Landbruksplasten skal samles inn som før

Innsamlere landet rundt vil fortsatt være avgjørende samarbeidspartnere for Felleskjøpet Agri og Norsirk. Både bonden og miljøet skal merke at den nye løsningen blir enda bedre enn i dag.

Pressa rundballeplast er en sentral del i innsamlingen av plast fra landbruket.
Pressa rundballeplast er en sentral del i innsamlingen av plast fra landbruket. Foto: Felleskjøpet Agri

Tidligere i høst ble det kjent at Felleskjøpet har inngått samarbeid med returselskapet Norsirk. Sammen skal selskapene videreføre samarbeidene med innsamlere landet rundt, og i tillegg utvikle nye rutiner og ordninger som gjør det enklere for den norske bonden å samle inn og levere ulike fraksjoner tilknyttet landbruksplast.

– Vi vil bidra til at enda mer landbruksplast sendes til gjenvinning. I dag samles inn cirka 85% av landbruksplasten vi setter på markedet. Vi har ambisjoner om å samle inn alt i samarbeid med innsamlere og i egen regi, sier prosjektleder Hans Kristian Hagen i Felleskjøpet Agri.

Videreføre lokale løsninger

Felleskjøpet og Norsirk har fått flere spørsmål om den nye ordningen etter nyheten ble kjent. I ukene som har gått etter avtalen ble kjent har Norsirk hatt dialog med en rekke innsamlere som er med på dagens ordning.

– Den nye ordningen trer i kraft fra nyttår. Allerede fra start skal tilbudet til bonden være like bra som i dag. Ut fra dette skal vi videreutvikle ordningen til å bli enda bedre, sier prosjektleder Trond Espen McDonald Bygland i Norsirk.

Han understreker at avtaler med en rekke eksisterende innsamlere allerede er på plass, og det kommer stadig til flere.

Bønder som har spørsmål om innlevering av landbruksplast, kan ta kontakt med sin lokale innsamler.

– Vi oppfordrer videre innsamlere til å ta kontakt med Norsirk på epost: landbruk@norsirk.no dersom de har innspill eller spørsmål, sier Trond Espen McDonald Bygland.

Felleskjøpet Agri har en omsetning på 20,2 milliarder i 2022 og har i overkant av 4 000 ansatte. Felleskjøpet er viktigste leverandør av teknologi og driftsmidler til norsk landbruk og har rundt 100 butikker rettet mot bønder og forbrukere i Norge. Felleskjøpet eier Granngården i Sverige som også har rundt 100 butikker rettet mot samme målgruppe. Vår virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakervarer, samt utstyr til park, anlegg og kjæledyr. Felleskjøpet Agri er et samvirke eid av i rundt 39 000 bønder. Felleskjøpet Agri er markedsregulator for korn og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpet Agris hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.