Kamp om råvarer i mote- og klesindustrien
Hele 35 nye bærekraftsreguleringer med direkte innvirkning på mote- og klesindustrien trer i kraft over de neste par årene. Nær 9 av 10 ledende merker, målt etter salg, har offentlig erklært dekarboniseringsmål for sine forsyningskjeder. Gitt at råvarer kan utgjøre så mye som 2/3 av et mote- og klesmerkes klimapåvirkning, er det viktig å sikre tilgang til grønne materialer. Men kampen om råvarene blir tøff; etterspørselen etter bærekraftige råvarer kan overstige tilbudet med så mye som 133 millioner tonn innen 2030, viser nye tall fra Boston Consulting Group (BCG).
- Mote- og klesmerker står overfor en todelt utfordring: de må både forberede seg på kommende forskrifter og lage en robust strategi for foretrukne råvarer - en som hjelper selskapene med å sikre seg tilførsel av bærekraftige materialer i mange år, sier Jocelyn Wilkinson, partner i BCG og medforfatter av rapporten Sustainable Raw Materials Will Drive Profitability for Fashion and Apparel Brands, skrevet sammen med Textile Exchange og Quantis.
Få innfrir kravene i dag
Basert på en gjennomgang av luksusmerker, anslår rapporten at bare 15 % av disse for øyeblikket overholder alle retningslinjene for en flaggskip-forskrift knyttet til bærekraft (i dette tilfellet, 2015 UK Modern Slavery Act).
Manglende overholdelse utgjør en reell trussel mot et merkes bunnlinje. Produkter kan bli nektet adgang til markeder inntil merkene tilfredsstiller nye krav og lover – noe som setter opptil 8 % av inntekten før renter og skatt i fare.
Ord, ikke handling
Til tross for at mange mote- og klesindustriselskaper har offentlig uttrykt mål om å redusere sitt klimaavtrykk, har råvareleverandørerene - for eksempel produsenter av bomull og lær - ennå ikke mottatt et sterkt nok signal om at merkevarer vil forplikte seg til og investere i deres produkter. Følgelig mangler råvareprodusenter og bønder insentiv til å ta på seg risikoen forbundet med å øke tilbudet, ifølge rapporten.
Uten skikkelige investeringer vil etterspørsels- og tilbudsgapet for foretrukne råvarer stige til så mye som 133 millioner tonn ved slutten av tiåret – det er mer enn seks ganger Indias produksjon av disse materialene i 2021.
- Mote- og klesmerker må umiddelbart iverksette tiltak for å sikre tilgangen på foretrukne råvarer og endre forretningsmodellene deres i bærekraftig retning, sier Philipp Meister, leder for mote og sportsvarer i Quantis og medforfatter av rapporten.
Det krever at selskapene revurderer produktporteføljer, styrker leverandørrelasjoner og bygger omstillingsevne i hele selskapet – noe som kan ta flere år, påpeker Meister.
Ikke råd til å ikke investere
Selv om disse investeringene kan bli oppfattet som en kostnadsbyrde, er de likevel avgjørende for et merkes troverdighet og potensielle avkastning i fremtiden, er rapportforfatternes budskap.
- Stilt overfor klimakrisen, det politiske landskapet og investor- og forbrukermakt, har aktører i mote- og klesindustrien ikke råd til å underinvestere, avslutter Beth Jensen, direktør for klima og påvirkning ved Textile Exchange.
Kontakter
Harald Bonaventura BorchgrevinkSenior PR SpecialistBCG Norge
Tel:+47 91 66 92 01borchgrevink.harald@bcg.comBilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Boston Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Avgjørende år for havvindindustrien1.5.2024 08:30:00 CEST | Pressemelding
2024 ventes å bli et rekordår for havvindauksjoner globalt, med en forventet tildeling på 65 GW kapasitet i nøkkelmarkeder. Utviklere som tør å satse kan sikre seg kapasitet som kan gi et langvarig konkurransefortrinn, mens de som venter ut den nåværende krisen risikerer å sakke akterut, ifølge konsulentselskapet BCG.
Innovasjon er nøkkelen til suksess i detaljhandelen23.4.2024 08:30:00 CEST | Pressemelding
Hvilke selskaper som er ledende på detaljhandel internasjonalt har endret seg betydelig de siste tre tiårene. Etablerte aktører har fått kamp av – og tidvis blitt utkonkurrert av - kreative nykommere som har prioritert innovasjon og teknologiske løsninger i møte med endrede forbrukerpreferanser. Ledende bransjeaktører investerer i gjennomsnitt 13% av årlige inntekter i innovasjonsinitiativer og ser en avkastning på 21% på innsatsen, ifølge en fersk rapport fra Boston Consulting Group (BCG) og World Retail Congress (WRC).
Sørlige Nordsjø II vil senke strømprisene betydelig og akselerere den grønne omstillingen22.3.2024 12:30:00 CET | Pressemelding
18. mars 2024 startet budgivningen på Sørlige Nordsjø II. To dager senere kunngjorde den norske regjeringen at belgiske Ventyr vant rettighetene til å bygge ut 1,4 GW med havvindkapasitet, med det vinnende budet på 115 øre/kWh. Hva betyr dette for strømprisene i Norge?
9 av 10 selskaper som bruker AI til å forbedre KPI-er ser tydelige forbedringer11.3.2024 08:15:00 CET | Pressemelding
Et flertall av bedriftsledere ser behovet for å forbedre organisasjonens nøkkelindikatorer (KPIer). Kun en tredjedel har tatt i bruk AI i KPI-arbeidet, men de som gjør det ser raskt forbedringer i hvordan de kan analysere virksomheten og ta bedre beslutninger. Det viser en ny rapport fra MIT Sloan Management Review og Boston Consulting Group (BCG).
Fremtidens forsikringskrav kan behandles av Generativ AI16.2.2024 08:15:00 CET | Pressemelding
Ny innsikt fra Boston Consulting Group (BCG) viser hvordan kunstig intelligens er i ferd med å revolusjonere forsikringsbransjens skadeprosesser. Generativ AI kan automatisere og akselerere prosessene betydelig.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom