Sterk økning i avgifter på elbil
På tre år har avgiftene på flere vanlige elbiler økt med mellom 12 000 og 110 000 kroner. - De siste tre årene har avgiftene kommet raskt både på å kjøpe og eie elbil. Det er en uheldig utvikling, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

I 2022 var det avgiftsfritt å kjøpe elbil, mens 2020 var det siste avgiftsfrie året for å eie en elbil. Fra nyttår i år ble det innført kjøpsavgifter og moms på elbiler. For biler under 500 000 kroner må du betale vektavgift, og biler over 500 000 får i tillegg moms på kjøpesummen over 500 000. Dette har gjort elbilene flere titalls tusen kroner dyrere.
- Selv en moderat elbil har gått opp 12 000 kroner på grunn av vektavgiften, sier Handagard.
Sviktende bilsalg
I vårt eksempel har vi plukket ut en Peugeot e-208 som har gått opp nær 12 000 kroner i pris. Storselgeren Tesla Model Y som så vidt bikker 500 000 kroner har fått avgift og moms på nær 26 000 kroner i tillegg. Premiumbilene Audi Q8 e-tron og BMW iX xDrive50 har gått opp henholdsvis 71 457 kroner og 116 677 kroner.
- Avgiftsøkningene kombinert med prisstigning og renteøkninger har ført til at utskiftningen av bilparken til elbiler går tregere, mener Ingunn Handagard.
Hun viser til at bilsalget har gått kraftig ned det siste året. Både husholdningenes økonomiske situasjon og de økte avgiftene kan spille inn. Hittil i år er bilsalget ned 9,4 prosent målt mot fjoråret, viser tall fra OFV. Derfor mener NAF det er viktig å ikke skru opp avgiftene på elbiler nå. I forslaget til statsbudsjett vil regjeringen holde vektavgiften på elbil på dagens nivå.
- Når regjeringen skal komme til enighet med SV om budsjettet, må de ikke finne på å øke vektavgiften på nye biler, sier Handagard.
Dyrere å eie elbil
For tre år siden betalte elbiler ingenting i trafikkforsikringsavgift, bedre kjent som årsavgiften. Siden da har denne avgiften blitt innført raskt. Får regjeringen det som den vil, kommer du til å betale mer i årsavgift for en elbil enn en bensin- eller dieselbil i 2024.
- Regjeringen har nå i to statsbudsjett stukket store kjepper i hjulene for å nå målet om å kun selge elbiler som nye biler fra 2025, sier Handagard. - Vi mener avgiften på å eie elbil ikke burde være høyere enn avgiften på å eie en bensin- eller dieselbil, sier hun.
Det har også blitt dyrere å kjøpe brukt elbil. Tidligere var det ingen omregistreringsavgift. Så kom en rask innføring med delvis omregistreringsavgift i mai 2022, før det ble full omregistreringsavgift for brukte elbiler fra 1. januar 2023.
Slik har elbilavgiftene økt på ulike elbilmodeller:
Modell |
Pris før moms og vektavgift |
Kjøps-avgift nybil 2023 (vekt-avgift) |
Pris med moms og vekt-avgift |
Kjøps-avgift nybil + trafikk-forsikrings-avgift |
Omreg-istrering-avgift og trafikk-forsikrings-avgift |
Moms |
Vekt-avgift |
Trafikk- forsikrings-avgift |
Omreg-istrerings-avgift |
Peugeot e-208 GT |
342962 |
11938 |
354900 |
15095 |
9838 |
0 |
11938 |
3157 |
6681 |
Tesla Model Y |
516832 |
22695 |
539527 |
25852 |
9838 |
4208 |
18487 |
3157 |
6681 |
Audi Q8 e-tron |
675100 |
68300 |
743400 |
71457 |
9838 |
43175 |
25125 |
3157 |
6681 |
BMW iX xDrive50 |
855980 |
113520 |
969500 |
116677 |
9838 |
88395 |
25125 |
3157 |
6681 |
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noLenker
Om oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: Hvilket parti skal redde fylkesveiene?25.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fylkesveiene forfaller, og det trengs 108 milliarder kroner til vedlikehold. – Partienes vei-løfter tar ikke inn over seg hvor viktig trygge veier er for folk over hele landet, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Veiforfallet kan koste 119 milliarder innen 203021.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Forfallet på fylkesveiene kan vokse til hele 119 milliarder kroner innen 2030, viser en prognose NAF har hentet inn. – Hvert år øker forfallet, og dagens pengebruk er langt fra nok til å stoppe veksten, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Økte bompenger rammer hver tredje husholdning19.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Én av tre sier de ikke tåler at bompengene øker med mer enn 500 kroner. Det viser NAFs Trafikantbarometer 2025. – Stadig flere byer innfører bompenger, men bompenger er usosialt og rammer de med dårligst råd, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: - Behold elbilavgiftene ut 202614.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Med nær 100 prosent elbiler i nybilsalget, klør det i de politiske fingre for å få inn avgifter fra bilsalget igjen. - Nå må politikerne ha is i magen og ikke falle for fristelsen til finne inndekning for valgløftene hos bilistene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Milliarder går til veiprosjekter som utsettes eller avlyses13.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
– Valgkampen er høysesong for løfter om nye veier, broer og toglinjer. Til tross for politikernes løfter kan det være prosjektene aldri ser dagens lys, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom