Morten Wedege gjenvalgt som forbundsleder – Naturviterne styrker sitt engasjement i natur- og klimakrisen

Et enstemmig landsmøte i Naturviterne har igjen vist sin tillit til Morten Wedege, som går inn i sin nye periode som forbundsleder for de neste to årene. Møtet, som fant sted i Oslo den 15. og 16. november, markerer et styrket søkelys på naturviterkompetanse i en tid der miljøutfordringer er mer prekære enn noensinne.

Morten Wedege gjenvalgt som forbundsleder i Naturviterne

— Mitt mål er å fremheve betydningen av den naturfaglige kompetansen, spesielt nå som vi står midt i en natur- og klimakrise. Jeg takker for tilliten og gleder meg til å fortsette som forbundsleder og jobbe videre sammen med våre medlemmer for en bærekraftig fremtid, uttaler Wedege.

Wedege er tydelig på at Naturviterne skal jobbe for at utdanning skal lønne seg og at arbeidslivet skal være trygt.

— For å beholde kunnskapen, og tiltrekke mer av den kompetansen vi trenger i alle sektorer så er det viktig å sikre medlemmene reallønnsvekst og å beholde prinsippet om lokale kollektive forhandlinger, sier han.

Under Wedeges ledelse har Naturviterne opplevd en betydelig vekst, spesielt blant studenter. Fagforeningen tar nå sikte på å fremme viktigheten av naturviterkompetanse i kampen om begrensede natur- og produksjonsarealer, og arbeider for å stoppe unødig nedbygging av disse ressursene.

Morten Wedege, med bakgrunn som biolog fra NTNU og Universitetssenteret på Svalbard (UNIS), bringer en dyp forståelse for naturfagenes rolle i samfunnet. Han fortsetter å være en sterk talsperson for Naturviternes sak fra sin stilling i sekretariatet i Oslo og med ukependling til sin hjemby Trondheim.

Det nye styret består av representanter fra alle sektorer:

• Janne Fossum (Nestleder og Statlig Sektor)
  • Else Mari Espseth Nilsen (Kommunal Sektor)
  • Jostein Berger Meisdalen (Privat Sektor)
  • Rune Hedegart (Fritt Styremedlem)
  • Christine Riis-Pedersen (Studentrepresentant)
  • Iuliana Pedersen (Ansattes Representant)
null
Fra venstre; Rune Hedegart (fritt styremedlem), Iuliana Pedersen (ansattes representant), Christine Riis-Pedersen (student), Morten Wedege (forbundsleder), Janne Fossum (nestleder og stat), Jostein Berger Meisdalen (privat), Else Mari Espseth Nilsen (kommune) Torbjørn Hundere, Naturviterne

Morten Wedege gjenvalgt som forbundsleder i Naturviterne

Naturviterne organiserer medlemmer med en mastergrad innen naturvitenskap eller realfag. Våre 7500 medlemmer jobber i alle sektorer for en bærekraftig samfunnsutvikling. Naturviterne er tilsluttet Akademikerne.