41 % av detaljhandel kan gå over nett - og ikke over disk - i 2027
Etter enorm vekst gjennom pandemien, møtte mange selskaper innen detaljhandel og forbruksvarer en markant nedgang i salgsveksten på nett i 2022. Til tross for at flere forbrukere vender tilbake til fysiske butikker, er e-handelen fortsatt anslått å utgjøre 41 % av det globale detaljsalget innen 2027. Dette er en betydelig økning fra andelen på bare 18 % i 2017, ifølge ny forskning fra Boston Consulting Group (BCG).

- Handelsmønsteret har gjennomgått en varig endring, sier Sverre Martinsen, Managing Director og Partner ved BCGs Oslokontor.
Ifølge den ferske studien Winning Formulas for E-Commerce Growth økte e-handelssalget med 3 % i Europa og 7 % i både USA og Asia i 2022. Det er kun elektronikk europeere har handlet mindre av på nett i 2022 enn tidligere år.
Norge følger den internasjonale trenden
Dette er i tråd med funnene fra andre kvartal fra Statistisk Sentralbyrå (SSB). Under overskriften Veksten i netthandelen avtar skriver SSB at det «[e]tter flere år med kraftig oppgang i nordmenns netthandel med internasjonale betalingskort, har veksten avtatt noe. Omsetningen med norske internasjonale betalingskort over internett var 15 prosent høyere i 2. kvartal 2023 enn i samme kvartal i fjor, mot henholdsvis 40 og 25 prosent i de samme kvartalene for periodene 2020-2021 og 2021-2022».
Ikke alle e-handelsbedrifter er rigget for vekst
BCG har også sett på hvilke bedrifter som ikke opplevde en nedgang i salget etter rekordåret 2020 og som forventer å vokse videre 2027. Det som skiller selskapene som lykkes fra de som har opplevd nedgang eller stagnasjon kan brytes ned i fire fortrinn:
-
Større investeringer i digital teknologi og e-handel. 70 % av selskapene som lykkes investerer mer enn 10 % av inntektene sine i utvikling og innovasjon.
-
Mer modne teknologiløsninger, som i stor grad benytter tredjeparts e-handelsplattformer
-
En rekke markedsinitiativer, inkludert målrettede kampanjer, sortimentsutvalg og prisjustering
-
Vinnere får med hele selskapet i omstillingen mot å være netthandelsbasert med smidige, tverrfunksjonelle og autonome team.
- Selv om det er store forskjeller mellom selskaper som vokser videre og de som henger etter, er mange markeder fortsatt år unna full modenhet i netthandelen. Gapet kan tettes ved å dedikere mer ressurser og kapital i utvikling - og omstilling - av organisasjonen, avslutter Martinsen.
Kontakter
Sverre MartinsenManaging Director og PartnerBCG
Tel:+47 (958) 96780Martinsen.Sverre@bcg.comHarald Bonaventura BorchgrevinkSenior PR SpecialistBCG Norge
Tel:+47 91 66 92 01borchgrevink.harald@bcg.comBilder



Lenker
Følg pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Boston Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Ny leder for BCG Norge24.11.2023 16:12:31 CET | Pressemelding
Etter seks år i kontorsjefstolen overlater Børge Kristoffersen roret ved Boston Consulting Groups (BCGs) Oslo-kontor til kollega Odd Arne Sjåtil.
Kamp om råvarer i mote- og klesindustrien30.10.2023 07:15:00 CET | Pressemelding
Hele 35 nye bærekraftsreguleringer med direkte innvirkning på mote- og klesindustrien trer i kraft over de neste par årene. Nær 9 av 10 ledende merker, målt etter salg, har offentlig erklært dekarboniseringsmål for sine forsyningskjeder. Gitt at råvarer kan utgjøre så mye som 2/3 av et mote- og klesmerkes klimapåvirkning, er det viktig å sikre tilgang til grønne materialer. Men kampen om råvarene blir tøff; etterspørselen etter bærekraftige råvarer kan overstige tilbudet med så mye som 133 millioner tonn innen 2030, viser nye tall fra Boston Consulting Group (BCG).
Stort potensial for større sirkulærøkonomi i Norden31.8.2023 09:00:00 CEST | Pressemelding
Kun 6 % av Nordens økonomi er sirkulær, viser nye tall fra Boston Consulting Group (BCG). Dette til tross for at de nordiske landene er ansatt som ledende innen bærekraft generelt, og innen avfallshåndtering spesielt. - Det kan være mye å hente på en mer sirkulær økonomi, sier BCG-partner Thomas Vikenes.
Spår industrieventyr innen havvind16.8.2023 08:00:00 CEST | Pressemelding
Havvindindustrien opplever nå sin første krise. Kostnadene skyter i været, kontrakter reforhandles og prosjekter stoppes. Det stilles spørsmål om hvorvidt havvind er en bærekraftig industri. Likevel mener konsulenthuset Boston Consulting Group (BCG) at havvind kan bli et industrieventyr for Norge – om Norge griper muligheten og øker ambisjonene og tempoet.
Dette er verdens mest innovative selskaper19.7.2023 09:00:00 CEST | Pressemelding
Økonomisk usikkerhet og inflasjon til tross, ledende internasjonale selskaper prioriterer nyskaping høyt også i 2023. Nesten 7 av 10 selskaper planlegger å øke utgiftene til innovasjon – 42 % planlegger å øke utgiftene med 10 % eller mer. For tredje året på rad troner Apple øverst. Ingen nordiske selskaper er å finne på topp 50.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom