Halvparten av alle nordmenn spiser fortsatt matpakke
Den tradisjonelle norske matpakken står fortsatt sterkt blant oss nordmenn. Omtrent halvparten har jevnlig med seg matpakke, og favorittpålegget er gulost.
En nylig undersøkelse gjort av Norstat på vegne av Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser at matpakken fortsatt er populær blant studenter og arbeidstakere i Norge. Halvparten av denne gruppen har altså med seg matpakke, og topp tre favorittpålegg er gulost, egg og makrell i tomat.
Ernæringsrådgiveren i Melk.no sier det er fint at matpakketradisjonen fortsatt holder seg, og er heller ikke overrasket over at gulosten fortsatt er en matpakkefavoritt.
– Gulost er både godt og sunt som hverdagsmat og en god kilde til kalsium, proteiner og B-vitaminer, sier Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver (Melk.no).
Et sunt og billigere alternativ
– En matpakke som inneholder for eksempel grovbrødskiver, gulost, egg, pålegg av fisk, magert kjøttpålegg, frukt og bær vil sikre at vi får i oss mange av de viktigste næringsstoffene vi trenger i løpet av en dag. Sånn sett er matpakken et godt alternativ til mer usunne alternativer man ellers kan få kjøpt på farta. Langt billigere er det nok også, avslutter Glemminge Arnesen.
Fakta//
Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) i uke 21 2023 754 intervjuer.
Omtrent halvparten av studenter/arbeidstagere har jevnlig med seg matpakke
- Favorittpålegget deres (hvis man bare kunne valgt ett pålegg å ha på matpakken hvilket skulle det vært)
- Topp 3 er: Gulost (25 %), egg (11 %) og makrell i tomat (10 %) – fokuset kan være på at dette er alle tre sunne smarte pålegg som gir oss viktige næringsstoffer
- Deretter kommer brunost (8 %), kjøttpålegg (8 %) og leverpostei (7 %)
De som har med seg matpakke blant 18+ fikk spørsmålet: «Hvis du bare kunne valgt ett pålegg du kunne hatt på brødmaten i matpakken, hvilket skulle det vært»? Så fikk de følgende liste å velge blant.
- Kokt skinke, hamburgerrygg og servelat
- Salami
- Kylling-/kalkunpålegg
- Annet kjøttpålegg
- Leverpostei
- Egg
- Makrell i tomat
- Kaviar
- Annet fiskepålegg (laks, fiskekaker o.l.)
- Gulost
- Brunost
- Smøreost
- Annet ostepålegg
- Syltetøy
- Sjokoladepålegg, nøttepålegg o.l.
- Frukt, salat, grønnsaker brukt som pålegg
- Annet: SKRIV INN
- Vet ikke
Kontakter
Stine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noOm Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Gjør endringer etter 20 år i melkens tjeneste30.4.2024 12:51:36 CEST | Pressemelding
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter feirer 20-årsjubileum, og markerer det hele med nytt navn og ny logo.
Nyt kakao med god samvittighet i påsken26.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Den tradisjonelle påskekakaoen byr ikke bare på en smakfull opplevelse – lages den fra bunn med gode råvarer, får man også i seg en rekke næringsstoffer. Slik kan man nyte den søte drikken helt uten dårlig samvittighet i ferien.
Ta med grove vafler i matpakken på mandag22.3.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
På mandag er det vaffeldagen, en god anledning til å unne seg selv eller ungene en ekstra digg lunsj. Grove vafler er et godt alternativ og metter magen tilstrekkelig.
Én av tre har gjort endringer etter omstridt matdebatt18.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Hele 32 prosent av nordmenn som har fått med seg debatten rundt ultraprosessert mat, har tatt grep i eget kosthold.
Salget skjøt i været etter TikTok-trend7.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Det er ikke lenger bare voksne på diett som strekker seg etter cottage cheese i butikkhyllene. I 4. kvartal av 2023 økte salget med 35 prosent – og det var det særlig én årsak til.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom