Klara Lise Aasen ny konsernsjef i SpareBank 1 Østlandet

Klara Lise Aasen (48) fra Toten har i dag takket ja til stillingen som konsernsjef i SpareBank 1 Østlandet. Hun tar over etter Richard Heiberg, som går av med pensjon 1. april 2024. Aasen blir den første kvinnelige toppsjefen i SpareBank 1 Østlandets 178-årige historie.

Klara Lise Aasen, Foto: Stig Fiksdal

- Styret har siden tidlig i høst jobbet med å finne Heibergs etterfølger og har hatt en rekke kompetente kandidater til vurdering. Et enstemmig styre stilte seg bak valget av Klara Lise Aasen som rette arvtaker til den viktige oppgaven å ta SpareBank 1 Østlandet inn i en ny epoke, sier styreleder Siri J. Strømmevold i SpareBank 1 Østlandet.

Klara Lise Aasen er utdannet statsautorisert revisor fra NHH i Bergen. Hun har lang og bred erfaring fra banksektoren deriblant som administrerende direktør, finansdirektør og kredittsjef i børsnoterte finansinstitusjoner inkludert Bank Norwegian, DNB og Nordea. Hun har også erfaring fra styrearbeid i Veidekke. Hun kommer nå sist fra stillingen som divisjonsdirektør for Corporate Banking i DNB.

- Styret mener Klara Lise har de egenskapene og den kompetansen som skal til for å videreføre og utvikle SpareBank 1 Østlandets posisjon som en lokalt forankret, solid og framtidsrettet bank for personer og bedrifter i bygd og by på Østlandet. Hun er en framoverlent og resultatorientert person som har vist evne til å fokusere på lønnsom vekst og lansere vellykkede satsinger. Samtidig er hun opptatt av å skape en tillitsbasert organisasjon hvor ansatte blir sett og satset på, sier Strømmevold.

Aasen blir den første kvinnelige toppsjefen i SpareBank 1 Østlandets 178-år lange historie. Hun kommer opprinnelig fra Skreia, Østre Toten, men er nå bosatt på Haslum utenfor Oslo og har to voksne barn.

– Jeg er utrolig stolt og glad over å ha blitt valgt til stillingen som ny konsernsjef i SpareBank 1 Østlandet. Dette er en drømmerolle for meg, hvor jeg i samarbeid med nye kollegaer kan dra veksler på tidligere erfaringer og bidra til å styrke SpareBank 1 Østlandets posisjon på Østlandet ytterligere, sier Aasen.

- Jeg er opptatt av at folk trives på jobb og ønsker å være en synlig leder og en engasjert ambassadør for banken. Som totning har jeg hjerte for Innlandet og ser fram til å flytte tilbake til regionen, så nå er jeg på utkikk etter leilighet i Hamar, sier hun.

Klara Lise Aasen tiltrer stillingen 1. april 2024.

For ytterligere informasjon eller kommentarer fra Klara Lise Aasen eller styreleder Siri Strømmevold, ta kontakt med:
Konserndirektør kommunikasjon og samfunn i SpareBank 1 Østlandet, Siv Stenseth, telefon 958 46 991

Klara Lise Aasen, Foto: Stig Fiksdal

SpareBank 1 Østlandet er landets fjerde største sparebankkonsern med drøyt 1 100 kompetente og stolte medarbeidere. Gjennom 176 år har vi bygget en solid markedsposisjon på Østlandet ved å være tilgjengelige og yte kreditt til personer og bedrifter i bygd og by. Vi har i dag 36 kontorer spredt rundt om i Oslo, Viken og Innlandet, og har en forretningskapital på 232 milliarder kroner. Gjennom våre datterselskaper og SpareBank 1-alliansens produktselskaper er vi et komplett finanshus for våre person- og bedriftskunder. Vi er et børsnotert og selvstendig finanskonsern med dype røtter på Østlandet og hovedkontor i Hamar. Banken har bidratt til verdiskaping i markedsområdet gjennom flere generasjoner.