Det norske konditorlandslaget på 2. plass i VM i konditorkunst

Torsdag ettermiddag kunne det norske konditorlandslaget juble over en historisk 2. plass i iba UiBC CUP i München. Det norske konditorlandslaget har ikke deltatt i et internasjonalt mesterskap utenfor Norden siden 2015, og det var en spent norsk delegasjon som var til stede under premieutdelingen.

Victoria Gravdal og Xiao Joan Peng tok en historisk sølvmedalje i konditor VM, iba UiBC CUP. Solveig Lygre BKLF

Det norske laget, bestående av Xiao Juan Peng (Naustdal Dampbakeri) og Victoria Gravdal (Sola Strand Hotel), har lagt ned over tusen timer hver med trening før mesterskapet, og til tross for startproblemer i går, leverte de i dag et resultat de kan være godt fornøyde med.

Tøff konkurranse

Konkurrentene til det norske laget, Korea, Taiwan og Tyskland er tøffe motstandere, og de asiatiske landene har profesjonelle utøvere. Sør Korea tok førsteplassen i konkurransen og Taiwan tok en bronsemedalje. At de norske utøverne har fulltidsjobber i tillegg til å være på landslaget og trene til et VM, stoppet dem ikke i å slå et profesjonelt lag som Taiwan.

Nå er jeg helt vanvittig glad, sier konditorlandslagets trener, Hege Andersen (Sirkus Renaa). Hun sier at de har jobbet mye med å finne den røde tråden i alle produktene som ble laget i konkurransen. Tema for konkurransen var "dyreriket", og det norske laget har dykket under vann for inspirasjon. Produktene som ble presentert for dommerne var en kake inspirert av sanddyner på havbunnen. Den bestod av en mandelbunn, sprø feuielletinebunn, bringebær og bjørnebærkompott, jordskokk-namelaka og karamellmousse, dekorert med maneter. Det var tre petit four; en sablé breton med tindved -cremaux og tindved -ostekrem og tindved-glaze, en sablé breton med kirsebærmarmelade og vanilje-namelaka, stemplet med gyllent fiskebeinfossil, og en snickersbunn med sjokolademousse, solbærpannacotta og solbær-glaze. Det var tre typer konfekt; en formstøpt med rom-ganache, en med sitron og kardemomme-ganache og en som var rullet i kakao med hasselnøtt og karamell, alle dekorerte med elementer inspirert av havet. To forskjellige marsipanfigurer var formet og farget som en blekksprut og en sel. Wienerbrødene var pyntet med aprikos og lavendelmarmelade og pisket sitron-cremefraiche. Og sist, men ikke minst, en imponerende sjokoladeskulptur; en blekksprut dekorert med blant annet maneter og kråkeboller.

Mestere på smak

- Vi har brukt mye tid på å komme frem til riktige smaker og konsistenser, da dette er viktig i konkurranser. Det skal være gode smakskombinasjoner, smaker vi kan skille oss ut på, samtidig som de ikke må være for spesielle, sier treneren for det norske konditorlandslaget.

De to utøverne sier at de er overraskede over, men utrolig glade for sølvmedaljen. Det var det første internasjonale mesterskapet til Gravdal, mens Peng var med da bakerlandslaget tok bronse i VM i fjor.

- Vi er vanvittig glade. Alt vi har trent på har klaffet, selv med oppstartsproblemene vi fikk i går. Hege, Xiao og Victoria laget et helt nytt program i går kveld. noe som viser en profesjonalitet hos de to unge utøverne. De to unge utøverne har vist en helt særegen evne til å omstille seg når det gjaldt som mest, og det bøyer jeg meg i støvet for, sier hovedtrener for Baker- og Konditorlandslaget, Kjetil Dale Aas. Vi skal også ta med oss at dommerne mente at våre produkter var i en egen liga når det gjelder smak.

Dette er bare helt fantastisk! En 2. plass i VM er utrolig stort for norsk konditorbransje. Nå har Norge klatret opp på pallen i VM i både baker- og konditorkunst, og det er enormt stort. Dette er en stor inspirasjon for de som driver konkurranseaktivitet, men også for resten av bransjen. Jeg tar av meg hatten for en solid presentasjon av Xiao, Victoria og Hege. Og så vil jeg takke resten av landslaget, som har bidratt til at utøverne har kunnet fokusere på denne konkurransen, sier en jublende fornøyd direktør i Baker- og Konditorbransjens Landsforening, Gunnar Bakke.

Sølvmedaljevinnerne Victoria Gravdal (til venstre) og Xiao Juan peng (til høyre) jubler sammen med trener Hege Andersen.
Konfekt med rom-ganache
Sjokoladeskulpturen til det norske laget var mesterlig utført
Dommerne var mektig imponerte over smakene i kaken.