Kunstig intelligens kan øke tunnelsikkerheten

– Etter testuka i juni satt vi igjen med svært positive – og noe overraskende – resultater, forteller Marius Opheim og Erling Drangsholt i Statens vegvesen, som nylig har gjennomført et pilotprosjekt i rv. 706 Skansentunnelen i Trondheim.
Pilotprosjektet «AI for forbedring av AID systemer» har som mål å undersøke om bruk av kunstig intelligens (AI) kan bidra til mer treffsikker varsling av alvorlige hendelser i norske tunneler.
Systemet roper stadig ulv, ulv
89 riksveitunneler bruker automatisk hendelsesdeteksjon – eller AID – som en måte å automatisk varsle Vegtrafikksentralen om farlige hendelser som oppstår. Omtrent 90 prosent av varslene som VTS mottar er falske. Dagens AID-systemer detekterer kun endringer i bilde, ikke hva endringen er. Derfor kan systemet mistolke skygger og motlys som ukjente momenter, og sende ut falske varsler.
–Akkurat nå jobber AID-systemet mot oss, ikke for oss. For at systemet skal være mer til hjelp enn en byrde for oss, må vi redusere antall falske alarmer, understreker VTS-operatør Drangsholt.
Videoutstyret i norske tunneler er ofte fra byggeår. Det kan være årsaken til at dagens AID systemer på langt nær er treffsikre nok.
– Vi ønsket å undersøke om bruk av AI kan bidra til å redusere antall feilmeldinger. I tillegg ønsket vi å se på muligheten for å gjenbruke mest mulig av eksisterende teknisk utstyr. Resultatene vi satt igjen med etter testuka var overveldende positive, forteller Opheim.
Fra 10 til 90 prosent treffsikkerhet
I en tilfeldig syvdagersperiode med det gamle systemet, var knappe ti prosent av deteksjonene i kategorien «stansede kjøretøy» reelle hendelser. Etter etablering av AI, hadde systemet fått en reel deteksjonsrate på 90 prosent.
– De resterende ti prosentene var deteksjoner av saktegående biler i rushtrafikken på morgenen og ettermiddagen. Systemet fanget opp at biler sto i ro, men mistolket stillstand som tegn til problemer. Dette er noe som AI-modellen må trenes opp til å kunne tolke rett, forklarer Drangsholt.
Årsaken til den markante nedgangen i antall falske alarmer er noe usikker. Men pilotens andre hovedfunn kan ha vært en stor bidragsyter.
– Ikke en eneste alarm ble utløst av motlys eller skygger. Dette betyr at vi har klart å fullstendig eliminere den største årsaken til feilmeldinger. Hvis man klarer å reprodusere våre resultater i andre tunneler, kan bruk av AI for AID være banebrytende for tunnelsikkerheten, konkluderer Opheim.
Tunnelens egen vakthund
AID fungerer ved at kameraer inne i tunnelen sender video til en server, som analyserer og definerer objekter, kjøretøy og fotgjengere. Dersom et mulig faremoment oppdages, sender systemet et «pop-up» bilde med direkte videostrøm til VTS. Operatørene verifiserer deretter hvorvidt hendelsen er reell, og igangsetter eventuelle tiltak.
Kontakter
Pressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder






Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Åpnet høyfjellsveg ved havet11.12.2025 13:17:56 CET | Pressemelding
Ny rv. 94 har kopiert vintertiltak fra E16 over Filefjell. Gir mindre stengt veg og mer forutsigbar fremkommelighet til og fra Hammerfest.
Nå blir det mindre trøbbel for Per Einar på E1611.12.2025 09:14:53 CET | Pressemelding
I flere ti år har trafikken ofte stått i stampe mellom midtrekkverk i betong opp mot Sollihøgda på E16. Nå er det lys i Sollihøgdtunnelen. Den nye motorvegen åpner neste tirsdag.
Ny ladestasjon på Gol gjør arbeidsdagen enklere for tungbilsjåfører som kjører elektrisk11.12.2025 07:49:42 CET | Pressemelding
Statens vegvesen har sammen med Fastcharge AS åpnet en ny høyeffekts ladestasjon for tungbiler og busser på Gol døgnhvileplass på riksveg 7.
Åpnet siste del av E6 Helgeland10.12.2025 16:04:23 CET | Pressemelding
E6 Svenningelv-Lien halverer kjøretiden forbi Trofors. Den største og eldste flaskehalsen på E6 Helgeland er borte.
Transportnæringa begeistra for fri køyrehøgde i E16-tunnel10.12.2025 08:21:35 CET | Pressemelding
– Det er vorte veldig bra med fri køyrehøgde i E16 Knoltatunnelen. Me er begeistra for jobben som er gjort.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
