Salget av norske meieriprodukter øker
Ferske tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser en positiv utvikling i salget av meieriprodukter 3. kvartal 2023, sammenlignet med tilsvarende kvartal året før. Størst økning har yoghurt og ost.
Totalt økte norsk yoghurt med 13,3 prosent og norsk ost med 6,6 prosent. I tillegg økte rømme, fløte og smør. Melkesalget fikk en liten nedgang på drøye 1 prosent, men nedgangen er mindre enn det den har vært tidligere år. Helmelk, økologisk melk og melk med smak fortsetter å øke.
- Det er interessant å se at 3. kvartal har en så positiv utvikling for de fleste meierikategoriene. Spesielt gøy er det at norsk ost har økt med nesten 7 prosent, som også utgjør en større økning enn importert ost. Tross strammere økonomi og økt utvalg av importert ost – er det fortsatt norsk brunost, gulost og cottage cheese vi nordmenn spiser mest av, sier direktøren i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no), Ida Berg Hauge.
Yoghurt mer populær enn noen gang
2023 har så langt vært et godt år for salg av yoghurt, og norsk yoghurt økte med hele 13 % i tredje kvartal sammenlignet med samme periode i 2022.
Direktøren i Melk.no, Ida Berg Hauge, trekker frem noen hovedårsaker til den positive økningen av yoghurtsalget.
– Vi tror mye av økningen skyldes at det stadig kommer nye og spennende smaker på markedet - som i tillegg inneholder de samme gode næringsstoffene. På den måten blir produktene attraktive for flere forbrukergrupper, sier Berg Hauge.
Flere velger de «klassiske» produktene
En trend som viser seg over noe tid er økningen i salget av de klassiske, produktene. Aller størst prosentvis økning i 3. kvartal ser vi i salg av yoghurt naturell (+ 24 %), helmelk (+ 4,2 %) og brunost (+ 10 %). I tillegg til den stadig populære magre cottage cheesen (+12 %).
– Selv om det største salgsvolumet ligger på lettmelk, gulost og fruktyoghurt – er det interessant å følge med på kostholdstrender ellers i samfunnet som også påvirker melke og meierisalget avslutter Ida Berg Hauge.
Totalt volum salg av import meieriprodukter:
Volum tredje kvartal (Q3) * |
||
Melk uten import |
97 994 |
-1,1 % |
Melk med import |
99 584 |
-1,2 % |
Ost uten import |
22 101 |
+ 6,6 % |
Ost med import |
26 957 |
+5,1 % |
Yoghurt uten import |
14 601 |
+13,3 % |
Yoghurt med import |
16 281 |
+ 11,2 % |
Rømme inkl. crème fraîche |
4 881 |
+ 0,4 % |
Fløte |
6 983 |
+ 3,6 % |
Smør uten import |
4 597 |
+ 4,1 % |
Smør med import |
4 627 |
+ 3,7 % |
* Alle tall i 1000 liter
Tallene baserer seg på volumtall rapportert inn fra TINE, Q-Meieriene, Synnøve Finden, Fjordland og Rørosmeieriet. I tillegg innhentes volumtall på import fra SSB. Volumtallene viser volum solgt til dagligvare, storhusholdning og industri (for alle produktgrupper med unntak av melk og yoghurt)
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noStine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noOm Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Melketrenden fortsetter i første kvartal6.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Salget av helmelk har hatt en økning i første kvartal av 2024, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter. I kategorien yoghurt skiller særlig naturell variant seg ut.
Gjør endringer etter 20 år i melkens tjeneste30.4.2024 12:51:36 CEST | Pressemelding
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter feirer 20-årsjubileum, og markerer det hele med nytt navn og ny logo.
Nyt kakao med god samvittighet i påsken26.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Den tradisjonelle påskekakaoen byr ikke bare på en smakfull opplevelse – lages den fra bunn med gode råvarer, får man også i seg en rekke næringsstoffer. Slik kan man nyte den søte drikken helt uten dårlig samvittighet i ferien.
Ta med grove vafler i matpakken på mandag22.3.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
På mandag er det vaffeldagen, en god anledning til å unne seg selv eller ungene en ekstra digg lunsj. Grove vafler er et godt alternativ og metter magen tilstrekkelig.
Én av tre har gjort endringer etter omstridt matdebatt18.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Hele 32 prosent av nordmenn som har fått med seg debatten rundt ultraprosessert mat, har tatt grep i eget kosthold.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom