Salget av norske meieriprodukter øker
Ferske tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser en positiv utvikling i salget av meieriprodukter 3. kvartal 2023, sammenlignet med tilsvarende kvartal året før. Størst økning har yoghurt og ost.

Totalt økte norsk yoghurt med 13,3 prosent og norsk ost med 6,6 prosent. I tillegg økte rømme, fløte og smør. Melkesalget fikk en liten nedgang på drøye 1 prosent, men nedgangen er mindre enn det den har vært tidligere år. Helmelk, økologisk melk og melk med smak fortsetter å øke.
- Det er interessant å se at 3. kvartal har en så positiv utvikling for de fleste meierikategoriene. Spesielt gøy er det at norsk ost har økt med nesten 7 prosent, som også utgjør en større økning enn importert ost. Tross strammere økonomi og økt utvalg av importert ost – er det fortsatt norsk brunost, gulost og cottage cheese vi nordmenn spiser mest av, sier direktøren i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no), Ida Berg Hauge.
Yoghurt mer populær enn noen gang
2023 har så langt vært et godt år for salg av yoghurt, og norsk yoghurt økte med hele 13 % i tredje kvartal sammenlignet med samme periode i 2022.
Direktøren i Melk.no, Ida Berg Hauge, trekker frem noen hovedårsaker til den positive økningen av yoghurtsalget.
– Vi tror mye av økningen skyldes at det stadig kommer nye og spennende smaker på markedet - som i tillegg inneholder de samme gode næringsstoffene. På den måten blir produktene attraktive for flere forbrukergrupper, sier Berg Hauge.
Flere velger de «klassiske» produktene
En trend som viser seg over noe tid er økningen i salget av de klassiske, produktene. Aller størst prosentvis økning i 3. kvartal ser vi i salg av yoghurt naturell (+ 24 %), helmelk (+ 4,2 %) og brunost (+ 10 %). I tillegg til den stadig populære magre cottage cheesen (+12 %).
– Selv om det største salgsvolumet ligger på lettmelk, gulost og fruktyoghurt – er det interessant å følge med på kostholdstrender ellers i samfunnet som også påvirker melke og meierisalget avslutter Ida Berg Hauge.
Totalt volum salg av import meieriprodukter:
Volum tredje kvartal (Q3) * |
||
Melk uten import |
97 994 |
-1,1 % |
Melk med import |
99 584 |
-1,2 % |
Ost uten import |
22 101 |
+ 6,6 % |
Ost med import |
26 957 |
+5,1 % |
Yoghurt uten import |
14 601 |
+13,3 % |
Yoghurt med import |
16 281 |
+ 11,2 % |
Rømme inkl. crème fraîche |
4 881 |
+ 0,4 % |
Fløte |
6 983 |
+ 3,6 % |
Smør uten import |
4 597 |
+ 4,1 % |
Smør med import |
4 627 |
+ 3,7 % |
* Alle tall i 1000 liter
Tallene baserer seg på volumtall rapportert inn fra TINE, Q-Meieriene, Synnøve Finden, Fjordland og Rørosmeieriet. I tillegg innhentes volumtall på import fra SSB. Volumtallene viser volum solgt til dagligvare, storhusholdning og industri (for alle produktgrupper med unntak av melk og yoghurt)
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noStine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noOm Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Halvparten av alle nordmenn spiser fortsatt matpakke23.11.2023 09:49:03 CET | Pressemelding
Den tradisjonelle norske matpakken står fortsatt sterkt blant oss nordmenn. Omtrent halvparten har jevnlig med seg matpakke, og favorittpålegget er gulost.
Tre gode grunner til å spise ost26.10.2023 10:38:35 CEST | Pressemelding
Siste fredag i oktober feires ostens dag, og i år feires dagen samtidig som oste-VM arrangeres i Trondheim. Norge har tidligere hevdet seg i konkurransen med to norske oster som verdensmestere. At ost smaker godt er nærmest udiskutabelt, her får du derfor tre andre grunner til å spise ost med god samvittighet.
Havregrøt mest populær: 900.000 nordmenn spiser den ukentlig20.10.2023 08:00:00 CEST | Pressemelding
Havregrøt har sakte, men sikkert, inntatt sin posisjon som en av Norges mest trendy frokostretter. En ny undersøkelse fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at hele 22 prosent av befolkningen spiser havregrøt minst en gang i uken, noe som bekrefter havregrøtens popularitet.
Fra nesten kastet til neste middag - 5 tips til mindre matsvinn27.9.2023 11:27:27 CEST | Pressemelding
Et velkjent scenario for mange: Du åpner kjøleskapet og ser maten du nesten hadde glemt. Men i stedet for å kaste den, kan den bli morgendagens middag. Penger spart, og mindre matsvinn er veien til en fyldigere lommebok. Fredag 29. september markeres den internasjonale matsvinndagen. Opplysningskontorene i landbruket* gir deg fem tips til mindre matsvinn.
Meieriprodukter til eldre på sykehjem kan forhindre beinbrudd14.9.2023 06:30:00 CEST | Pressemelding
Tirsdag 19. september kan du høre den anerkjente australske forskeren Sandra Iuliano snakke om hvordan økt inntak av meieriprodukter påvirker fall og beinbrudd blant eldre på sykehjem.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom