Nord universitet

Mopedbil-erfaring gir flere fordeler

Del

De går sakte og bidrar ofte til lange køer langs veiene. Det er derfor ikke bare begeistring over at antall mopedbiler har eksplodert i Norge. Trafikkforskere peker likevel også på flere fordeler.

Parkert mopedbil under blå himmel og foran stor bygning
Mopedbil Norge anslo i april i år at det er mellom 2-3 000 mopedbiler på veiene i Norge Adrian Svendsen Bensvik Nord universitet

– Det kan gi en falsk trygghet å sitte i en mopedbil. De er ofte laget av plast og glassfiber og er utsatt for store påkjenninger ved en kollisjon. Det er feil å si at det er trygt. En mopedbil kan gi falsk trygghet i og med at du sitter inni noe.

Det sier førstelektor Jan Petter Wigum. Han er trafikkforsker ved Nord universitet i Stjørdal, og jobber blant annet med å utdanne framtidas trafikklærere. Selv om det er flere utfordringer knyttet til at antall mopedbiler nå tar av i Norge, er han klar på at de også fører med seg noe positivt for de unge trafikantene.

– Mange trafikklærere som har undervist i denne klassen, og som da får igjen de samme elevene i vanlig bil etterpå, sier at sjåfører med mopedbil-erfaring blir fantastisk dyktige til å samhandle i trafikken. Det skyldes at de allerede har laget seg et bredt og stort erfaringsgrunnlag, sier Wigum.

Konsekvenser for opplæringa

Den eksplosive veksten i antall mopedbiler i Norge gjør at også trafikklærerutdanningen må tilpasse opplæringen.

– Det har vært ganske få antall nye førerkort til mopedbil i året. Nå ser vi imidlertid at det har vokst såpass mye at vi er nødt til å endre undervisninga vår. Vi må rigge studentene til å bli bedre i stand til å utføre god undervisning også på dette kjøretøyet. En trafikklærer som underviser i vanlig personbil, kan også undervise i mopedbil, sier han.

For interessen for disse firhjulingene har tatt helt av de siste årene. Ifølge Mopedbil Norge var det mellom 2 – 3 000 mopedbiler på veiene i Norge i april i år. I 2022 solgte de rundt 500 mopedbiler til sine forhandlere, noe som var en økning på 25 prosent fra året før.

Den kraftige økningen av mopedbiler i trafikken blir likevel ikke møtt med udelt glede. Med en toppfart på 45 kilometer i timen er det ikke til å komme fra at de bidrar til mye kø langs veiene. Størrelsen på mopedbilene gjør det heller ikke enkelt å foreta en forbikjøring.

Lovendring i 2019

– Fram til 2019 var mopedbil et kjøretøy i stor grad forbeholdt eldre på bygda. Men i 2019 ble alderskravet redusert fra 18 til 16 år. Da ble det en renessanse for nysalg av disse, forteller Wigum.

Fram til 2019 var alternativene for en 16-åring kun en tohjuls moped eller en lett motorsykkel. Nå fikk de plutselig et kjøretøy som ligner på en bil utseendemessig, og som attpåtil kan brukes gjennom hele året. Det førte ifølge Wigum til en voldsom økning i opplæringa av klasse AM147.

– At økningen skulle bli så voldsom er likevel litt rart, for det er tross alt et kjøretøy som er ganske dyrt. De fleste koster mellom 200 000 og 250 000, og de skal i all hovedsak kun brukes fra de er 16 til de er 18 år gamle, da mange tar førerkort klasse B. Samtidig bruker de den ikke opp i løpet av to år, så det er jo et andregangsmarked her, sier Wigum.

Stadig flere ulykker med mopedbiler involvert

Selv om erfaring som mopedbil-sjåfør gir deg fordeler senere, er det ikke til å komme bort fra at utfordringene også er flere. Stadige oppslag om trafikkulykker med mopedbiler involvert ser ut til å øke, og som mopedbilsjåfør kan du fort kjenne på en falsk trygghet ettersom du føler at du sitter i en vanlig personbil.

– A-stolpen på en bil er en konstruksjon som skal bidra til mindre konsekvenser om ulykken skulle være ute. På en mopedbil derimot er samme stolpe av et helt annet og langt svakere materiale. Når vi da samtidig vet at flere mopedbiler blir trimmet for å øke hastigheten til mer enn 45 km/t, vil følgene ved en ulykke fort bli fatale.  

I tillegg har du utfordringer knyttet til forbikjøring og tungtransport. Det forteller universitetslektor Zymer Gela.

– Vi har flere ganger opplevd at 16-åringene kanskje ikke stopper langs veien for å slippe fram øvrig trafikk. Det har flere ganger ført til farlige og risikofylte forbikjøringer, sier Gela.

– Samtidig er mitt inntrykk at slike scenarioer har et fokus i mopedbilopplæringen blant trafikklærere i bransjen.

Under lupen

Jan Petter Wigum er tydelig på at dersom det skulle vise seg at det blir en stor økning i antall ulykker med mopedbiler involvert, så må man se nærmere på områder som opplæring og kontrollvirksomhet.

– Vi har det under lupen, men det er fortsatt en for ny klasse for 16-åringer til at vi kan si noe helt sikkert om hvordan dette egentlig er. Om opplæringa er god nok eller om adferden er trygg nok, vet vi ikke så mye om enda. Men dette er områder vi kunne tenkt oss å gå nærmere inn på.

– Jeg er ikke så sikker på at det er kjøretøyet i seg selv som er farlig. Men hvis adferden, slik som dette med trimming, blir slik at man ikke klarer å samhandle i trafikken, da kan det bli farlig.

– Hva med holdningene til oss andre i trafikken overfor mopedbiler som fenomen?

– Vi er vant til å tenke «Del veien» om syklister. Sånn må vi også tenke overfor denne gruppen, sier Jan Petter Wigum.

Fakta om mopedbiler i Norge:

  • Mopedbiler er små biler med to seter registrert som en firhjuls moped. De har en maksfart på 45 kilometer i timen.
  • I 2022 solgte Mopedbil Norge 500 biler ut til sine drøye 20 forhandlere i Norge. Det var en økning på 25 prosent fra året før.
  • I 2023 kommer vi til å få en omsetning på over 100 millioner kroner, mot 87 millioner i fjor.
  • Mopedbil Norge anslo i april i år at det er mellom 2-3 000 mopedbiler på veiene i Norge
  • Kilde: Finansavisen

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Mopedbil parkert på vei under blå himmel
Salget av mopedbiler har eksplodert i Norge de siste årene
Last ned bilde
Mann i svart genser ute foran stor bygning
Førsteamanuensis Jan Petter Wigum er trafikkforsker ved Nord universitet
Last ned bilde
To menn ute foran en parkert mopedbil med fjorden i bakgrunn
Jan Petter Wigum og Zymer Gela jobber ved trafikklærerutdanningen på Nord universitet i Stjørdal
Last ned bilde
Mopedbil parkert foran fjord under blå himmel
Mopedbil Norge anslo i april i år at det er mellom 2 - 3 000 mopedbiler på veiene i Norge
Last ned bilde
To menn ute i godt vær foran stor bygning
Universitetslektor Zymer Gela og førstelektor Jan Petter Wigum utenfor Nord universitet i Stjørdal
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra Nord universitet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nord universitet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nord universitet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye