TUI Norge

Ny måling: Reiselysten øker blant nordmenn

Del

Dyrtiden demper fortsatt ikke nordmenns reiselyst, ifølge en fersk gallupundersøkelse fra Kantar Media. Andelen nordmenn som planlegger å reise utenlands de neste 12 månedene har økt med 8 prosentpoeng siden forrige måling i våres.

Strand i Hellas med mange mennesker som soler og bader.
61 % av nordmennene i spørreundersøkelsen svarer at de planlegger en tur til utlandet de neste 12 månedene. Det er en økning på 8 prosentpoeng siden mai i år. Foto: TUI

Det er Kantar Media som har gjennomført undersøkelsen på oppdrag fra TUI. I mai svarte 53 % av nordmenn at de planlegger en reise utenlands de neste 12 månedene.

Nordmenn

Nå er resultatene fra en fersk måling gjennomført i slutten av i september klare. Andelen som svarer de planlegger å reise til utlandet har økt til 61 %.

Det er kun 13 % av nordmennene som oppgir at de ikke skal reise til utlandet, mens 25 % er usikre.

– Nordmenn prioriterer reising til utlandet i ferien veldig høyt, når de viktigste utgiftene er betalt. Vi kniper heller inn på andre ting i hverdagen, slik at vi kan kose oss skikkelig i ferien, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.

Mange vil reise i juleferien

Bestillingstallene for jul/nyttår bekrefter det spørreundersøkelsen indikerer. Generelt øker antall bestillinger sammenlignet med samme periode i fjor. Spesielt i uke 52, hvor vi ser en økning på 74 %.  Det er altså stadig flere som ønsker seg en jule/nyttårsferie i utlandet. Vi ser at den største økningen er i bestillinger fra Stavanger, Bergen og Trondheim. 

– At økningen er spesielt stor i uke 52 skyldes kanskje at man da får med seg julaften her hjemme på søndag før man reiser på ferie for å slikke sol mandag? Da får man både pose og sekk, en tradisjonell julaften og deretter ferie i varmen, sier Mørk-Løwengreen. 

Flertallet endrer ikke reiseplanene pga økonomi

I undersøkelsen gjennomført av Kantar Media ble det også stilt spørsmål om reiseplanene de neste 12 månedene er påvirket av den økonomiske situasjonen.

52 % svarer nei, at økonomi ikke påvirker reiseplanene de neste 12 månedene, mens 35 % svarer ja. Av dem som svarer ja, er det flest som endrer reisevanene ved å velge et reisemål som gir mer verdi for pengene.

– Siden vi prioriterer ferien så høyt, er det antagelig mange som setter av penger, slik at man har råd til å reise til utlandet i ferien. Det er viktig med sol og varmegaranti, når man bor i kalde Norge. Samtidig ønsker man mest mulig verdi for pengene, sier Mørk-Løwengreen. 

Kvinne%20og%20jentebarn%20som%20bader%20sammen%20i%20asurbl%E5tt%20vann%20p%E5%20Makarska%20rivieraen%20i%20Kroatia.
– Siden vi prioriterer ferien så høyt, er det mange som setter av penger, slik at man har råd til å reise til utlandet i ferien. Det er viktig for mange med sol og varmegaranti i ferien, når man bor i kalde Norge,sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen Foto: TUI

Pakkereiser gir nødvendig trygghet

Tall fra Reiseundersøkelsen til Statistisk sentralbyrå (SSB) og Avinor , viser en økning i antall reiser etter pandemien. Allikevel har det tatt noe lenger tid å komme opp i prepandemiske nivåer enn det man spådde tidligere i år. Men kurven er stigende.

– Tryggheten rundt reisen, blir enda viktigere, når økonomien er strammere. Dermed er det mange som velger en pakkereise, hvor man har en solid reiseoperatør i ryggen. Man vil være helt sikker på at ferien blir mest mulig vellykket, og at man får hjelp hvis man er uheldig , sier kommunikasjonssjef i TUI Norge Anne Mørk-Løwengreen.

Om undersøkelsen:

Gallupundersøkelsen er gjennomført i perioden 20.-27. september av Kantar Media på oppdrag fra reiseoperatøren TUI. Et representativt utvalg på 1157 nordmenn har deltatt i den digitale spørreundersøkelsen.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Strand i Hellas med mange mennesker som soler og bader.
61 % av nordmennene i spørreundersøkelsen svarer at de planlegger en tur til utlandet de neste 12 månedene. Det er en økning på 8 prosentpoeng siden mai i år.
Last ned bilde
Kvinne og jentebarn som bader sammen i asurblått vann på Makarska rivieraen i Kroatia.
– Siden vi prioriterer ferien så høyt, er det mange som setter av penger, slik at man har råd til å reise til utlandet i ferien. Det er viktig for mange med sol og varmegaranti i ferien, når man bor i kalde Norge,sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen
Last ned bilde
Anne Mørk-Løwengreen er kommunikasjonssjef for TUI i Norge
Anne Mørk-Løwengreen er kommunikasjonssjef for TUI i Norge
Last ned bilde

Om oss

TUI Norge er i dag en del av TUI Nordic, og er med en markedsandel på 25 % den største aktøren på det nordiske reisemarkedet. TUI Norge ble etablert i 1973. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Hellas og Spania. TUI Nordic består av reisearrangørene TUI Norge, TUI Sverige, TUI Danmark, TUI Finland, flyselskapet TUI fly Nordic og Nazar. TUI Nordic er en del av TUI Group, verdens største turistkonsern som er virksomme på om lag 180 destinasjoner verden over.

Følg pressemeldinger fra TUI Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TUI Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra TUI Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye