Nordmenn skal julehandle for 133 milliarder kroner
Virke spår en verdiøkning på 3 prosent fra fjorårets julehandel. I snitt vil hver nordmann legge igjen rundt 12 500 kroner i norske detaljhandelsbedrifter.
Flere faktorer spiller inn
– Til tross for at mange nordmenn har fått strammere privatøkonomi de siste par årene så vet vi at julehandelen har en helt særegen posisjon hos det norske folk. Spesielt viktig er det også for norske handelsbedrifter. Vi spår at handelen i desember vil ende 27 prosent over gjennomsnittet for resten av året. Vi skal fortsatt ha gaver og ekstra god mat og drikke til jul sier Bernt Apeland, administrerende direktør i Virke.
- I tillegg er de økonomiske forholdene noe bedre enn i 2022. Prisveksten har stabilisert seg og strømprisene har gått ned. Vi tror dette bidrar til at årets julehandel, målt i kroner, vil gå noe opp fra i fjor sier Apeland.
- Samtidig er ikke nordmenns handlevaner immune for økte priser. Mange sier de nå planlegger kjøpene sine i større grad enn før. De er også på utgikk etter tilbud, gode kjøpe og handler mindre på impuls. Vi tror mange nordmenn har spart og planlagt for julehandelen i en stund sier Apeland.
Prognosene er utarbeidet av Virke og Kvarud analyse. De baserer seg på en rekke makroøkonomiske forhold som inflasjon, lønnsvekst og historiske julehandelstall. Virke vil følge julehandelen tett frem mot uke 52.
Fakta om julehandelen 2023:
- Samlet anslår Virke at det vil bli handlet i norske butikker og nettbutikker for i alt 64,2 milliarder kroner i november og 69 milliarder kroner i desember.
- Totalt så vil vi i desember bruke cirka 30 milliarder på mat og drikke. Det vil handles for litt over 39 milliarder i øvrige bransjer, som klesbutikker, sport- og elektrobutikker.
- For november og desember samlet anslår Virke at norske forbrukere vil handle for rundt 25 milliarder kroner på nett. Det er en økning på rundt 4 prosent fra i fjor, og mer enn dobbelt så mye som ble brukt på netthandel i 2019.
- Vi handler for 27 prosent mer i desember, enn i snitt ellers i året. Dette er nivået desember-handelen har ligget på de siste fem årene. Julehandelen er spesielt viktig for lekebutikkene, gullsmedene og bokhandlerne: For lekebutikkene er omsetningen i desember tre ganger så høy som de andre månedene i året. For gullsmedbutikker og bokhandlere 2,4 ganger så høy. Det viser tallene fra i fjor.
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Bilder
Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Fallet i byggevarehandelen fortsetter27.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
I årets andre tertial falt omsetningen til byggevarehusene med 3,4 prosent. Det viser en markedsrapport utarbeidet av Hovedorganisasjonen Virke. Det var nedgang i hele landet, med unntak av fylkene Vestland, Troms og Finnmark. Fallet var størst i Østfold og Telemark.
Enighet mellom Virke og Fagforbundet om boligbyggelag25.9.2024 00:38:10 CEST | Pressemelding
Virke og Fagforbundet kom i natt til enighet i meklingen om boligbyggelag, en snau time på overtid.
Vinnere av årets Virkepriser19.9.2024 17:20:32 CEST | Pressemelding
Inkludering, bærekraft og innovasjon i norske bedrifter er avgjørende for Norges omstilling. Derfor hedrer Virke i år bedrifter som har utmerket seg på disse områdene.
Fredrik & Louisa vinner Handelsprisen 202419.9.2024 11:32:05 CEST | Pressemelding
Kosmetikkjeden Fredrik & Louisa er kåret til årets handelsbedrift 2024, etter å ha vist imponerende vekst i en konkurranseutsatt bransje, med en sømløs integrasjon av fysisk og nettbasert handel.
Handelsrapporten 2024: Venter comeback for kapitalvarebransjene19.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Årets Handelsrapport fra Virke viser at dyrtid og renteoppgang særlig har rammet kapitalvarebransjene. Samtidig ser man en vridning mot lavprissegmentet i flere bransjer. Virke venter at bedring i kjøpekraften vil føre til oppgang i detaljhandelen fremover, som særlig vil komme kapitalvarebransjene til gode.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom