Offentlig sektor vil ta i bruk AI, men møter hindringer
Halvparten av IT-ledere i offentlig sektor bruker eller kommer til å ta i bruk kunstig intelligens det neste året. Samtidig forteller 1 av 4 virksomheter at det fortsatt er mange hindringer i veien. Denne uken møtes IT-ledere i offentlig sektor i Trondheim for å diskutere hvordan digitalisering skal trygge velferden i fremtiden. AI er høyt på agendaen.

Norstat har på vegne av IT-konsulentselskapet Computas spurt norske ledere i offentlig sektor om deres digitaliseringstiltak. På spørsmål om det er viktig for virksomheten å ta i bruk kunstig intelligens (KI/AI) svarer hele 57 prosent delvis eller helt enig. En signifikant økning fra samme undersøkelsen i 2021 der 32 prosent mente det var viktig. 51 prosent bruker allerede eller kommer til å ta i bruk AI det neste året.
Computas har jobbet med AI siden 80-tallet, men Eilertsen understreker at vi nå står ovenfor et paradigmeskifte, spesielt innenfor generativ AI.
– Anvendelsen av AI brer om seg og utviklingen går fort. Det er gledelig at ledere i offentlig sektor forstår at det norske samfunnet ikke har råd til å bli akterutseilt teknologisk, sier Trond Eilertsen, administrerende direktør i Computas.
Kompetansemangel hindrer bruk
Blant de som ønsker å ta i bruk KI opplever så mange som 30 prosent av virksomhetene at det er for mange hindringer for å få det til i praksis. Blant dem oppgir 62 prosent mangel på kompetanse som det største hinderet, mens 51 prosent mener de møter for mange etiske problemstillinger.
– Disse hindringene henger sammen. Det er fullt mulig å benytte AI idag uten uten å gå på kompromiss med verken sikkerhet eller etikk. Men det fordrer at man har kompetanse og forståelse for hvordan man unngår fallgruvene, sier Eilertsen.
Halvparten oppgir også at mangel på tilrettelegging og retningslinjer fra offentlige etater setter en stopper for bruken. Computas-lederen mener det nå haster med å gi offentlig sektor gode rammevilkår for innovasjon og effektivisering basert på AI.
– Vi ønsker reguleringer velkommen, så lenge de er praktisk orienterte og basert på kunnskap fremfor unødvendig frykt og symbolpolitikk, sier han.
Viktig for verdiskapning og det grønne skiftet
Undersøkelsen viser også at 60 prosent mener AI er viktig for verdiskapning i samfunnet og 54 prosent tror bruk og utnyttelse av AI er viktig dersom Norge skal lykkes med det grønne skiftet.
– AI kan få enorm betydning for å løse store samfunnsutfordringer i årene som kommer, innen energi, klima, helse og velferd. Politikerne har vist en økende interesse og investeringsvilje for både AI og digitalisering de siste månedene, og det er avgjørende at denne interessen nå omsettes til faktiske tiltak, avslutter Eilertsen.
Computas presenterer funnene fra undersøkelsen samt reelle AI-eksempler fra norske virksomheter under NOKIOS – Norsk konferanse for IKT i offentlig sektor, onsdag kl 14. Tittelen på arrangementet er «Skap verdi med AI – eksempler på anvendelse fra norske virksomheter».
Mer informasjon om arrangementet kan leses her: https://www.nokios.no/utstillerseminarer/
Nøkkelord
Kontakter
Johanne LøvslandMarkeds- & kommunikasjonsdirektør
Tel:+47 982 04 701jlo@computas.comTrond EilertsenAdministrerende direktør
Tel:+47 905 92 335te@computas.comLenker
Om Computas
Computas er en nordisk leverandør av IT-løsninger og rådgivningstjenester innen teknologisk innovasjon. Vi utvikler verdiskapende og samfunnsnyttige løsninger til offentlig og privat sektor, og har særlig spisskompetanse innenfor offentlig forvaltning, justis, tilsyn, helse, logistikk, kraft og energi. Våre tverrfaglige team tilbyr den kompetansen som kreves gjennom hele digitaliseringprosessen. Vi jobber i tett samarbeid med våre kunder for å utvikle skreddersydde løsninger med høy brukernytte. Selskapet er Google Cloud Premier Partner med Europas største Google Cloud-sertifiserte miljø, Atlassian Gold Partner og Microsoft Gold Partner.
Computas ble etablert i Norge i 1985. Vårt hovedkontor ligger i Akersgata i Oslo sentrum. Vi har også kontor i Trondheim, København og Bucuresti, Romania (Computas Development Center).
Følg pressemeldinger fra Computas
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Computas på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Computas
HK-dir og Computas hedret under Brukeropplevelsesprisen 20253.4.2025 08:22:54 CEST | Pressemelding
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir), Computas, Bouvet og Frontkom fikk hederlig omtale og utmerkelse som beste bidrag under Brukeropplevelsesprisen 2025. HK-dir ble anerkjent for sin nye digitale karriereveileder, som hjelper unge med å finne utdanninger og yrker basert på deres interesser.
Stor interesse for debatt om amerikanske skyløsninger27.3.2025 14:11:38 CET | Pressemelding
I en tid preget av geopolitisk uro har mange europeiske og norske virksomheter begynt å stille seg spørsmål om egen avhengighet til de store, amerikanske tech-gigantene og skyplattformene. Men er frykten for amerikanske skytjenester berettiget? Computas og IKT-Norge inviterte til frokostmøte og debatt i Computas’ lokaler onsdag denne uken.
Computas skiller ut Atlassian-ekspertise i eget selskap5.3.2025 12:41:07 CET | Pressemelding
Computas styrker sin posisjon som en av Norges ledende Atlassian-partnere med etableringen av Computas Opus – et dedikert selskap for Atlassian-løsninger og -tjenester. Med dette strategiske grepet rendyrker Computas satsingen på IT service management (ITSM), Agile og Work management. Ambisjonen er å ta en enda større del av markedet.
Computas: 40 år som Norges første AI-selskap21.2.2025 10:09:40 CET | Pressemelding
Da Computas ble grunnlagt i 1985, var kunstig intelligens et smalt og teoretisk fagfelt. 40 år senere er AI blitt allemannseie. Men Computas' posisjon som pioner og ekspert på AI-feltet er urokkelig og er mer relevant enn noen gang før.
Computas styrker posisjonen som Atlassian-leverandør med ITSM-spesialisering17.12.2024 12:59:55 CET | Pressemelding
Det norske IT-selskapet Computas styrket nylig sin posisjon som en av Nordens fremste Atlassian-eksperter. De har oppnådd spesialisering innen IT Service Management (ITSM). Spesialiseringen bekrefter IT-selskapets dype ekspertise på Atlassians ITSM-løsninger og evne til å skape verdi for kunder og brukere.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom