Widerøe Zero, Strawberry og Seabrokers går sammen om lansering av elektriske «helikopterfly» i Skandinavia
Tidligere i år signerte Widerøe Zero en intensjonsavtale om kjøp av inntil 50 små helelektriske «helikopterfly». Nå tar de neste skritt, og med seg på laget har de fått hotellkonsernet Strawberry og infrastrukturselskapet Seabrokers Innovations. Sammen skal de utforske hvordan disse flyene kan skape fremtidens optimale transportløsning for Skandinavias mange mindre tilgjengelige steder.

I Widerøe Zero er det stor entusiasme for samarbeidet, som er ledende også i verdenssammenheng. Med lavere driftskostnader og betydelig bedre miljøregnskap enn tradisjonell luftfart, skaper dette muligheter for nye luftfartskonsept.
- Flyet er unikt og vi står først i køen for å ta det i bruk, sammen med blant annet United Airlines. Med Strawberry og Seabrokers på laget, er muligheten stor for at Skandinavia blir et av verdens første markeder for det vi tror blir en revolusjon innen lufttransport, sier Andreas Aks, leder for Widerøe Zero.
Hotellkonsernet Strawberry ser et stort potensial innen reiselivsopplevelser så vel som enklere adkomst til de mer utilgjengelige destinasjonene.
- For Strawberry, som ønsker å være først ute med innovative løsninger, er det svært interessant å se hvordan dette flyet kan skape en effektiv, miljøvennlig og unik opplevelse for våre gjester. Vi har flere spennende destinasjoner i Norden som kan være interessante å utforske sammen med Widerøe Zero og Seabrokers, sier Christian Lundén, sjef for strategisk utvikling i Strawberry.
Med på laget er også Seabrokers Innovations, ledet av tidligere Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen. Seabrokers er store innen eiendom, anleggsvirksomhet og ny mobilitet og ser på samarbeidet som en spennende mulighet.
- Dette passer godt inn i vår satsing på utvikling av nye transportløsninger. Som en stor aktør i anleggsbransjen ønsker vi delta i utviklingen av lokale småflyplasser (vertiports) som kan bidra til spennende samfunnsutvikling. Vi er også blant Rogalands største aktører innen næringsbygg, og gjennom dette samarbeidet kan vi tilby spennende muligheter for mange av våre innovative leietakere, sier Ketil Solvik Olsen, daglig leder i Seabrokers Innovations.
Når selskapene lykkes med dette, vil det legge grunnlaget for en helt ny måte å tenke flytilbud i distrikts-Norge. Det håper og tror de at både politikere, Avinor og lokalsamfunn vil finne attraktivt. Trioen viser tilbake til da jernbanen gikk fra damplokomotiv til strøm, og er overbevist om at både Norge og Skandinavia vil ha betydelig nytte av et tilsvarende kvantesprang i luftfarten. Samtidig håper de myndighetene blir med som katalysatorer i dette arbeidet.
Kontakter
Lina Lindegaard CarlsenKommunikasjonsrådgiver
Tel:(+47) 452 32 051llc@wideroe.noBilder


Om Widerøe Zero
Widerøe Zero er en luftmobilitetsinkubator, med mål om å introdusere nullutslippsflytjenester før 2030. Eiet av Widerøe AS og med hovedkontor i Norge, tar Widerøe Zero tak i alle regulatoriske, kommersielle og finansielle utfordringer knyttet til kjøp og drift av nullutslippsfly. Widerøe Zeros arbeid er umiddelbart nødvendig for Norge, der geografien legger til rette for kortere flyreiser som allerede er mulig med eksisterende nullutslippsteknologi. Andre land i Europa og utover vil dra økende nytte av Widerøe Zeros kunnskap når rekkevidden av kommersielle alternativer som tilbys av en helt ny klasse fly blir tydelig.
Følg pressemeldinger fra Widerøe
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Widerøe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Widerøe
Rekorddager og lojalitetsnyheter – klar for økt sommersatsing7.5.2025 08:09:08 CEST | Pressemelding
Widerøe opplevde sterk passasjervekst i april og satte to nye reiserekorder på enkeltdager. Med økt etterspørsel både lokalt og nasjonalt styrkes rutetilbudet inn mot sommeren. Samtidig opplyser selskapet at de har som mål å bli en del av lojalitetsprogrammet Norwegian Reward i løpet av høsten. Det stadig tettere samarbeidet med Norwegian gir sømløse reiseopplevelser for kundene.
Dyrtid? Nei takk! Slik reiser nordmenn i sommer5.5.2025 11:59:31 CEST | Pressemelding
Resultatene fra Widerøes årlige reiseundersøkelse viser at flere er økonomisk optimistiske og klare for å pakke kofferten denne sommeren. Vi reiser sørover, og over halvparten av oss har planer om å feriere i utlandet. Til tross for ferieplaner har tre av fire nordmenn ennå ikke bestilt årets sommerferie. Den internasjonale trenden med å feriere alene har fortsatt ikke fått fotfeste blant nordmenn – i hvert fall ikke foreløpig.
Økt kapasitet og bedre forbindelser: Nye muligheter for nordmenns sommerreiser4.4.2025 08:12:11 CEST | Pressemelding
Mars endte opp med solid vekst for Widerøe, med en økning i kapasiteten på ni prosent sammenlignet med mars 2024. Vi har satt inn større fly og økt frekvensen på flere ruter for å imøtekomme den voksende etterspørselen. Kabinfaktoren økte, og Nord-Norge seiler opp som en het kandidat for sommerferien.
Aprilsnarr: Widerøe innfører kakaoavgift1.4.2025 10:41:14 CEST | Pressemelding
Økt kostnadsfokus og kraftig økte priser på kakao gjør at Widerøe dessverre ser seg nødt til å innføre kakaoavgift på samtlige kortbaneflygninger etter 1.mai. Avgiften innføres for å sikre at Widerøe kan fortsette å tilby sjokoladen “Liten og søt” til alle passasjerer på kortbanenettet.
Norwegian-konsernet tar storeslem i årets norske Sustainable Brand Index12.3.2025 15:44:19 CET | Pressemelding
Widerøe sikrer posisjonen som bransjevinner blant flyselskapene, og Norwegian kommer inn på andreplass og klatrer hele 37 plasser på kåringen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom