Asamedic

Norskutviklet hjertemedisin skal selges i Sør-Afrika

Det norske legemiddelselskapet Asamedic lanserte i januar i år Coxor, et reseptfritt legemiddel som skal brukes umiddelbart ved mistanke om hjerteinfarkt. Nå har de inngått en lisensavtale med legemiddelselskapet Nova Scotia Group (NSG) om markedsrettighetene for Sør-Afrika.

Administrerende direktør i Asamedic, Geir Ivar Westen

-Vi har fulgt Asamedic i lang tid. Vi har hele tiden sett potensialet i flytende acetylsalisylsyre ved behandling av akutt hjerteinfarkt. Nå når vi ser at produktet fungerer og har blitt tatt så godt imot i hjemmemarkedet, er det svært spennende å få lansere dette i Sør-Afrika, sier Sandile Dlamini, administrerende direktør i Nova Scotia Group (NSG).

Salget av Coxor i norske apotek startet i februar, og så langt har over 35.000 nordmenn sikret seg medisinen.

-Vi er svært fornøyde med utviklingen i Norge så langt. Vi vet at produktet kan ha stort internasjonalt potensial og er godt fornøyd med avtalen i Sør-Afrika. Vi er kommet langt i forhandlingene med flere andre store aktører og ambisjonen er å signere flere avtaler i løpet av kort tid, sier Geir Ivar Westen, administrerende direktør i Asamedic.

Hver flaske Coxor inneholder 300 mg acetylsalisylsyre (ASA) og en unik oppløsningsvæske. Produktet reduserer blodplatenes evne til å klumpe seg videre, og er patentert over store deler av verden. Avtalen mellom Asamedic og NSG innebærer at NSG betaler et upfront honorar for de eksklusive rettighetene til produktet i Sør-Afrika, og selskapet vil umiddelbart starte prosessen for registrering av produktet. Avtalen mellom Asamedic og NSG er basert på normale royalty satser og milepælsbetalinger. NSG har ansvaret for all markedsføring og salg.

-Vår intensjon er å starte salget av Coxor i Sør-Afrika så snart som mulig. Deretter ønsker vi å ekspandere til flere andre afrikanske land, sier Sandile Dlamini.

Styrelederen i Asamedic er fornøyd med at selskapets internasjonale ambisjoner nå er i ferd med å realiseres.

-Vi er svært fornøyde med at vi har signert vår første avtale utenfor Norden. Vi har store internasjonale ambisjoner, og vi tror at et produkt som kan redde liv på denne måten vil være interessant for både finansielle og industrielle internasjonale aktører, sier Leif Thoring, styreleder i Asamedic.

For henvendelser eller spørsmål om Asamedic, ta kontakt med presseansvarlig Geir Ivar Westen, administrerende direktør i Asamedic, på telefonnummer +47 90546049 eller e-post geirivar@asamedic.no.

Om Asamedic: Asamedic ble startet i Oslo i 2015, basert på gründer Per Erik Stribolt-Halvorsens idé om å utvikle en flytende variant av ASA. Det er i dag 80 aksjonærer i Asamedic, mange fra medisinske miljøer.

Følg pressemeldinger fra Asamedic

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Asamedic på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Asamedic