Asamedic

Verdens hjertedag: 30 000 nordmenn har sikret seg denne norskutviklede medisinen mot akutt hjerteinfarkt.

Blir du rammet av hjerteinfarkt, teller hvert eneste sekund. Jo tidligere behandlingen starter, jo større er sjansen for å overleve. Dette har 30 000 nordmenn tatt konsekvensen av ved å sikre seg flytende acetylsalisylsyre.

Administrerende direktør i Asamedic, Geir Ivar Westen

-Vi er svært fornøyde med utviklingen så langt. Vi opplever stor interesse fra nordmenn som ønsker å sikre seg denne medisinen som kan redde livet ditt ved hjerteinfarkt, sier Geir Ivar Westen, administrerende direktør i Asamedic.

Det norske selskapet Asamedic lanserte i januar i år Coxor, et reseptfritt legemiddel som skal brukes umiddelbart ved mistanke om hjerteinfarkt. Salget i norske apotek startet i februar, og så langt har 30 000 nordmenn sikret seg medisinen. Salgstallene offentliggjøres på verdens hjertedag, 29. september, et initiativ i regi av WHO for å øke kunnskapen om hjerte- og karsykdommer.

Hver flaske inneholder 300 mg acetylsalisylsyre (ASA) og en patentert oppløsningsvæske. Det svenske legemiddelselskapet Evolan står som ansvarlig for salget av produktet i Norge. ASA har også tidligere blitt benyttet i behandling av akutt hjerteinfarkt.

-ASA anbefales som første behandling ved akutt hjerteinfarkt, fordi det reduserer blodplatenes evne til å klumpe seg videre. Utfordringen er at en pille kan være vanskelig å svelge eller tygge tørt når man har brystsmerter, og vann er ikke alltid lett tilgjengelig. I tillegg tar det noe tid før piller løser seg opp i magen og får virkning i kroppen. Coxor er flytende og tas raskt opp i kroppen, forteller Dan Atar, professor i kardiologi ved Oslo Universitetssykehus Ullevål og rådgiver for Asamedic.

Ifølge Folkehelseinstituttet får omtrent 13 000 mennesker hjerteinfarkt i Norge årlig. Av disse dør ca. 1 600. WHO rapporterer at 8,9 millioner mennesker på verdensbasis døde av hjerteinfarkt i 2019.

-En klinisk studie fra 2002 med nesten 1 000 pasienter viste at å ta ASA så raskt som mulig og før man ankommer sykehuset mer enn dobler sjansen for å overleve et hjerteinfarkt. Coxor er førstehjelpen alle bør ha i medisinskapet eller i vesken, sier Atar.

Ideen om å utvikle en flytende variant av ASA er utviklet av gründer Per Erik Stribolt-Halvorsen.

-Jeg har hatt ideen i flere tiår, helt siden jeg mistet både far og bror i hjerteinfarkt. Under medisinstudiet ble mye av tankevirksomheten brukt til å finne ut hvordan man best mulig kan behandle akutt hjerteinfarkt. Jeg er svært stolt av at vi har kommet så langt, og gleder meg over at så mange nordmenn har sikret seg medisinen, sier Stribolt-Halvorsen.

Styrelederen i Asamedic sier selskapet har internasjonale ambisjoner.

- Vi lanserte i Norge tidligere i år med stor suksess og jobber nå aktivt med distribusjon og lansering internasjonalt. Denne ekspansjonen vil også kreve kapital, og det er naturlig at vi gjør grep i tiden fremover. Vi tror at et produkt som kan redde liv på denne måten vil være interessant for både finansielle og industrielle internasjonale aktører, sier Leif Thoring, styreleder i Asamedic

For henvendelser eller spørsmål om Asamedic, ta kontakt med presseansvarlig Geir Ivar Westen, administrerende direktør i Asamedic, på telefonnummer +47 90546049 eller e-post geirivar@asamedic.no.

Om Asamedic:

Asamedic ble startet i Oslo i 2015, basert på gründer Per Erik Stribolt-Halvorsens idé om å utvikle en flytende variant av ASA. Det er i dag 81 aksjonærer i Asamedic, mange fra medisinske miljøer

Administrerende direktør i Asamedic, Geir Ivar Westen

Følg pressemeldinger fra Asamedic

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Asamedic på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Asamedic