Fortsatt god enhetsinntekt og økt kabinfaktor i september
Beslutningen om å redusere kapasiteten i høst har vært vellykket. Totalt er antall seter redusert med 9% i forhold til 2022. Til tross for en reduksjon i antall passasjerer som reiste med Widerøe i september sammenlignet med 2022 (-7,7%), så øker kabinfaktor med 1,3 prosentpoeng. Redusert kapasitet ute i markedet øker også enhetsinntektene, noe som er helt nødvendig i dagens situasjon med generell kostnadsøkning, historisk lav kronekurs og sterk økning i avgifter.

-Høsten har så langt levert som planlagt. Vi treffer bra med kapasiteten og klarer, til tross for nedgang i antall passasjerer i september, å levere økt kabinfaktor og solid enhetsinntekt. Det er vi fornøyd med i et ellers turbulent marked, sier konsernsjef i Widerøe AS Stein Nilsen.
Deler av anbudskonkurransen på FOT nettet er avgjort og Widerøe skal fly Andenes, Evenes og Lakselv i kommende anbudsperiode. Lakselv er tilbake på Widerøes rutekart, mens Røros forsvinner ut fra 1. april 2024.
– Vi er selvsagt svært fornøyde med å være tilbake i Lakselv og gleder oss til å ønske nye og gamle passasjerer «velkommen om bord» fra 1. april, sier Kommersiell Direktør i Widerøe Christian Skaug. -Samtidig er det leit å miste Røros. Det er en fantastisk destinasjon som det har vært et privilegium å fly på. Denne gangen nådde vi ikke opp, men vi håper å komme tilbake til Røros ved neste korsvei, avslutter Skaug.
Vi venter fremdeles avklaring på øvrige ruteområder. Forhandlingene på disse ruteområdene pågår fortsatt.
Widerøe har i september gjennomført en reiseundersøkelse blant våre passasjerer. 17.000 passasjerer har svart på undersøkelsen og spørsmålene gjelder privatreiser- ikke arbeidsreiser. Resultatene nasjonalt viser at halvparten av Widerøes kunder (50,4%) vil reise mindre enn tidligere i året som kommer. 40% oppgir at reiseplanene forblir uendret til tross for redusert kjøpekraft og økonomisk usikkerhet. De som planlegger å reise skal i hovedsak besøke familie og venner, eller på helgetur i inn- og utland. Reise kommer øverst på prioriteringslisten av hva folk vil bruke penger på fremover, deretter følger restaurant/uteliv, kultur/sport- og friluftsliv. Det som velges bort er mote, interiør, hus og hjem.
De som allerede reiser mest (flere enn 10 reiser det siste året) svarer i større grad at deres reiseplaner er upåvirket av den økonomiske situasjonen. At denne gruppen i langt mindre grad er påvirket av de økonomiske nedgangstidene er svært positivt. Det betyr at en stor gruppe av Widerøes mest aktive reisende fremdeles vil fortsette å reise tilnærmet som før.
-Vi er svært fornøyde med at en stor andel av Widerøes kunder fremdeles vil prioritere reise i tiden fremover, sier Konsernsjef i Widerøe Stein Nilsen. – Spesielt hyggelig er det å se at reisende som allerede utgjør et stort volum blant Widerøes passasjerer, i liten grad har endret sine reiseplaner. Når det er sagt så ser vi samtidig at mange kjenner på tøffere økonomiske tider og kutter i antall planlagte reiser som følge av dette. Det vil åpenbart påvirke etterspørselen fremover og vil stille krav til presisjon i måten vi tilpasser tilbudet dersom vi skal klare å beholde enhetsinntekt og kabinfaktor i månedene som kommer, avslutter Nilsen.
Kontakter
Widerøe pressevakttelefonPressehenvendelser
Tel:+47 989 01 500KommunikasjonsAvdeling@wideroe.noOm oss
Widerøe er Norges eldste luftfartskonsern med over 3500 engasjerte medarbeidere. Konsernet består av datterselskapene Widerøe`s Flyveselskap AS, Widerøe Ground Handling AS, Widerøe Technical Services AS, Widerøe Zero AS, Widerøe Property AS og Widerøe Asset AS.
I Distrikts-Norge er Widerøes flyvninger av stor betydning for både næringsliv, helsevesen, utdanning, reiseliv og kultur, og fungerer som distriktenes kollektivtransport. Widerøe Ground Handling håndterer bakketjenester på 42 lufthavner i Norge og Widerøe Technical Services er representert med tekniske baser og tjenester på fem ulike destinasjoner i Norge.
Widerøe-konsernet eies av Flyco og Fjord1 med eierandeler på henholdsvis 66 og 34 prosent.
Følg pressemeldinger fra Widerøe
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Widerøe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Widerøe
Passasjerrekord for juni – og ny milepæl for Widerøe: Over 4 millioner passasjerer på ett år4.7.2025 08:01:28 CEST | Pressemelding
Juni ble en rekordmåned for Widerøe – intet mindre enn et hattrick: Den beste juni noensinne, den beste enkeltmåneden i selskapets historie, og for aller første gang har Widerøe passert fire millioner reisende i løpet av rullerende 12 måneder. Internasjonale turister strømmer til Norge for såkalte coolcations, og Widerøe setter samtidig nye kapasitetsrekorder denne sommeren. Men, det finnes fortsatt ledige seter.
Sterk kapasitetsvekst: Widerøe satser videre på Norge5.6.2025 08:11:58 CEST | Pressemelding
Widerøe rundet av våren med en økning i både antall passasjerer og frekvenser sammenlignet med mai 2024. Pristilfredsheten har steget jevnt det siste året etter innføringen av halvert makspris på anbudsnettet. Flyselskapet øker kapasiteten ytterligere og legger til rette for tidenes Norgesferie med et historisk rutetilbud.
Eksklusiv førpremiere i 3000 kvm hangar: Flesland ble Hollywood for én kveld20.5.2025 21:23:05 CEST | Pressemelding
Årets mest actionspekkede kveld er godt i gang i Widerøes flyhangar på Flesland! Med nesten 1500 gjester viser vi – sammen med Bergen Kino – Norges førpremiere på det som ryktes å være den aller siste Mission: Impossible-filmen. Og det hele skjer i et autentisk luftfartsmiljø, hvor lukten av popcorn og jetfuel blandes idet Tom Cruise farer over et enormt lerret foran hangardøren.
Rekorddager og lojalitetsnyheter – klar for økt sommersatsing7.5.2025 08:09:08 CEST | Pressemelding
Widerøe opplevde sterk passasjervekst i april og satte to nye reiserekorder på enkeltdager. Med økt etterspørsel både lokalt og nasjonalt styrkes rutetilbudet inn mot sommeren. Samtidig opplyser selskapet at de har som mål å bli en del av lojalitetsprogrammet Norwegian Reward i løpet av høsten. Det stadig tettere samarbeidet med Norwegian gir sømløse reiseopplevelser for kundene.
Dyrtid? Nei takk! Slik reiser nordmenn i sommer5.5.2025 11:59:31 CEST | Pressemelding
Resultatene fra Widerøes årlige reiseundersøkelse viser at flere er økonomisk optimistiske og klare for å pakke kofferten denne sommeren. Vi reiser sørover, og over halvparten av oss har planer om å feriere i utlandet. Til tross for ferieplaner har tre av fire nordmenn ennå ikke bestilt årets sommerferie. Den internasjonale trenden med å feriere alene har fortsatt ikke fått fotfeste blant nordmenn – i hvert fall ikke foreløpig.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom