Hvordan jobbe kunnskapsbasert med behandling av traumatiserte? Konferanse i Oslo 2.-4. mai.

Skal pasienter bli bedre av behandling, må behandler bruke motoder vi vet virker, og være tro mot metoden som er valgt.NKVTS-konferansen om kunnskapsbasert traumebehandling 2023 avholdes 2. - 4. mai på Thon Hotel Storo i Oslo.Internasjonale eksperter på traumebehandling er tilgjengelige for intervju.

Illustrasjonsfoto: Shutterstock

Fra programmet:

Andrea Danese

Danese er professor i barne- og ungdomspsykiatri ved King’s College i London. Hans hovedinteresser er barndomstraumer og traumerelatert psykopatologi på tvers av livsløpet. Forskning fra teamet hans har ført til høyt siterte publikasjoner om måling av barndomstraumer, helsekonsekvenser av å være utsatt, samt risikofaktorer og mekanismer for resilience/motstandskraft.

Tirsdag 2. mai kan du høre Danese snakke om hvordan man kan overføre kunnskapen om barndomstraumer og psykisk uhelse fra befolkningsstudier til klinikk. Tittelen på hans plenumsforedrag er "Childhood adversity and psychopathology: bridging from population science to clinical practice".

Tine K. Jensen

Tine K. Jensen er professor i psykologi ved universitetet i Oslo og ved NKVTS. Hun forsker på barn og traumer, utviklingspsykologi og behandling. Det var hun som ledet den norske effektstudien av Traumefokusert kognitiv atferdsterapi (TF-CBT) som ble startet i 2008.

Dette var den første studien som ble gjennomført utenfor USA, av en uavhengig forskningsgruppe, og hvor metoden ble testet ut i ordinære BUP-er med vanlige terapeuter. Resultatene viste at TF-CBT var mer hjelpsomt enn den behandlingen som vanligvis ble gitt i BUP.

Studien dannet grunnlaget for en landsdekkende implementering av TF-CBT i Norge. I tillegg har studien resultert i en lang rekke vitenskapelige publikasjoner som har bidratt til å gi oss økt forståelse av hvordan og hvorfor TF-CBT er virksomt.

Tirsdag 2. mai kan du høre Jensen oppsummere hva vi har lært i løpet av de siste 15 årene med forskning på behandling av traumer hos barn her i Norge, dersom du kommer på NKVTS-konferansen om kunnskapsbasert traumebehandling 2023.

Ad De Jongh

Professor Ad de Jongh er en av verdens fremste forskere på traumebehandling og EMDR. Han vil blant annet snakke om komplex PTSD og hva EMDR 2.0 er, forklare teorien og forskningens som ligger bak, og gi smakebiter av teknikker som kan forsterke behandlingseffekten for pasienter med plagsomme traumeminner.

De siste årene har det kommet forskning som viser at høyere belastning på arbeidsminnet under EMDR-behandling lindrer ubehagelige minner. EMDR 2.0 bygger på «vanlig» EMDR, men inkluderer nye teknikker og intervensjoner som i enda større grad belaster arbeidsminnet og derfor kan gi enda mer effektiv behandling!

Bjarne Hansen

Hansen er professor i psykologi ved Universitetet i Bergen og en av verdens fremste eksperter på eksponerende behandling! Han er en av utviklerne av 4-dagers behandling av angstlidelser, som har blitt omtalt i Times Magazine og blir implementert både i Norge og internasjonalt.

Han gir konkrete grep for å gjøre eksponerende behandling enda mer effektiv, både for pasienter med PTSD og andre angstlidelser.

Dr. Jessica Richardson og Dr. Zoë Maiden

Hvordan kan en jobbe traumefokusert med barn og unge når det er stor grad av kompleksitet knyttet til pasientens tilstand, omgivelsene eller livssituasjonen generelt?

Både Richardson og Maiden er erfarne kliniske psykologer som har spesialisert seg på behandling av PTSD, angst og depresjon blant barn og unge. De samarbeider tett med CT-PTSD-miljøet for voksne i Storbritannia og har tilpasset Murray & El-Leithys arbeid «Working with complexity in PTSD” til bruk med barn og unge.

I tillegg er de engasjert i spørsmålet om det er nødvendig med stabilisering før en kan jobbe traumefokusert, og vil dele sine erfaringer og kunnskap om dette.

Både Richardson og Maidener tilknyttet Trauma, Anxiety and Depression Clinic, Maudsley Hospital, London.

NKVTS-konferansen om kunnskapsbasert traumebehandling 2023 - NKVTS