Nytt og mektig LO-forbund kommer

LO får et nytt, mektig stor-forbund med nær 80 000 medlemmer. Forbundet for Ledelse og Teknikks (FLT) ekstraordinære landsmøte stemte i dag for sammenslåing med fagforbundet Industri Energi (IE).

FLTs ekstraordinære landsmøte stemte ja til sammenslåing med fagforbundet Industri Energi. Frode Ersfjord

– Jeg skal love dere – vi skal bruke den nye kjøttvekta til å få gjennomslag for politiske endringer og sterkere tariffavtaler, fortalte FLTs forbundsleder Merete Jonas til landsmøtet.

Etter en forhandlingsprosess har de to LO-tilknyttede forbundene Industri Energi (IE) og FLTs landsmøter votert, og endt med ja til en sammenslåing.

Med IEs nær 56 000 medlemmer og FLT's nær 23 000 medlemmer blir det nye forbundet å regne som blant Norges største og sterkeste fagforbund.

FLT organiserer i mange av de samme bransjene og bedriftene som Industri Energi.

Det nye forbundet vil foreløpig bære navnet IE&FLT og ha et sammenslåingslandsmøte på Sola den 11. desember.

Første ordinære landsmøte for det nye LO-forbundet blir høsten 2025.

Dokumenter

FLT organiserer arbeidstakere i funksjoner der ledelse og teknisk kompetanse er sentralt for å fremme verdiskaping. FLT organiserer innen de fleste bransjer i privat sektor og statens vegvesen, i tillegg til studenter og selvstendig næringsdrivende. Sivilingeniører, ingeniører, teknikere, produksjonsledere, mellomledere, teamledere og tekniske funksjonærer er typiske medlemmer i FLT. FLT er LO-tilknyttet.

Følg pressemeldinger fra Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT)