Boston Consulting Group

41 % av detaljhandel kan gå over nett - og ikke over disk - i 2027

Del

Etter enorm vekst gjennom pandemien, møtte mange selskaper innen detaljhandel og forbruksvarer en markant nedgang i salgsveksten på nett i 2022. Til tross for at flere forbrukere vender tilbake til fysiske butikker, er e-handelen fortsatt anslått å utgjøre 41 % av det globale detaljsalget innen 2027. Dette er en betydelig økning fra andelen på bare 18 % i 2017, ifølge ny forskning fra Boston Consulting Group (BCG).

Vi handler mer på nett enn vi gjorde før pandemien. Dette er en varig endring, mener BCG-partner Sverre Martinsen.
Vi handler mer på nett enn vi gjorde før pandemien. Dette er en varig endring, mener BCG-partner Sverre Martinsen. EyeEm/BCG

- Handelsmønsteret har gjennomgått en varig endring, sier Sverre Martinsen, Managing Director og Partner ved BCGs Oslokontor. 

Ifølge den ferske studien Winning Formulas for E-Commerce Growth økte e-handelssalget med 3 % i Europa og 7 % i både USA og Asia i 2022. Det er kun elektronikk europeere har handlet mindre av på nett i 2022 enn tidligere år.  

Norge følger den internasjonale trenden 
 
Dette er i tråd med funnene fra andre kvartal fra Statistisk Sentralbyrå (SSB). Under overskriften Veksten i netthandelen avtar skriver SSB at det «[e]tter flere år med kraftig oppgang i nordmenns netthandel med internasjonale betalingskort, har veksten avtatt noe. Omsetningen med norske internasjonale betalingskort over internett var 15 prosent høyere i 2. kvartal 2023 enn i samme kvartal i fjor, mot henholdsvis 40 og 25 prosent i de samme kvartalene for periodene 2020-2021 og 2021-2022». 

Ikke alle e-handelsbedrifter er rigget for vekst 
 
BCG har også sett på hvilke bedrifter som ikke opplevde en nedgang i salget etter rekordåret 2020 og som forventer å vokse videre 2027. Det som skiller selskapene som lykkes fra de som har opplevd nedgang eller stagnasjon kan brytes ned i fire fortrinn: 

  • Større investeringer i digital teknologi og e-handel. 70 % av selskapene som lykkes investerer mer enn 10 % av inntektene sine i utvikling og innovasjon. 

  • Mer modne teknologiløsninger, som i stor grad benytter tredjeparts e-handelsplattformer 

  • En rekke markedsinitiativer, inkludert målrettede kampanjer, sortimentsutvalg og prisjustering 

  • Vinnere får med hele selskapet i omstillingen mot å være netthandelsbasert med smidige, tverrfunksjonelle og autonome team. 

 
Les også: Shopify og BCG har analysert 1 milliard datapunkter på over 220 000 e-handelsnettsteder: Dette fant de

- Selv om det er store forskjeller mellom selskaper som vokser videre og de som henger etter, er mange markeder fortsatt år unna full modenhet i netthandelen. Gapet kan tettes ved å dedikere mer ressurser og kapital i utvikling - og omstilling - av organisasjonen, avslutter Martinsen. 

Kontakter

Bilder

Figur: Bruk av norske internasjonale betalingskort over internett etter hovedgrupper av kortbruk. Millioner kroner.
Figur: Bruk av norske internasjonale betalingskort over internett etter hovedgrupper av kortbruk. Millioner kroner.
Last ned bilde
Handel på nett bremser ned, men stanser ikke opp, viser ferske tall fra BCG.
Handel på nett bremser ned, men stanser ikke opp, viser ferske tall fra BCG.
Last ned bilde
Alle bransjer foruten data- og elektronikk opplever fortsatt stigning i salget på nett.
Alle bransjer foruten data- og elektronikk opplever fortsatt stigning i salget på nett.
Last ned bilde

Lenker

Følg pressemeldinger fra Boston Consulting Group

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Boston Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Boston Consulting Group

Innovasjon er nøkkelen til suksess i detaljhandelen23.4.2024 08:30:00 CEST | Pressemelding

Hvilke selskaper som er ledende på detaljhandel internasjonalt har endret seg betydelig de siste tre tiårene. Etablerte aktører har fått kamp av – og tidvis blitt utkonkurrert av - kreative nykommere som har prioritert innovasjon og teknologiske løsninger i møte med endrede forbrukerpreferanser. Ledende bransjeaktører investerer i gjennomsnitt 13% av årlige inntekter i innovasjonsinitiativer og ser en avkastning på 21% på innsatsen, ifølge en fersk rapport fra Boston Consulting Group (BCG) og World Retail Congress (WRC).

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye