Savner satsing på kompetanse i statsbudsjettet

Statsbudsjettet for 2024 viser manglende ambisjoner for kompetanseutviklingen til den norske arbeidsstyrken.

- Vi trenger en sterkere satsing på etter- og videreutdanning for å møte de omstillingene arbeidslivet står overfor, sier Monica Paulsen, forbundsleder i Negotia.

Å møte arbeidslivets kompetansebehov krever mer, ikke mindre, spisset innsats, sier Monica Paulsen, forbundsleder i Negotia. Foto: Terje Bergersen.

Regjeringen foreslår å flytte 338,8 millioner fra søknadsbaserte ordninger i Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) over til universitetene og høyskolenes vanlige budsjetter. Det medfører at tiltak for økt arbeidsrelevans og program for fleksibel og desentralisert utdanning fases ut.

- Nå det viktigere enn noen gang at studiestedene fortsetter arbeidet med å utvikle et desentralisert og fleksibelt utdanningstilbud, og kobler seg på arbeidslivet, sier Paulsen.

Negotia mener at utdanningssektoren nå må få enda tydeligere føringer på sitt ansvar for å sikre et fleksibelt og tilgjengelig etter- og videreutdanningstilbud, som møter arbeidslivets kompetansebehov.

- Årets arbeidslivsbarometer viste at færre er interessert i å ta etter- og videreutdanning. Løsningen er å senke terskelen for å ta utdanning, og øke samarbeidet mellom utdanningssektoren og arbeidslivet. Det krever mer, ikke mindre, spisset innsats, sier Paulsen.

Viktig satsing på kunstig intelligens, men den digitale omstillingen prioriteres ikke høyt nok: Regjeringen setter av 1 milliard over de neste 5 årene til forskning på kunstig intelligens og digital teknologi.

- Det er viktig at det forskes på konsekvensene av kunstig intelligens på arbeidslivet, sånn at vi kan sikre gode rammer når arbeidsgiver tar i bruk denne teknologien, og beskytte arbeidstakernes personvern, sier Paulsen.

Samtidig tildeles det bare 100 nye IKT-studieplasser for 2024.

- Norge trenger 40.000 flere arbeidstakere med IKT-utdanning fram mot 2030, og da monner på ingen måte 100 nye studieplasser, sier Paulsen.

Innslagspunkt for økt arbeidsgiveravgift økes til 850 000 i regjeringens statsbudsjett.

Negotia mener at dette fremdeles slår uheldig ut for kompetansearbeidsplasser. Den ekstra arbeidsgiveravgiften skulle være midlertidig, og bør fases ut så raskt som mulig.

Negotia er en partipolitisk uavhengig arbeidstakerorganisasjon for ansatte i privat næringsliv og frivillig sektor. Vi organiserer 22 000 medlemmer fordelt på over 1 600 arbeidsplasser. Negotia er tilsluttet Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS).