Regionalt forum i Astana fokuserer på felles sentralasiatisk strategi før COP28 i Dubai

Representanter for sentralasiatiske land og internasjonale organisasjoner møttes i Kasakhstans hovedstad Astana for å undersøke hvor landene står i deres innsats for å takle klimaendringer, og for å komme opp med en felles regional strategi i forkant av FNs klimakonferanse (COP28) i 2023.

Astana. Photo by Leyla Kabdi. Source: Kazakhstan's Foreign Ministry

COP28 begynner 30. november 2023 i Dubai og vil vare til 12. desember 2023.

Forumet i Kasakhstan ble organisert av Internasjonalt senter for grønn teknologi og investeringsprosjekter (IGTIC) og Regionalt miljøsenter for Sentral-Asia. Det samlet mer enn 200 deltakere, inkludert klimaledere fra sentralasiatiske land, representanter for offentlige etater, næringsliv, internasjonale organisasjoner og NGOer.

Deltakerne understreket det presserende behovet for at Sentral-Asia snakker med én stemme ved håndteing av konsekvensene av klimaendringer.

Kasakhstans minister for miljø og naturressurser Yerlan Nyssanbayev sa at Sentral-Asia, en region med enorme naturressurser og ulike klimatiske forhold, er svært sårbar for klimaendringer.

"I år vedtok Kasakhstan en strategi for karbonnøytralitet innen 2060 som fungerer som en retningslinje for dyp dekarbonisering av økonomien og identifiserer nasjonale bidrag. Vi satser på å kutte klimagassutslippene med 15 prosent innen 2030. Vi har også forbedret miljølovgivningen ved å vedta en ny miljølov,” sa ministeren.

Han minnet om Kasakhstans initiativ til å være vertskap for et regionalt klimatoppmøte i regi av FN i 2026.

Minister Yerlan Nyssanbayev. Photo credit: IGTIC.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kasakhstans Ambassade i Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.