Appetitt utvider sortimentet av hundefôr

I samarbeid med nytt datterselskap lanserer Felleskjøpet fem nye våtfôr fra den velkjente Appetitt-merkevaren.

Gordonsetteren Pax er en av veldig mange hunder som kan glede seg til pølser fra Appetitt. Foto: Felleskjøpet Agri

Det handler om pølser, helse og bærekraft når Felleskjøpet Agri sammen med Halla Petfood lanserer pølsene laget på nøye utvalgte nordiske ingredienser. Tidligere i år ble det kjent at Felleskjøpet kjøper seg inn med en eierandel på 49 prosent i den svenske familiebedriften, med mål om styrke egen verdikjede innen kjæledyr.

–Dette er det første, konkrete resultatet etter samarbeidet vi inngikk i fjor. Vi er stolte av å kunne supplere vårt sortiment av hundefôr sammen med Halla, og har stor tro på våtfôr i pølseform. Både Halla og Felleskjøpet legger stor vekt på å bidra til en bærekraftig utvikling, så vi er veldig glade for å utvikle samarbeidet videre. Med lansering av våtfôr fra Appetitt tar vi enda et steg på veien mot vårt mål om å bli ledende på produkter innen dyrefôr, sier Elin Prangerød, direktør Kjæledyr i Felleskjøpet Agri.

De nye våtfôrpølsene er basert på kortreiste, svenske kjøttvarer av høy kvalitet, og produksjonen skjer på Hallas gård utenfor Skara i Västra Götaland.

Et fôr for alle

Med de nye pølsene ønsker Felleskjøpet å tilby våtfôr fra Appetitt for alle forskjellige smaker, behov og aldre. Derfor lanseres flere forskjellige varianter som passer alt fra valper til voksne hunder med forskjellig aktivitetsnivå og næringsbehov.

Et godt hundefôr skal også være enkelt å bruke. En pølse kan enkelt tas med på tur for å tilføre mer energi til hunden, eller som et mellommåltid for hunder i arbeid. Pølsebiter kan også legges i vannet for å få hunden til å drikke mer ved behov.

Flere produkter i 2024

Onsdag 22. november var det innvielsesseremoni av den nye produksjonen i lokalene til Halla.

De nye produktene vil finnes i Felleskjøpet-butikker over hele landet i løpet av desember.

– Det er med stor glede vi endelig kan begynne produksjonen av den første produktkategorien til Felleskjøpet i Norge og Granngården i Sverige. Dette er bare starten. I vår felles satsing kommer vil å lansere flere produkter gjennom 2024, sier Stefan Jern, administrerende direktør i Halla Petfood.

Elin Prangerød er direktør for forretningsområdet Kjæledyr i Felleskjøpet Agri. Nylig var hun i Sverige og deltok på åpningen av den nye produksjonslinja ved Halla Petfood.
I tillegg til Appetitt Energy kommer det pølser i kategoriene Appetitt Puppy, Appetitt Light, samt to Maintenance-pølser med henholdvis kylling/potet og fisk/potet.

Felleskjøpet Agri har en omsetning på 20,2 milliarder i 2022 og har i overkant av 4 000 ansatte. Felleskjøpet er viktigste leverandør av teknologi og driftsmidler til norsk landbruk og har rundt 100 butikker rettet mot bønder og forbrukere i Norge. Felleskjøpet eier Granngården i Sverige som også har rundt 100 butikker rettet mot samme målgruppe. Vår virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakervarer, samt utstyr til park, anlegg og kjæledyr. Felleskjøpet Agri er et samvirke eid av i rundt 39 000 bønder. Felleskjøpet Agri er markedsregulator for korn og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpet Agris hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.