Ny digitaliseringsminister

Tekna er glad for at regjeringen endelig får tilbake en egen minister med ansvar for IT og forvaltningspolitikk. Det er ekstra gledelig at den nye digitaliseringsministeren selv har teknologibakgrunn, og at hun skal ha spesielt ansvar for kunstig intelligens.

Tekna-president Elisabet Haugsbø er glad for at det nå er utnevnt en egen  digitaliseringsminister.
Tekna-president Elisabet Haugsbø er glad for at det nå er utnevnt en egen digitaliseringsminister.

Det ble i dag klart at Karianne Tung (Ap) blir ny statsråd for IT og forvaltningspolitikk i et nytt departement.

Den nye statsråden får med dette ansvar for blant annet digitalisering og kunstig intelligens. Tekna-presidenten understreker at disse områdene griper inn i alle områder av politikken og at det er viktig at den nye IT-ministeren får et overordnet ansvar for den videre utviklingen, sier president i Tekna, Elisabet Haugsbø.

– Kunstig intelligens er en av de viktigste teknologiene akkurat nå. Utviklingen her kommer til å påvirke alle områder av samfunnet og livene våre, men for at den skal komme mest mulig til nytte for arbeidslivet og samfunnet som helhet, er det helt avgjørende at vi regulerer og kontrollerer den riktig, sier president Elisabet Haugsbø.

Tekna har en klar forventning om at den nye IT-ministeren sørger for at regjeringens varslede milliardsatsing på KI faktisk blir en reell satsing.

– 1 milliard kroner til KI-forskning er bra, men pengene skal fordeles over fem år. Dette viktige forskningsområdet trenger en mye større satsing. Og vi må i det minste sikre at pengene til dette er friske penger, de må ikke tas fra andre forskningsområder, sier Haugsbø.

Tekna forventer også at den nye IT- ministeren umiddelbart griper tak i den største utfordringen for digitaliseringen av Norge – den store mangelen på IKT-spesialister.

– Det mangler ikke på analyser som viser at behovet for IKT-spesialister, ingeniører og teknologer bare kommer til å øke. Derfor trenger vi flere studieplasser innen fagområder vi vet vi trenger flere folk framover, det haster med å øke rekrutteringen, sier Haugsbø.

For å få flere til å studere IKT og teknologi er det også nødvendig å få langt flere enn i dag til å velge realfag i videregående.

– Derfor trenger vi også en større realfagssatsing fra tidlig alder og gjennom hele utdanningsløpet for å motivere og inspirere flere elever til å velge realfag. Dette er avgjørende for å kunne studere teknologi senere, sier Haugsbø.

Antallet elever som velger fordypning i realfag på videregående har gått nedover de siste årene. For eksempel er det bare 7 prosent av elevene i videregående skole som velger fordypning i fysikk, i følge tall fra Utdanningsdirektoratet.

Om oss

Tekna organiserer medlemmer som har en mastergrad innen teknologi, realfag eller naturvitenskap. Våre 104 000 medlemmer jobber hver dag med å løse samfunnets utfordringer gjennom innovasjon og ny teknologi. Tekna er den største masterforeningen i Norge, og den største fagforeningen i Akademikerne.