå klimamålene er det ikke rom for å lete etter mer olje og gass – noe sted. Derfor vil det hatt en enorm betydning om Norge stanser alle nye letelisenser. Det ville blitt en game changer under forhandlingene, og sende et uhyre sterkt signal til andre oljeproduserende land, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet og en av initiativtakerne bak kravet.

Kravet om letestans er i tråd med anbefalingene fra det regjeringsnedsatte Klimautvalget 2050. Ekspertutvalget anbefaler at Norge stanser nye letelisenser, og at regjeringen legger en plan for utfasing av olje og gass – både produksjon og forbruk.

- Klimautvalgets rapport viser at norsk oljepolitikk er på kollisjonskurs med et levelig klima for våre barn, og utgjør et brudd på deres rettigheter. Derfor har det vært alarmerende å se hvor passiv regjeringen har vært i møte med disse anbefalingene. Nå etterlyser vi et tydeligere lederskap i møte med den stadig eskalerende klimakrisa, sier Birgitte Lange, generalsekretær i Redd Barna.

Også Amnesty Norge er med på det felles kravet til regjeringen. De mener at klimakrisen undergraver menneskerettighetene globalt og at Norges manglende innsats blir lagt merke til internasjonalt. Nylig varslet ESA at  Norge må skjerpe innsatsen sin for å nå klimamålene. Norge fikk heller ikke taletid på klimatoppmøtet i New York tidligere i høst, fordi vi hadde lite nytt å melde. Forrige uke kom bekreftelsen av at utslipp i Norge falt kun 0,8 prosent i 2022, noe som gjør at Norge er enda lengre unna å nå sine klimamål i 2030.

- Norge ligger milevis unna å nå eget klimamål. Både EU og våre skandinaviske naboland ligger langt bedre an med sine klimaforpliktelser. Det er på høy tid at regjeringen legger en forpliktende plan for hvordan vi skal greie å omstille oss vekk fra olje og gass i tråd med menneskerettighetene, sier John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty Norge.

Bakgrunn:

Naturvernforbundet er en av initiativtakerne bak kravet om letestans som er støttet av Forum for utvikling og miljø med 58 medlemsorganisasjoner, deriblant Amnesty Norge, Redd Barna, Mellomkirkelig råd, WWF Verdens naturfond, Framtiden i våre hender, Besteforeldrenes klimaaksjon, Changemaker, Natur og Ungdom og Spire. I tillegg stiller også Greenpeace og Oil Change International seg bak kravet.

Om oss

Naturvernforbundet ble grunnlagt i 1914 og er Norges eldste natur- og miljøvernorganisasjon. Vi er en demokratisk medlemsorganisasjon med over 37 000 medlemmer og rundt 100 fylkeslag og lokallag i hele landet.

Naturvernforbundet jobber med et bredt spekter av saker innen miljø- og naturvern, men spesielt med områdene naturvern, klima, energi og samferdsel.

Følg pressemeldinger fra Naturvernforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Naturvernforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Naturvernforbundet