Corvus Energy

Fredrik Witte blir ny CEO i Corvus Energy

Styret i Corvus Energy har ansatt Fredrik Witte som ny CEO fra 1. januar 2024. Witte kommer fra stillingen som administrerende direktør i Cargill Aqua Nutrition. Styreleder, Mikael Mäkinen, er svært glad for å få Witte på plass og ser fram til starten på en ny fase for selskapet.

Fredrik Witte blir ny CEO i Corvus Energy Foto: Silje Katrine Robinson

– Corvus Energy går inn i en viktig fase hvor selskapet skal bygge videre på et sterkt fundament, og beholde sin posisjon som markedsleder i et hurtigvoksende marked. Vi er derfor svært glade for at vi har fått med oss Fredrik som har lang strategisk og finansiell erfaring fra selskaper i vekst, noe styret mener passer utmerket til å lede Corvus framover, uttaler styreleder Mikael Mäkinen.

Ser fram til å komme i gang

Fredrik Witte bor i Bergen, men har lang internasjonal erfaring med å lede vekstselskaper. De siste åtte årene har han vært administrerende direktør i Cargill Aqua Nutritions virksomhet i Norge, Skottland og Canada, hvor han leder 450 ansatte. Witte har også vært finansdirektør for Rieber & Søn ASA i Bergen og har erfaring fra Tomra Systems og DNB. Han gleder seg til å komme i gang og bli bedre kjent med selskapet.

– Corvus er et unikt selskap, ikke bare i norsk sammenheng, men også internasjonalt. Det er motiverende å bli en del av et selskap som spiller en nøkkelrolle i å gjøre den globale maritime bransjen utslippsfri. Jeg er derfor ydmyk over å ha fått tillitten til å lede selskapet og bygge videre på en sterk markedsposisjon. Først og fremst ser jeg nå fram til å bli bedre kjent med virksomheten og de ansatte i hele verden, hvor vi sammen skal utvikle selskapet videre, sier den påtroppende lederen av Corvus Energy, Fredrik Witte.

“Det er få norske selskaper som har en slik markedsposisjon i en så viktig og raskt voksende bransje.”
– Fredrik Witte

Faktaboks

Fredrik Witte (52)

• Har siden 2015 vært administrerende direktør i Cargill Aqua Nutritions virksomhet i Norge, Skottland og Canada
  • Nærmere 10 års erfaring fra marin sektor
  • Finansdirektør (CFO) for Rieber & Søn fra 2009-2013
  • Investor Relations ansvarlig i Tomra Systems ASA fra 2001-2005 og finansansvarlig i Tomra North America fra 2005-2009
  • Key Account Manager i DNB, hovedsakelig rettet mot energisektoren, fra 1995-2001
  • Utdannet innen finans ved Wharton School of Finance & Commerce, University of Pennsylvania, USA

Foto: Silje Katrine Robinson
Styreleder Mikael Mäkinen
Foto: Anri Håvard Hebib

Om Corvus Energy

Corvus Energy er den ledende leverandøren av nullutslippsløsninger for den maritime industrien. Corvus Energy tilbyr en full portefølje av maritime batterier egnet for nesten alle typer fartøy i tillegg til hydrogenbaserte brenselscelle systemer. Corvus Energy har bred erfaring fra 900 prosjekter. Mer enn 50% av verdens fartøy med nullutslippsteknologi er utstyrt med løsninger fra Corvus Energy.