Kamp om råvarer i mote- og klesindustrien

Hele 35 nye bærekraftsreguleringer med direkte innvirkning på mote- og klesindustrien trer i kraft over de neste par årene. Nær 9 av 10 ledende merker, målt etter salg, har offentlig erklært dekarboniseringsmål for sine forsyningskjeder. Gitt at råvarer kan utgjøre så mye som 2/3 av et mote- og klesmerkes klimapåvirkning, er det viktig å sikre tilgang til grønne materialer. Men kampen om råvarene blir tøff; etterspørselen etter bærekraftige råvarer kan overstige tilbudet med så mye som 133 millioner tonn innen 2030, viser nye tall fra Boston Consulting Group (BCG).

Motemerker er under press; fra både nye reguleringer og i tilgang på råvarer.
Motemerker er under press; fra både nye reguleringer og i tilgang på råvarer. BCG/EyeEM

- Mote- og klesmerker står overfor en todelt utfordring: de må både forberede seg på kommende forskrifter og lage en robust strategi for foretrukne råvarer - en som hjelper selskapene med å sikre seg tilførsel av bærekraftige materialer i mange år, sier Jocelyn Wilkinson, partner i BCG og medforfatter av rapporten Sustainable Raw Materials Will Drive Profitability for Fashion and Apparel Brands, skrevet sammen med Textile Exchange og Quantis.

Få innfrir kravene i dag

Basert på en gjennomgang av luksusmerker, anslår rapporten at bare 15 % av disse for øyeblikket overholder alle retningslinjene for en flaggskip-forskrift knyttet til bærekraft (i dette tilfellet, 2015 UK Modern Slavery Act).

Manglende overholdelse utgjør en reell trussel mot et merkes bunnlinje. Produkter kan bli nektet adgang til markeder inntil merkene tilfredsstiller nye krav og lover – noe som setter opptil 8 % av inntekten før renter og skatt i fare.

Ord, ikke handling

Til tross for at mange mote- og klesindustriselskaper har offentlig uttrykt mål om å redusere sitt klimaavtrykk, har råvareleverandørerene - for eksempel produsenter av bomull og lær - ennå ikke mottatt et sterkt nok signal om at merkevarer vil forplikte seg til og investere i deres produkter. Følgelig mangler råvareprodusenter og bønder insentiv til å ta på seg risikoen forbundet med å øke tilbudet, ifølge rapporten.

Uten skikkelige investeringer vil etterspørsels- og tilbudsgapet for foretrukne råvarer stige til så mye som 133 millioner tonn ved slutten av tiåret – det er mer enn seks ganger Indias produksjon av disse materialene i 2021.

- Mote- og klesmerker må umiddelbart iverksette tiltak for å sikre tilgangen på foretrukne råvarer og endre forretningsmodellene deres i bærekraftig retning, sier Philipp Meister,  leder for mote og sportsvarer i Quantis og medforfatter av rapporten.

Det krever at selskapene revurderer produktporteføljer, styrker leverandørrelasjoner og bygger omstillingsevne i hele selskapet – noe som kan ta flere år, påpeker Meister.

Ikke råd til å ikke investere

Selv om disse investeringene kan bli oppfattet som en kostnadsbyrde, er de likevel avgjørende for et merkes troverdighet og potensielle avkastning i fremtiden, er rapportforfatternes budskap.

- Stilt overfor klimakrisen, det politiske landskapet og investor- og forbrukermakt, har aktører i mote- og klesindustrien ikke råd til å underinvestere, avslutter Beth Jensen, direktør for klima og påvirkning ved Textile Exchange.

I løpet av de neste 2-4 årene forventes mer enn 35 nye  bærekraftsrelaterte reguleringer å tre i kraft rundt om i verden, rettet mot importrestriksjoner, retningslinjer for produktdesign, merkingskrav med mer.
I løpet av de neste 2-4 årene forventes mer enn 35 nye bærekraftsrelaterte reguleringer å tre i kraft rundt om i verden, rettet mot importrestriksjoner, retningslinjer for produktdesign, merkingskrav med mer.
Motemerker er under press; fra både nye reguleringer og i tilgang på råvarer.