Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Salget av norske meieriprodukter øker

Del

Ferske tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser en positiv utvikling i salget av meieriprodukter 3. kvartal 2023, sammenlignet med tilsvarende kvartal året før. Størst økning har yoghurt og ost.  

Norske meieriprodukter som brunost, gulost og yoghurt øker salget i Q3, ifølge nye salgstall fra Melk.no.
Norske meieriprodukter som brunost, gulost og yoghurt øker salget i Q3, ifølge nye salgstall fra Melk.no. Melk.no Melk.no

Totalt økte norsk yoghurt med 13,3 prosent og norsk ost med 6,6 prosent. I tillegg økte rømme, fløte og smør. Melkesalget fikk en liten nedgang på drøye 1 prosent, men nedgangen er mindre enn det den har vært tidligere år. Helmelk, økologisk melk og melk med smak fortsetter å øke.

- Det er interessant å se at 3. kvartal har en så positiv utvikling for de fleste meierikategoriene. Spesielt gøy er det at norsk ost har økt med nesten 7 prosent, som også utgjør en større økning enn importert ost. Tross strammere økonomi og økt utvalg av importert ost – er det fortsatt norsk brunost, gulost og cottage cheese vi nordmenn spiser mest av, sier direktøren i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no), Ida Berg Hauge.

Yoghurt mer populær enn noen gang

2023 har så langt vært et godt år for salg av yoghurt, og norsk yoghurt økte med hele 13 % i tredje kvartal sammenlignet med samme periode i 2022.

Direktøren i Melk.no, Ida Berg Hauge, trekker frem noen hovedårsaker til den positive økningen av yoghurtsalget.

 – Vi tror mye av økningen skyldes at det stadig kommer nye og spennende smaker på markedet - som i tillegg inneholder de samme gode næringsstoffene. På den måten blir produktene attraktive for flere forbrukergrupper, sier Berg Hauge.

Flere velger de «klassiske» produktene

En trend som viser seg over noe tid er økningen i salget av de klassiske, produktene. Aller størst prosentvis økning i 3. kvartal ser vi i salg av yoghurt naturell (+ 24 %), helmelk (+ 4,2 %) og brunost (+ 10 %). I tillegg til den stadig populære magre cottage cheesen (+12 %).

– Selv om det største salgsvolumet ligger på lettmelk, gulost og fruktyoghurt – er det interessant å følge med på kostholdstrender ellers i samfunnet som også påvirker melke og meierisalget avslutter Ida Berg Hauge.

Totalt volum salg av import meieriprodukter:

Volum tredje kvartal (Q3) *

Melk uten import

97 994

-1,1 %

Melk med import

99 584

-1,2 %

Ost uten import

22 101

+ 6,6 %

Ost med import

26 957

+5,1 %

Yoghurt uten import

14 601

+13,3 %

Yoghurt med import

16 281

+ 11,2 %

Rømme inkl. crème fraîche

4 881

+ 0,4 %

Fløte

6 983

+ 3,6 %

Smør uten import

4 597

+ 4,1 %

Smør med import

4 627

+ 3,7 %

* Alle tall i 1000 liter

Tallene baserer seg på volumtall rapportert inn fra TINE, Q-Meieriene, Synnøve Finden, Fjordland og Rørosmeieriet. I tillegg innhentes volumtall på import fra SSB. Volumtallene viser volum solgt til dagligvare, storhusholdning og industri (for alle produktgrupper med unntak av melk og yoghurt)

Kontakter

Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye