Vil gjøre det enklere for ukrainske lastebilsjåfører å jobbe i Norge
– Bransjen trenger flere sjåfører, og det er det bra for både de ukrainske flyktningene og det norske samfunnet at kompetente yrkessjåfører får utøve yrket sitt. Samtidig skal vi være sikre på at tungbilsjåfører som kjører på norske veier, har tilstrekkelig kompetanse til å kjøre trafikksikkert, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
På oppdrag fra Samferdselsdepartementet, sender Statens vegvesen nå et forslag på høring. Forslaget handler om å anerkjenne ukrainernes yrkessjåførutdanning fra hjemlandet i større grad.
I EØS er det fellesregler for utdanningskrav til lastebil- og bussjåfører som gjelder. For å kunne jobbe som yrkessjåfør, skal sjåførene gjennomføre utdanning på minimum 280 eller 140 timer, avhengig av alder og ønsket rettighetsnivå.
Forslaget som nå sendes på høring innebærer å redusere kravet til 55 timer for godstransport, 50 timer for persontransport eller 57 timer for kombinert utdanning, for ukrainere som kan dokumentere yrkessjåførkompetanse fra hjemlandet. Ukrainske flyktninger vil i tillegg kunne gjennomføre den avsluttende prøven med tolk.
EU har innført valgfrie midlertidige tilpasninger i de felleseuropeiske kravene til yrkessjåførkompetanse – og høringsforslaget følger opp disse. Denne ordningen utløper 6. mars 2025, i tråd med EUs midlertidige tilpasninger.
Siden vinteren 2023, har Norge anerkjent ukrainske førerkort i tunge klasser, og kravet om yrkessjåførkompetanse, kommer i tillegg til krav om førerkort i klasse C eller D.
De forenklede opplærings- og testkravene gjelder både buss- og lastebilsjåfører. Statens vegvesen og Samferdselsdepartementet understreker at bussjåfører fremdeles må oppfylle lovfestede vilkår for kjøreseddel for persontransport.
Om oss
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Samferdselsministeren vil fjerne flaskehals for å gi bedre togtilbud i Oslo31.10.2025 11:03:12 CET | Pressemelding
Jernbaneprosjektet i Brynsbakken i Oslo vil gi store gevinster som et bedre togtilbud og færre forsinkelser. Nå har regjeringen besluttet den videre prosessen for planlegging av prosjektet.
Skal leie fire lokomotiver til Nordlandsbanen: Samferdselsministeren er glad for at de reisende får togtilbudet tilbake28.10.2025 13:22:26 CET | Pressemelding
Norske tog AS har nå signert avtale med Grenland Rail om leie av fire diesellokomotiver som SJ Norge skal bruke på Nordlandsbanen. Det første av lokomotivene er allerede under ombygging i Oslo.
Samferdselsbudsjettet 2026: Held fram satsinga på drift, vedlikehald og fornying15.10.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Regjeringa foreslår å løyve i alt 102,1 milliardar kroner til samferdsel i 2026. Mellom anna foreslår regjeringa å løyve 50,4 milliardar kroner til vegformål, 35,7 milliardar kroner til jernbanen, 7,1 milliardar kroner til byområda og 4,9 milliardar kroner til luftfarten.
Flere utenlandske bilister må nå betale for seg i norske bomstasjoner8.10.2025 15:30:00 CEST | Pressemelding
Et system er nå på plass som sikrer at langt færre utenlandske bilister slipper unna bompenger i Norge. I fjor gikk bompengeselskapene glipp av 117 millioner kroner i ubetalte bompenger.
Nordlandsbanen kan snart åpne nord for Levanger – midlertidig togverksted skal bygges i Bodø8.10.2025 12:31:51 CEST | Pressemelding
En løsning for bygging av midlertidig togverksted i Bodø har nå kommet på plass i rekordfart. Etter raset i Levanger 30. august i år, har det ikke vært mulig for SJ Norge å vedlikeholde togene som befinner seg nord for rasstedet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom