Ringerike, Asker og Bærum tingrett tilbake på historisk grunn

(Sandvika, 22. november 2023) Tingretten har inngått en 20-årig leieavtale med Entra for 3400 kvadratmeter i Malmskriverveien 2 og 4. Det er forventet at Ringerike, Asker og Bærum tingrett er tilbake på historisk grunn i Sandvika i løpet av 2025.

Tingretten er snart tilbake på historisk grunn i Sandvika. Det planlegges å etablere et tilbygg på 100 kvadratmeter, som skal knytte sammen Malmskriverveien 2 og 4. Illustrasjon: Dyrvik Arkitekter

Tinghuset i Malmskriverveien 2 i Sandvika huset tingretten frem til 2022, da de flyttet til midlertidige lokaler på Kjørbo grunnet byggearbeider på tilstøtende eiendommer. Kontorbygget i Malmskriverveien 4 har tidligere blant annet også inneholdt tre rettssaler. Det planlegges å etablere et tilbygg på 100 kvadratmeter, som skal knytte de to eiendommene sammen.

– Gjennom den nye avtalen får tingretten moderne domstollokaler som ivaretar behovene i forhold til areal, sikkerhet og logistikk ved å benytte de to byggene i Tinghuskvartalet, sier sorenskriver Kristin Jahre Ramm.

Tinghuset i Sandvika har en høy kultur- og arkitekturhistorisk verdi. Eiendommen er et representativt eksempel på brutalistisk betongarkitektur fra 1970-tallet, og det har vært domstolvirksomhet i bygget siden det ble oppført i 1971. Entra er naturlig nok godt fornøyd med at tingretten blir værende i Sandvika også de neste 20 årene.

– Vi er veldig glade for at vi kan videreføre det gode samarbeidet vi har med Ringerike, Asker og Bærum tingrett i Sandvika. Domstolen er en viktig bestanddel i regionbyen. Eiendommen er en del av vår felles Sandvika-historie, og den kulturhistoriske verdien er tett forbundet med fortsatt domstolvirksomhet i lokalene, sier Henning Berger-Nortvedt, som leder Entras virksomhet i Sandvika.

– Henning Berger-Nortvedt, leder for Entra i Sandvika, telefon: 971 43 851, epost: hb@entra.no

– Kristian Røise Dahl, senior kommunikasjonsrådgiver i Entra, telefon: 958 41 992, epost: krda@entra.no

Ved å knytte sammen byggene i Tinghuskvartalet får tingretten moderne domstollokaler som ivaretar behovene i forhold til areal, sikkerhet og logistikk.
Malmskriverveien 2 og 4 (nærmest) er landemerker i Sandvika. At tingretten signerer for 20 nye år er viktig for regionbyen Sandvika.
Malmskriverveien 2 representerer 1970-tallets brutalistiske betongarkitektur. Det har vært domstolvirksomhet i bygget siden det ble oppført i 1971. Med den nye avtalen får tingretten lokaler som ivaretar deres behov.

Entra er et av Norges ledende selskaper innen forvaltning og utvikling av næringseiendommer. Entra eier og drifter ca. 100 bygg, med et samlet areal på omlag 1,5 millioner kvadratmeter, i Oslo og omegn, Bergen og Trondheim. Entra har en solid kundeportefølje med en høy andel offentlige leietagere. Selskapets forretningsstrategi er å være ledende på kundeopplevd kvalitet, levere lønnsom vekst og å være miljøledende i bransjen.