If

If med sterkt resultat og solid premievekst tross utfordrende værhendelser

Forsikringsselskapet If leverte en sterk brutto premievekst på ti prosent i andre kvartal. Forsikringsresultatet var stabilt, til tross for særdeles kostbare storskader og omfattende værhendelser.

– Det at vi fortsatt klarer å levere stabile forsikringsresultater er et godt bevis på Ifs operative styrke. Jeg er spesielt stolt av vår evne til å effektivt hjelpe de kundene som har fått akutt behov for bistand under ekstreme værforhold i tredje kvartal, sier Morten Thorsrud, konsernsjef i If. Foto: If

Forsikringsselskapet If, som er en del av Sampo Group, presenterte i dag sitt finansielle resultat for tredje kvartal i 2023.

Brutto premieinntekter økte med 6,9 prosent (eksklusive valutaeffekter) gjennom årets ni første måneder, sammenliknet med samme periode i 2022, og med 10,0 prosent i tredje kvartal. Veksten er delvis drevet av premieøkninger for å dekke inflasjon i skadekostnader, samt en fortsatt høy fornyelsesgrad blant kundene. If fortsetter veksten innen alle forretningsområder.

Totalkostnadsprosenten i tredje kvartal landet på 84,1 prosent (83,1), og for de første ni månedene i år på 83,2 (82,5).

Tredje kvartal ble preget av ekstremvær, og på å bistå kundene i forbindelse med deres spørsmål og skadesaker. Til tross for dette leverer If igjen et stabilt og sterkt forsikringsresultat, samt et betydelig positivt finansresultat.

– De siste månedene har vært ekstraordinære, med flere svært omfattende værrelaterte hendelser. I tillegg til dette har vi hatt noe høyere storskadeutfall enn normalt. De negative effektene av dette er betydelige. At vi fortsatt klarer å levere stabile forsikringsresultater er et godt bevis på Ifs diversifisering og finansielle styrke, sier Ifs konsernsjef Morten Thorsrud.

– Jeg er spesielt stolt av vår evne til å effektivt hjelpe de mange kundene som har fått akutt behov for bistand under ekstreme værforhold i tredje kvartal. Engasjerte medarbeidere, effektive digitale prosesser og et solid partnernettverk gjør det mulig for oss å reagere raskt, selv ved så omfattende hendelser, legger han til.

Sampo Group melder om et overskudd før skatt på 391 millioner euro i tredje kvartal 2023, og en valutajustert vekst i premieinntekter på 12 prosent.

Konsernresultat

• Brutto premievekst økte med 6,9 prosent (eksklusive valutaeffekter) i de første ni månedene i 2023, sammenlignet med samme periode året før (Q3: 10,0)
  • Brutto premieinntekt for Q3: 13 108 MSEK (11 537)
  • Resultat fra forsikringstjenester for Q3: 2 368 MSEK (2 299)
  • Finansresultatet for Q3: 1 570 MSEK 541)
  • Totalkostnadsprosenten for Q3 var på 84,1 prosent (83,1), og for årets første ni måneder på 83,2 prosent (82,5).

Det norske resultatet

• Brutto premieinntekt for Q3: 3 703 MSEK (3 569)
  • Resultat for forsikringstjenester i Q3: 431 MSEK (640)
  • Totalkostnadsprosent i Q3: 90,9 (85,9)

Morten Thorsrud, konsernsjef i If.

Om If

If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper også bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle få en skade. Takket være våre 7 900 dyktige medarbeidere kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle seg trygge på at de vil få den hjelpen de trenger - hvis noe skulle skje.

Følg pressemeldinger fra If

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra If på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra If