Norges første komplette energistasjon
Enova går inn med ti millioner kroner til bygging av en fyllestasjon for hydrogen på Innlandsporten ved Mjøsa. Stasjonen, som skal bygges og eies av Vireon, skal stå ferdig i 2025. Dette blir den sjette fyllestasjonen for hydrogen til tungtransport i Sør-Norge og det vil da være mulig for tyngre kjøretøy å kjøre utvalgte korridorer gjennom landsdelen.

-Enova støtter dem som går foran og vår oppgave her er å styrke den kommersielle bruken av hydrogenkjøretøy slik at vi får mer energi- og klimaeffektiv land- og massetransport på vei mot lavutslippssamfunnet. Med dette tilsagnet kan det bli mulig for tyngre hydrogendrevne lastebiler å betjene de mest sentrale rutene i Sør-Norge, sier Marie Tranaas Skjærvik, markedssjef i Enova.
Norges første komplette energistasjon
Vireon er et heleid datterselskap av Norwegian Hydrogen, og selskapet har med dette tilsagnet fått støtte til i alt fire fyllestasjoner for hydrogen i Norge: Vestby, Stavanger, Dombås og Innlandsporten. De har nå et halvt år på seg til å fatte en investeringsbeslutning for disse stasjonene. I tillegg er det en stasjon i Trondheim som ASKO har fått støtte til og det kommer en stasjon i Hellesylt som Vireon bygger uten støtte. Stasjonen ved Innlandsporten blir trolig Norges første komplette energistasjon, den har alle energibærere for lette og tunge kjøretøy: bensinstasjon, ladestasjon, fyllestasjon for biogass (støttet av Enova) og fyllestasjon for hydrogen.
-Vireon ønsker å bygge hydrogenkorridorer for tungtransporten i hele Norden. Støtten til stasjonen på Innlandsporten er svært viktig for en korridor mellom Oslo og Trondheim, da stasjonen ligger perfekt til både for de som vil kjøre E6 og de som vil kjøre Østerdalen. Med støtten som allerede er innvilget til stasjon på Vestby og Dombås peker Vestby/Oslo-Trondheim seg ut som det som kan bli Norges første hydrogenkorridor for tungtransport. Vi håper alle som kan tenke seg å teste ut hydrogen i tungtransporten nå tar kontakt og bidrar til å utvikle dette sammen med oss og våre partnere i H2 Truck og Grønt Landtransportprogram, sier Per Øyvind Voie, administrerende direktør i Vireon.
«Nå trenger vi flere hydrogenlastebiler»
Med stasjonen ved Innlandsporten vil det være mulig å kjøre tungtransport inn til Norge fra Sverige og innad i Norge mellom Oslo og Trondheim, Oslo og Nord-Vestlandet samt Trondheim og Nord-Vestlandet. Nå slår Skjærvik fast at mye ligger til rette for utprøving av hydrogendrevne lastbiler på disse strekningene og at Enova nå ønsker å se at det investeres i kjøretøyene fremover. Dette er en forutsetning for at det skal bli aktuelt å etablere ytterligere stasjoner.
-Nå trenger vi flere hydrogenlastebiler på norske veier slik at stasjonene får kunder. Slik vil vi bidra til å styrke grunnlaget for videre utvikling og styrket konkurransekraft, sier Skjærvik.
Nødvendig å kutte utslipp
Veitrafikken står for 18 % av Norges totale utslipp av klimagasser og størstedelen av utslippene kommer fra tunge kjøretøy, personbiler og varebiler. For at Norge skal nå sine klimamål, er det helt avgjørende å kutte utslipp i veitrafikken
-Vi har behov for mer enn bare elektriske batterier når vi skal kutte utslippene fra tungtransporten. Nå gir Enova støtte til enda en fyllestasjon for hydrogen, og etter hvert vil vi få et godt nettverk av hydrogenstasjoner i Sør-Norge. Dette vil bidra til at hydrogenlastebiler kan bli en viktig del av klimaløsningen, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (AP).
Tredje og siste søknadsrunde for 2023 har søknadsfrist 5.desember kl. 12:00
Nøkkelord
Kontakter
Carl-Erik KullmannMarkedsrådgiverEnova SF
Tel:97529823carl-erik.kullmann@enova.noVidar PedersenLeder, kommunikasjon og markedsføring
Tel:+47 982 32 599vidar.pedersen@enova.noDokumenter
Om oss
Livskraftig forandring
Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.
Enova SF er lokalisert i Trondheim og har 95 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet, og finansieres via Klima- og energifondet og et lite kostnadspåslag på strømregningen.
Følg pressemeldinger fra Enova
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Enova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Enova
– Viktige steg mot utslippsfrie skip30.6.2025 15:30:00 CEST | Pressemelding
Enova støtter nå nye prosjekter som tar i bruk hydrogen og ammoniakk som drivstoff i skip. I tillegg gis det støtte til etablering av anlegg for lagring av ammoniakk.
Rekordhøy interesse for elektriske lastebiler26.6.2025 12:22:50 CEST | Pressemelding
Enova tildelte i juni støtte til 116 elektriske lastebiler, den største enkeltutdelingen så langt. Totalt har Enova støttet over 400 elektriske lastebiler hittil i 2025.
Verdens største elektriske containerskip13.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Enova gir rundt 362 millioner kroner i støtte til sju elektriske fartøy og fire ladeanlegg. Blant prosjektene er det som kan bli verdens største batterielektriske containerskip, et gjennombrudd for utslippsfri skipsfart.
Derfor er det smart å handle for fremtiden nå5.6.2025 09:13:33 CEST | Debattinnlegg
Legg ned Enova og kutt tolv milliarder i skatt, skriver Kjell Erik Eilertsen i Industri og Næringspartiet (INP). Hvis vi gjør som han foreslår, kan det bli svært dyrt for oss alle når sluttregningen kommer. Og industrien her hjemme vil trolig stå i fare for å bli avviklet eller flagget ut.
Milliardstøtte fra EU til norske hydrogensatsinger20.5.2025 12:32:05 CEST | Pressemelding
Tirsdag ble det klart at flere norske selskaper får støtte gjennom EUs hydrogenauksjon. Det kan styrke den norske satsingen på fornybart hydrogen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom