Næringslivets klimapris 2023 til Norsk Kylling
Norsk Kylling er tildelt Næringslivets klimapris for sitt helhetlige arbeid med å redusere klimautslipp og miljøbelastning i hele verdikjeden. Prisen ble delt ut under Zerokonferansen og er et samarbeid mellom ZERO, NHO og NTNU.

– Vinneren har på forbilledlig vis tatt tak i egne utslipp og systematisk jobbet for å kutte utslippene i hele bedriftens verdikjede. Norsk Kylling gjør det alle bedrifter må gjøre i det grønne skiftet: de bretter opp ermene og kutter egne utslipp. Vinneren er dermed et forbilde for bedrifter i alle sektorer, sa Ole Erik Almlid, administrerende direktør i NHO, under utdelingen.
Skal halvere klimautslippene innen 2030
Administrerende direktør i Norsk Kylling, Hilde Talseth, setter stor pris på anerkjennelsen og er stolt av at Norsk Kylling har lyktes med å kutte egne utslipp.
– Vi har klart å kutte utslippene våre fordi vi kan, og fordi vi har en ambisiøs eier i Reitan og REMA1000 som vil. Denne anerkjennelsen gir oss enda mer motivasjon til å fortsette det viktige arbeidet med å halvere klimautslippene våre innen 2030.
Talseth forteller at de har jobbet målrettet og systematisk over mange år, og at selskapet har vært opptatt av å involvere hele verdikjeden i arbeidet.
– Samarbeid og åpenhet har vært avgjørende, og bidratt til løsninger som har redusert utslippene våre betydelig. Vi deler denne prisen med alle som jobber i verdikjeden vår, og alle samarbeidspartnere som inspirerer, deler gode ideer og utfordrer oss.
Et forbilde som tar alle klimaløsninger i bruk
Norsk Kylling har blant annet investert i et nytt nullutslippsrugeri, kuttet fôrrelaterte utslipp ved å redusere bruken av soya, og kuttet transportutslipp ved å produsere og kjøre på egen biogass. Det nye foredlingsanlegget i Orkanger har et helhetlig energisystem der all innsats, spillvarme og energi som produseres er delbart, noe som har kuttet utslippene med tilnærmet 100 prosent.
– Utslippskutt og klimaløsninger i landbruket er avgjørende for at vi skal lykkes med klimapolitikken. Norsk kylling er et eksempel på en virksomhet som tar alle klimaløsninger i bruk, kutter egne utslipp og bidrar til energibalansen, sier Sigrun Gjerløw Aasland, leder i ZERO.
Om Næringslivets klimapris
Næringslivets klimapris ble i år delt ut for tiende gang. Formålet med prisen er å oppmuntre til klimavennlig innovasjon og nyskaping i norske bedrifter, samt gi oppmerksomhet til bedrifter som har skapt gode resultater og går foran i det grønne skiftet.
Juryen
Ole Erik Almlid, administrerende direktør i NHO
Sigrun Aasland, leder i ZERO
Olav Bolland, dekan ved Fakultetet for ingeniørvitenskap og teknologi ved NTNU
Fakta om Norsk Kylling
Norsk Kylling drifter en helintegrert verdikjede for bærekraftig produksjon av kylling. Sammen med 134 bønder i Midt-Norge leverer selskapet sunn og trygg mat av høy kvalitet. I 2022 ble Norsk Kylling den første produsenten i verden til å legge om hele produksjonen etter den internasjonale dyrevelferdsstandarden European Chicken Commitment (ECC).
Norsk Kylling AS er 100 % eid av REMA 1000 og har store ambisjoner for vekst og utvikling.
Kontakter
Hanne MarstrandKommunikasjonssjefNorsk Kylling AS
Tel:993 45 996hanne.marstrand@norsk-kylling.noBilder




Følg pressemeldinger fra Norsk Kylling
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Kylling på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk Kylling
Håper avsløringene i Sverige bidrar til at flere bytter kyllingtype2.11.2023 14:38:00 CET | Pressemelding
Allerede i 2018 gikk REMA1000-eide Norsk Kylling over til en mer saktevoksende kyllingtype. Endringen har gitt dokumentert bedre dyrevelferd og viser at det er mulig å ta ansvar for bedre dyrevelferd.
Norsk Kylling får toppkarakter av Animalia18.10.2023 08:00:00 CEST | Pressemelding
En omfattende revisjon av dyrevelferden til Norsk Kylling får karakter A i etisk regnskap. Fag- og forskningsorganisasjonen Animalia står bak revisjonen, som skryter av Norsk Kylling sitt helhetlige arbeid med dyrevelferd.
Johannes Høsflot Klæbo skal bidra til mer oppmerksomhet på dyrevelferd11.10.2023 11:06:45 CEST | Pressemelding
Johannes Høsflot Klæbo har signert en ny strategisk sponsoravtale med Norsk Kylling AS. Samarbeidet skal bidra til at flere velger dyrevelferd når de kjøper kylling.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom