Havregrøt mest populær: 900.000 nordmenn spiser den ukentlig
Havregrøt har sakte, men sikkert, inntatt sin posisjon som en av Norges mest trendy frokostretter. En ny undersøkelse fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at hele 22 prosent av befolkningen spiser havregrøt minst en gang i uken, noe som bekrefter havregrøtens popularitet.
Havregrøt troner øverst som den mest populære grøtvarianten i Norge, og den blir stadig mer populær.
Ernæringsrådgiveren i Melk.no, Terese Glemminge Arnesen, tror det er flere grunner til at havregrøten har blitt så populær på norske frokostbord.
– Det er nok ikke tilfeldig at havregrøt stadig foretrekkes. Den er både bærekraftig, enkel, billig og ikke minst veldig sunn. Havregrøt er i tillegg svært «sosiale-medier-vennlig» og en av få retter som egner seg til alle måltider, sier Glemminge Arnesen.
Unge kvinner i storbyene spiser mest
Det er særlig unge kvinner mellom 18-29 år som spiser mest, og populariteten ser ut til å øke om du bor i storbyene. I oslo spiser 27 prosent havregrøt ukentlig.
– Havregrøt har blitt en trendy og sunn matrett, hvor du enkelt kan briljere med spennende og friske toppinger for en sunn livsstil. Flere har også fått øynene opp for kjøleskapsgrøten som nærmest lager seg selv, sier Glemminge Arnesen.
Havregrøt med ekstra næring
Ernæringsrådgiveren anbefaler å tillegge havregrøten ekstra næring.
– Havregryn har et høyt fiberinnhold. I tillegg er den en god kilde til de løselige kostfibrene som kalles betaglukaner - som har vist seg å redusere kolesterolet. Hvis du i tillegg topper grøten med frø, nøtter, bær, frukt og melk får du er skikkelig god og næringsrik start på dagen.
– Kok gjerne grøten på melk for mer proteiner, kalsium, B-vitaminer og jod. Proteinene i melk og korn utfyller hverandre på en meget god måte. De næringsstoffene melk har lite av, har korn mye av og omvendt. Et annet alternativ er å helle melk over grøten, avslutter Glemminge Arnesen.
Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) i oktober 2023.
Kontakter
Stine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Melketrenden fortsetter i første kvartal6.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Salget av helmelk har hatt en økning i første kvartal av 2024, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter. I kategorien yoghurt skiller særlig naturell variant seg ut.
Gjør endringer etter 20 år i melkens tjeneste30.4.2024 12:51:36 CEST | Pressemelding
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter feirer 20-årsjubileum, og markerer det hele med nytt navn og ny logo.
Nyt kakao med god samvittighet i påsken26.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Den tradisjonelle påskekakaoen byr ikke bare på en smakfull opplevelse – lages den fra bunn med gode råvarer, får man også i seg en rekke næringsstoffer. Slik kan man nyte den søte drikken helt uten dårlig samvittighet i ferien.
Ta med grove vafler i matpakken på mandag22.3.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
På mandag er det vaffeldagen, en god anledning til å unne seg selv eller ungene en ekstra digg lunsj. Grove vafler er et godt alternativ og metter magen tilstrekkelig.
Én av tre har gjort endringer etter omstridt matdebatt18.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Hele 32 prosent av nordmenn som har fått med seg debatten rundt ultraprosessert mat, har tatt grep i eget kosthold.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom