Nye filmer skal bekjempe trakassering i dataspill
En ny filmserie fra Medietilsynet skal øke bevisstheten om problemene i dataspillmiljøet. Gjennom fire episoder viser serien hvordan hets og trakassering påvirker unge spillere.

Medietilsynet har utviklet filmserien «CTRLZ» sammen med spillmagasinet Level Up og innholdsbyrået Superponni. Serien utforsker hvordan trakassering og hets i dataspillmiljøet kan ødelegge spillopplevelsen og føre til frafall, særlig blant jenter i dataspill-miljøet.
– Målet med filmene er å gi barn og unge kunnskap til å kunne beskytte seg selv dersom de opplever noe ubehagelig i spill, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Filmene vises for første gang på et arrangement i Oslo mandag 13. november. Prosjektet er en del av regjeringens handlingsplan mot spilleproblemer.
Stadig færre jenter gamer
Langt færre jenter enn gutter gamer, viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022. Andelen jenter som spiller falt fra 76 prosent i 2020 til 59 prosent i 2022, ifølge undersøkelsen. Undersøkelsen viser også at de yngste jentene er den gruppen som i størst grad sier at de har blitt lei seg på grunn av mange stygge kommentarer når de spiller, 20 prosent av jenter på ni-ti år svarer at de har opplevd dette.
– Vi er opptatt av at det skal være trygt for alle å spille dataspill på nett, sier Velsand, direktør i Medietilsynet.
Trakassering og hets i dataspillmiljøet rammer både jenter og gutter, men hetsen mot jenter er av en spesielt alvorlig karakter, ifølge Beate Hygen, seniorforsker ved NTNU Samfunnsforskning, som deltar i "Ctrlz"-filmene.
– Kvinnelige spillere møter andre forventinger og reaksjoner i spill enn menn. Kvinner som spiller med andre på nett er mer utsatt enn menn for verbal seksuell trakassering, forklarer Hygen.
Medietilsynet er opptatt av at voksne følger med i barnas spillverden
Gaming er en viktig og utbredt aktivitet blant barn og unge. Ni av ti gutter og seks av ti jenter spiller dataspill, viser Barn og medier 2022.
– Det er viktig at voksne blir oppmerksomme på hva som foregår i barnas spillverden. At noen slutter med dataspill på grunn av stygg språkbruk og trakassering basert på kjønn, er en utfordring vi som samfunn må ta på alvor. Vi har mye å vinne på å skape en inkluderende dataspillkultur, der jenter opplever at de kan delta på lik linje med gutter, sier Velsand.
Les mer: Dette gjør du hvis noen trakasserer deg på nett.
9–18-åringenes dataspillvaner
- 76 prosent spiller spill på pc, Playstation, mobil, nettbrett eller lignende. En betydelig høyere andel gutter enn jenter spiller spill (92 mot 59 prosent). Kjønnsforskjellen øker med barnas alder og er aller størst i aldersgruppen 15–18 år.
- Andelen som spiller, var ti prosentpoeng lavere i 2022 enn i 2020. Andelen jenter som spiller har falt fra 76 prosent i 2020 til 59 prosent i 2022, mens andelen gutter som spiller har gått ned fra 96 prosent i 2020 til 92 prosent i 2022. Nedgangen er størst blant jenter fra 15–18 år. Over seks av ti jenter i denne alderen gamet i 2020, mot under halvparten i 2022.
- Sju prosent av 9–18-åringene svarer at de ofte blir lei seg av stygge kommentarer. En langt høyere andel av de yngste jentene (9–10 år) rapporterer dette (20 prosent) enn guttene i samme aldersgruppe (8 prosent).
- Seks prosent sier de ofte opplever å bli utestengt av venner når de spiller.
- Fortnite er det mest spilte spillet totalt i utvalget, mens Roblox er det mest spilte spillet blant jenter under 14 år. Minecraft er også mye spilt blant både jenter og gutter under 14 år. Spill som FIFA, Counter Strike og Grand Theft Auto er populært blant gutter over 14 år, og Hay Day er spesielt populært blant jenter over 14 år.
- Tre av fire som gamer, mener at gaming gjør dem flinkere i engelsk. Over seks av ti mener at gaming er sosialt og bidrar til at de har kontakt med venner. Rundt halvparten mener de får nye venner gjennom gamingen.
- 17 prosent av de som gamer, svarer at de bruker «for mye» tid på gaming. Andelen er klart høyere hos gutter enn blant jentene.
- 57 prosent av 9–17-åringene som spiller spill, har spilt spill med aldersgrense 18 år, mot 51 prosent i 2020. Andelen øker betydelig med alder, og er klart størst blant guttene.
Kilde: Barn og medier 2022 (Medietilsynet). Data er samlet inn og bearbeidet av Kantar Public på oppdrag fra Medietilsynet.
Nøkkelord
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Fire nye aviser får produksjonstilskudd7.11.2023 16:52:01 CET | Pressemelding
To nye nasjonale aviser og to nye lokalaviser får produksjonstilskudd når Medietilsynet har fordelt årets pott på cirka 400 millioner kroner.
Mediebransjens lønnsomhet på sitt svakeste siden finanskrisen24.10.2023 06:50:00 CEST | Pressemelding
Lavere inntekter og økte driftskostnader førte til en tydelig økonomisk tilbakegang for den norske mediebransjen i 2022, viser nye tall fra Medietilsynet. – Etter noen gode økonomiske år, går norske medier definitivt en større usikkerhet i møte, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Utenlandsk pengespill-reklame borte fra norske TV-skjermer17.10.2023 09:01:05 CEST | Pressemelding
Fra og med januar 2023 er reklame for utenlandske pengespill helt borte fra norske skjermer, viser nye tall fra Medietilsynet. –Tallene dokumenterer at lovendringer og aktivt tilsynsarbeid har gitt resultater, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Samiske aviser får 41 millioner kroner i støtte13.10.2023 06:50:00 CEST | Pressemelding
Fire publikasjoner får støtte når Medietilsynet har fordelt 41 millioner kroner til samiske aviser. – Støtten bidrar til å gjøre de samiske skriftspråkene mer synlige, sier Hanne Sekkelsten, direktør i juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
Mediestøtten prisjusteres6.10.2023 12:37:13 CEST | Pressemelding
Pris- og lønnsjustering for mediestøtten, ingen nye endringer i merverdiavgiftsfritak og løfte om ytterligere forlengelse av FM-konsesjoner. Det er blant punktene som berører mediefeltet i forslaget til statsbudsjettet for neste år.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom