Faktisk Verifiserbar starter opp igjen: – Stort behov for å få verifisert bilder og videoer nå

– De enorme mengdene med lyd og bilder som flommer inn over oss fra Midtøsten, utløser nå et behov for et nytt felles løft fra medie-Norge, sier konstituert ansvarlig redaktør i Faktisk.no, Olav Østrem.

Fra venstre: Hege Iren Frantzen (redaktør for mediemangfold og samarbeid i NRK), Olav Østrem (konstituert ansvarlig redaktør Faktisk.no) og Siri Skaalmo (leder for Institutt for Journalistikk). Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

I et samarbeid med NRK, Institutt for journalistikk (IJ) og NTB starter Faktisk.no derfor opp igjen Faktisk Verifiserbar i Pressens hus førstkommende mandag.

Første prioritet for nye Faktisk Verifiserbar er knyttet til vanskene med å skaffe seg oversikt over hva man kan stole på av informasjon fra Israel og Palestina; nemlig å sørge for en felles mediebank der alle norske redaktørstyrte medier fortløpende får tilgang til verifiserte bilder og videoer fra Israel og Gaza.

På lengre sikt skal Faktisk Verifiserbar styrke og utvikle verifiseringskompetansen i norske medier. Ifjor erfarte vi at når flere journalister settes sammen for å jobbe dedikert med verifisering, tilegner de seg ny kunnskap og utvikler nye metoder og verktøy som gjør arbeidet lettere og mer treffsikkert. Til sist gjelder det å få spredd denne kunnskapen utover hele det norske medielandskapet. Dette kan være i form av egne kurs, workshops, alumni-nettverk eller konferanser. Til å løse denne oppgaven er norske mediers eget kompetansesenter, Institutt for journalistikk (IJ), med på laget.

– Tilliten til norske medier fremover er avhengig av sterk kildebevissthet, kritisk innholdsvurdering og journalisters evne til å verifisere data og medieinnhold – enten det er fra krig eller presidentvalg. Denne kompetansen skal IJ bidra til å utvikle i Faktisk Verifiserbar, og ta videre ut i mediebransjen, sier IJ-leder Siri Skaalmo.

Haster nå

Det haster å få i gang dette prosjektet og derfor er allerede mandag satt som oppstartsdag. Verifiseringsdesken vil sitte på Pressens hus, og NRK er med fra dag én.

– For NRK er det viktig å bidra slik at alle mediene nå raskt får tilgang til verifisert innhold. Allerede fra mandag går NRK inn med hele tre årsverk som skal jobbe i fellesdesken helt fra oppstarten og sørge for verifisert innhold til alle norske medier i seks måneder, forteller redaktør for mediemangfold og samarbeid i NRK, Hege Iren Frantzen.

– I en tid der sosiale medier flyter over av bilder og videoer, hvor flere av disse både er falske og viser innhold som er flere år gamle, er det ekstra viktig at folk kan stole på de redaktørstyrte mediene. Verifisering av bilder og videoer krever både ressurser og spisskompetanse, som mange ikke har akkurat nå. Her vil NRK gjerne bidra med å både dele det vi gjør og den kompetansen vi sitter på, sier hun.

Faktisk.no jobber nå aktivt for å få flere mediehus og flere redaksjoner inn i prosjektet.

– Det er et stort behov for å samle verifiseringskompetansen i bransjen. Vi trenger de ressursene landets redaksjoner kan bidra med. Det har vi tro på at lar seg gjøre, sier Østrem.

Aftenposten, VG og Forsvarets forum er blant dem som støtter initiativet og gjenåpningen av Faktisk Verifiserbar, og de har allerede signalisert at de etter hvert vil bidra til arbeidet.

Erfaringer fra i fjor

I mars i fjor gikk norske medier sammen for å lage en felles verifiseringsdesk for å sikre verifiserte bilder og videoer fra krigen i Ukraina. I løpet av året sørget 12 redaksjoner og 32 medarbeidere for at det nyklekkede redaksjonelle miljøet kunne levere dagsordensettende innhold til mediene og journalistikk for et stort publikum. Prosjektet var historisk i verdenssammenheng og det er fortsatt ingen andre som har gjort noe lignende.

– Det at vi fikk til et slikt samarbeid, der redaktørene la konkurranse til side og bidro sammen, viser hvor modige redaktører norske redaktørstyrte medier har, sier Østrem.

Han har tro på at redaktørene også denne gangen vil bidra. I tillegg til NRK og IJ, har mange andre meldt interesse for å være med.

– Vi er også takknemlige for at NTB har sagt seg villig til å bidra med Mediebanken også denne gangen. Det gjør at mediene på en enkel måte kan få tilgang til det verifiserte materialet, sier Østrem.

Kompetanseløft utover krigssituasjoner

Faktisk Verifiserbar bereder også grunnen for et massivt kompetanseløft for hele mediebransjen, sier IJ-leder Siri Skaalmo.

Kildebevissthet og verifisering av innhold blir en enormt viktig kompetanse for nyhetsjournalister, gravere og desker fremover, og det blir viktig å sørge for at denne kompetansen styrkes og videreutvikles i redaksjonene.

Fungerende Faktisk.no-redaktør Olav Østrem minner også om at verifiseringskompetanse ikke bare er avgjørende i dekningen av krigssituasjoner, som i Midtøsten og Ukraina, men også for å støtte opp under et faktabasert ordskifte i møte med andre typer kriser, som terrorhendelser, ekstremvær og informasjonstrusler fra kunstig intelligens.

Bilder

Følg pressemeldinger fra Pressens hus

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Pressens hus på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Pressens hus