Widerøe tildeles kontrakter på de gjenværende FOT-rutene
– Jeg er glad for at vi nå har innstilt på tildeling av kontraktene på de resterende FOT-rutene. Nå sikrer vi de reisende i distriktene et styrket og rimeligere flyrutetilbud, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I dag innstiller Samferdselsdepartementet Widerøes Flyveselskap AS (Widerøe) på tildeling av kontrakter på totalt 18 FOT-ruter. Widerøe var eneste tilbyder på disse rutene. På de resterende seks ruteområdene var det to eller flere tilbydere, og kontraktene ble tildelt DAT, Lufttransport og Widerøe 2. oktober i år.
Widerøe tildeles kontrakter for disse rutene:
- Ruter mellom Kirkenes, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest, Alta og Tromsø
- Hasvik–Tromsø, Hasvik–Hammerfest, Sørkjosen–Tromsø
- Stokmarknes–Bodø, Stokmarknes–Tromsø
- Svolvær–Bodø
- Leknes–Bodø
- Røst–Bodø
- Brønnøysund–Bodø, Brønnøysund–Trondheim
- Sandnessjøen–Bodø, Sandnessjøen–Trondheim
- Mo i Rana–Bodø, Mo i Rana–Trondheim
- Mosjøen–Bodø, Mosjøen–Trondheim
- Namsos–Trondheim, Rørvik–Trondheim
- Ørsta-Volda – Oslo
- Førde – Oslo
- Sogndal – Oslo
- Sandane – Oslo
- Ørsta-Volda–Bergen
- Sogndal – Bergen
- Sandane – Bergen
Forhandlingene mellom Samferdselsdepartementet og Widerøe er gjennomført. Neste steg er at Widerøe skal gå i dialog med berørte fylkeskommuner, kommuner og lufthavnoperatør. Deretter fastsettes det endelige ruteprogrammet som skal gjelde fra oppstart av ny avtaleperiode.
– Jeg forventer at operatøren gjør det man kan for å legge til rette for et best mulig rutetilbud for de reisende i disse regionene. FOT-rutene bidrar til å binde landet tettere sammen, senke kostnadene ved å bo i et langstrakt land og bidrar til levedyktige lokalsamfunn, sier Nygård.
Fra oppstart av ny avtaleperiode, har regjeringen sikret at:
- nivået på maksimalt tillatt billettpris halveres
- kapasiteten økes der etterspørselseffekten av lavere priser forventes å være størst
- to nye ruter tas inn i FOT-ordningen: Kirkenes–Tromsø og Stord–Oslo.
Den neste kontraktsperioden for alle de nye FOT-rutene starter 1. april 2024, og Samferdselsdepartementet skal betale 2,35 mrd kr. til operatørene i året for drift av rutene. Det er en økning på om lag 150 prosent fra dagens nivå.
Bakgrunn:
Der markedet alene ikke gir et tilfredsstillende flyrutetilbud kan Samferdselsdepartementet, for å sikre et godt flytilbud over hele landet, kjøpe flyrutetjenester etter en offentlig konkurranse blant flyselskapene, og pålegge såkalte forpliktelser til offentlig tjenesteytelse (FOT) på flyruter, der det stilles krav til billettpris, kapasitet, frekvens, ruteføring mv. Kontrakt tildeles normalt flyselskapet som tilbyr tjenesten til den laveste kostnaden for staten, og flyselskapet får i kontraktsperioden enerett på rutetrafikk på den aktuelle flyruten.
27. april 2023 utlyste Samferdselsdepartementet konkurransene om til sammen 24 FOT-ruter betjent med fly. Kontraktene handler om drift for perioden 1. april 2024 til 31. oktober 2027/2028, og alle flyselskapene i EU- og EØS-land ble invitert til å levere tilbud. I tillegg ble det lyst ut en egen konkurranse for helikopterruten Værøy–Bodø for perioden 1. august 2024–31. oktober 2028.
Tildelingen av de øvrige FOT-rutene ble kunngjort 2. oktober.
Om oss
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Viktig steg i realiseringa av ny E6 ved Lillehammer12.2.2025 18:45:07 CET | Pressemelding
Onsdag 12. februar meldte Nye Veier at dei har ein intensjon om å signere med AF Gruppen for å byggje E6 mellom Roterud og Storhove. – Dette er eit viktig steg for realisere ein raskare, betre og tryggare E6 for dei som bur og jobbar i Lillehammer-regionen, og for alle dei som reiser mellom sør og nord på landets viktigaste riksveg, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Nær 1,6 milliarder kroner til byvekstavtalen for Nord-Jæren og 271 millioner kroner til gang- og sykkelveier og kollektivtiltak i 202512.2.2025 12:37:41 CET | Pressemelding
– Regjeringen ønsker en klima- og miljøvennlig utvikling i byområdene. Vi legger derfor til rette for at flere kan velge å gå, sykle eller reise kollektivt, og vi styrker satsingen i 2025. De grønne tiltakene som kommer gjennom byvekstavtalen for Nord-Jæren, bidrar til en bedre hverdag for alle som arbeider, bor og vokser opp i byområdet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
1,3 milliarder kroner til byvekstavtalen i Trondheims-området og 282 millioner kroner til gang- og sykkelveier og kollektivtiltak i 202512.2.2025 12:34:08 CET | Pressemelding
– Regjeringen ønsker en klima- og miljøvennlig utvikling i byområdene. Vi legger derfor til rette for at flere kan velge å gå, sykle eller reise kollektivt, og vi styrker satsingen slik at mange nye prosjekter kan starte opp i 2025. De grønne tiltakene som kommer gjennom byvekstavtalen, bidrar til en bedre hverdag for alle som arbeider, bor og vokser opp i Trondheims-området, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Nær 1 milliard kroner til byvekstavtalen i Bergens-området og 342 millioner kroner til gang- og sykkelveier og kollektivtiltak i 202512.2.2025 12:31:04 CET | Pressemelding
– Regjeringen ønsker en klima- og miljøvennlig utvikling i byområdene. Vi legger derfor til rette for at flere kan velge å gå, sykle eller reise kollektivt, og vi styrker satsingen slik at mange nye prosjekter kan starte opp i 2025. De grønne tiltakene som kommer gjennom byvekstavtalen, bidrar til en bedre hverdag for alle som arbeider, bor og vokser opp i Bergens-området, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
3,4 milliarder kroner til byvekstavtalen i Oslo-området og 637 millioner kroner til gang- og sykkelveier og kollektivtiltak i 202512.2.2025 12:26:02 CET | Pressemelding
– Regjeringen ønsker en klima- og miljøvennlig utvikling i byområdene. Vi legger derfor til rette for at flere kan velge å gå, sykle eller reise kollektivt, og vi styrker satsingen slik at mange nye prosjekter kan starte opp i 2025. Disse grønne tiltakene som kommer gjennom byvekstavtalen, bidrar til en bedre hverdag for alle som arbeider, bor og vokser opp i Oslo-området, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom