Lager sterk telekomutfordrer

Altibox, Ice og NiceMobil skal fra våren 2024 ledes av én felles organisasjon.

Konserndirektør tele, Eirik Børve Monsen (Foto: Hedda Hestholm / Lyse)

Formålet er å samle kreftene på tvers av televirksomheten i Lyse-konsernet for å styrke laget i kampen om kundene i mobil- og bredbåndsmarkedet.

- Vi beholder våre merkevarer, så folk vil fortsatt få mobil fra ice eller NiceMobil og bredbånd og underholdningstjenester fra Altibox levert gjennom sin lokale leverandør. Det blir altså ikke noen praktiske konsekvenser for kundene. Vi gjør dette for å styrke vår egen evne til å både konkurrere og innovere, sier konserndirektør tele i Lyse, Eirik Børve Monsen.

Altibox, Ice og betydelige deler av Lyses heleide fiberselskaper Signal Bredbånd og Lyse Fiber slås sammen til et nytt selskap som får navnet Lyse Tele AS. De regionale salgsaktivitetene i Nord-Norge og Sør-Vest-Norge vil videreføres i egne markedsselskaper. Organisasjonsendringen trer i kraft fra og med 1. februar 2024.

- Vi skal samtidig bygge videre på styrkene i Altibox-partnerskapet og videreutvikle dette samarbeidet, sier Børve Monsen og understreker at de organisatoriske grepene tas for å bygge en kraftfull telekomaktør som skal sette nye standarder for kundetilfredshet.

- Mobil- og bredbåndsmarkedet har generelt sett for lav tilfredshet og fremdeles har vi ikke fått alle på nett. Vi må derfor ikke bare løfte oss selv, men telekom generelt. Det er ambisiøse mål å jage, men berører nesten hver eneste innbygger i landet vårt, sier Børve Monsen.

Den nye organisasjonen skal ledes av:
Eirik Børve Monsen (konserndirektør tele)
Shiraz Abid (Privat)
Tor Morten Osmundsen (Bedrift).
Kristin Dahle Larsen (Wholesale)
Jan-Erik Hvidsten (IT og teknologi)
Anne Berit Rørlien (Nettverk og infrastruktur)
Steinar Bjørnsen (Økonomi)
Atle Soma (Strategi og forretningsstøtte)
Eirik Gundegjerde (Forretningsutvikling)
Maria Fogelfors Wredmark (Transformasjon)
Andreas Veggeland (Kommunikasjon)

Virksomhetene som samordnes i Lyse Tele AS:
Altibox AS
Ice Communication Norge AS
Lyse Fiber AS
Signal Bredbånd AS

Konserndirektør tele, Eirik Børve Monsen (Foto: Hedda Hestholm / Lyse)

Lyse er et energi- og telekomkonsern.

Lyse-konsernet er en nasjonal aktør innen fornybar og regulerbar vannkraft og er landets fjerde største vannkraftprodusent. Lyse har lenge vært en pådriver for utbygging av robust digital infrastruktur. Gjennom det landsomfattende Altibox-partnerskapet leverer konsernet bredbånds- og underholdningstjenester til en betydelig andel av befolkningen, og gjennom mobiloperatøren Ice bygger vi Norges tredje 5G mobilnett.