Hvor mye myndighet vil vi gi til WHO?

Norge forhandler nå i WHO om endringer av nye regler i International Health Regulations (IHR) og ny pandemitraktat. Forhandlingene skjer i lukkede rom. Endringsforslagene er inngripende og omfattende. Ingen av forslagene har vært behandlet i Stortinget. Foreløpig har det ikke vært noen åpen demokratisk debatt om dem i Norge. Reglene angår oss alle.

Invitasjon til et ferskt og dagsaktuelt foredrag:
Lørdag 21.10.23 kl.11-12, på Litteraturhuset i Oslo.

Avtaleverket er vanskelig å forstå, også for helsetopper, politikere og journalister. Flere jurister har uttalt at det ikke er sannsynlig at forslagene blir vedtatt, men hva om de faktisk blir det?

Professor i rettsvitenskap, Morten Walløe Tvedt presenterer, en dagsaktuell og fersk juridisk gjennomgang og analyse av forslagene til endringer i International Health Regulations (IHR) og forslagene til ny pandemitraktat. Her får vi forslagene presentert på en forståelig og tydelig måte, på norsk.

Hvorfor skal vi være interessert i hva Norge nå forhandler om i WHO?

Dersom den norske forhandlingsdelegasjonen ikke aktivt sier nei til de konkrete forslagene, blir Norge automatisk bundet av reglene, som skal vedtas på World Health Assembly, i mai 2024. Om Norge vil komme med innspill eller innsigelser, må det skje før januar 2024. Derfor haster det med å forstå hva forhandlingene innebærer. Det er nå det gjelder!

Relevante spørsmål å stille seg:

• Hva går forslagene i WHO ut på?
  • I hvilken grad vil forslagene overføre myndighet fra norske helsemyndigheter til WHO?
  • Hvem skal bestemme hva ved neste pandemi, kommuneoverlegen eller generaldirektøren i WHO?
  • Etter Grunnloven § 26 andre ledd, skulle Stortinget tatt stilling til IHR før 2005. Det gjorde de ikke. Hvilken rolle skal Stortinget ta nå?
  • Hvilken rettslig betydning kan endringene få?
  • Hvilke endringer må Norge gjøre hvis forslagene blir vedtatt?
  • Hvorfor skjer forhandlingene i lukkede rom?

Om du vil sikre deg plass, kom i god tid. Det er begrenset antall plasser.

Velkommen!

Professor i rettsvitenskap, Morten Walløe Tvedt.

Følg pressemeldinger fra Foreningen for Fritt Vaksinevalg

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Foreningen for Fritt Vaksinevalg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Foreningen for Fritt Vaksinevalg