Fortsatt god enhetsinntekt og økt kabinfaktor i september
Beslutningen om å redusere kapasiteten i høst har vært vellykket. Totalt er antall seter redusert med 9% i forhold til 2022. Til tross for en reduksjon i antall passasjerer som reiste med Widerøe i september sammenlignet med 2022 (-7,7%), så øker kabinfaktor med 1,3 prosentpoeng. Redusert kapasitet ute i markedet øker også enhetsinntektene, noe som er helt nødvendig i dagens situasjon med generell kostnadsøkning, historisk lav kronekurs og sterk økning i avgifter.

-Høsten har så langt levert som planlagt. Vi treffer bra med kapasiteten og klarer, til tross for nedgang i antall passasjerer i september, å levere økt kabinfaktor og solid enhetsinntekt. Det er vi fornøyd med i et ellers turbulent marked, sier konsernsjef i Widerøe AS Stein Nilsen.
Deler av anbudskonkurransen på FOT nettet er avgjort og Widerøe skal fly Andenes, Evenes og Lakselv i kommende anbudsperiode. Lakselv er tilbake på Widerøes rutekart, mens Røros forsvinner ut fra 1. april 2024.
– Vi er selvsagt svært fornøyde med å være tilbake i Lakselv og gleder oss til å ønske nye og gamle passasjerer «velkommen om bord» fra 1. april, sier Kommersiell Direktør i Widerøe Christian Skaug. -Samtidig er det leit å miste Røros. Det er en fantastisk destinasjon som det har vært et privilegium å fly på. Denne gangen nådde vi ikke opp, men vi håper å komme tilbake til Røros ved neste korsvei, avslutter Skaug.
Vi venter fremdeles avklaring på øvrige ruteområder. Forhandlingene på disse ruteområdene pågår fortsatt.
Widerøe har i september gjennomført en reiseundersøkelse blant våre passasjerer. 17.000 passasjerer har svart på undersøkelsen og spørsmålene gjelder privatreiser- ikke arbeidsreiser. Resultatene nasjonalt viser at halvparten av Widerøes kunder (50,4%) vil reise mindre enn tidligere i året som kommer. 40% oppgir at reiseplanene forblir uendret til tross for redusert kjøpekraft og økonomisk usikkerhet. De som planlegger å reise skal i hovedsak besøke familie og venner, eller på helgetur i inn- og utland. Reise kommer øverst på prioriteringslisten av hva folk vil bruke penger på fremover, deretter følger restaurant/uteliv, kultur/sport- og friluftsliv. Det som velges bort er mote, interiør, hus og hjem.
De som allerede reiser mest (flere enn 10 reiser det siste året) svarer i større grad at deres reiseplaner er upåvirket av den økonomiske situasjonen. At denne gruppen i langt mindre grad er påvirket av de økonomiske nedgangstidene er svært positivt. Det betyr at en stor gruppe av Widerøes mest aktive reisende fremdeles vil fortsette å reise tilnærmet som før.
-Vi er svært fornøyde med at en stor andel av Widerøes kunder fremdeles vil prioritere reise i tiden fremover, sier Konsernsjef i Widerøe Stein Nilsen. – Spesielt hyggelig er det å se at reisende som allerede utgjør et stort volum blant Widerøes passasjerer, i liten grad har endret sine reiseplaner. Når det er sagt så ser vi samtidig at mange kjenner på tøffere økonomiske tider og kutter i antall planlagte reiser som følge av dette. Det vil åpenbart påvirke etterspørselen fremover og vil stille krav til presisjon i måten vi tilpasser tilbudet dersom vi skal klare å beholde enhetsinntekt og kabinfaktor i månedene som kommer, avslutter Nilsen.
Kontakter
Widerøe pressevakttelefonPressehenvendelser
Tel:+47 989 01 500KommunikasjonsAvdeling@wideroe.noOm oss
Widerøe er Norges eldste luftfartskonsern med over 3500 engasjerte medarbeidere. Konsernet består av datterselskapene Widerøe`s Flyveselskap AS, Widerøe Ground Handling AS, Widerøe Technical Services AS, Widerøe Zero AS, Widerøe Property AS og Widerøe Asset AS.
I Distrikts-Norge er Widerøes flyvninger av stor betydning for både næringsliv, helsevesen, utdanning, reiseliv og kultur, og fungerer som distriktenes kollektivtransport. Widerøe Ground Handling håndterer bakketjenester på 42 lufthavner i Norge og Widerøe Technical Services er representert med tekniske baser og tjenester på fem ulike destinasjoner i Norge.
Widerøe-konsernet eies av Flyco og Fjord1 med eierandeler på henholdsvis 66 og 34 prosent.
Følg pressemeldinger fra Widerøe
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Widerøe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Widerøe
Rekorddager og lojalitetsnyheter – klar for økt sommersatsing7.5.2025 08:09:08 CEST | Pressemelding
Widerøe opplevde sterk passasjervekst i april og satte to nye reiserekorder på enkeltdager. Med økt etterspørsel både lokalt og nasjonalt styrkes rutetilbudet inn mot sommeren. Samtidig opplyser selskapet at de har som mål å bli en del av lojalitetsprogrammet Norwegian Reward i løpet av høsten. Det stadig tettere samarbeidet med Norwegian gir sømløse reiseopplevelser for kundene.
Dyrtid? Nei takk! Slik reiser nordmenn i sommer5.5.2025 11:59:31 CEST | Pressemelding
Resultatene fra Widerøes årlige reiseundersøkelse viser at flere er økonomisk optimistiske og klare for å pakke kofferten denne sommeren. Vi reiser sørover, og over halvparten av oss har planer om å feriere i utlandet. Til tross for ferieplaner har tre av fire nordmenn ennå ikke bestilt årets sommerferie. Den internasjonale trenden med å feriere alene har fortsatt ikke fått fotfeste blant nordmenn – i hvert fall ikke foreløpig.
Økt kapasitet og bedre forbindelser: Nye muligheter for nordmenns sommerreiser4.4.2025 08:12:11 CEST | Pressemelding
Mars endte opp med solid vekst for Widerøe, med en økning i kapasiteten på ni prosent sammenlignet med mars 2024. Vi har satt inn større fly og økt frekvensen på flere ruter for å imøtekomme den voksende etterspørselen. Kabinfaktoren økte, og Nord-Norge seiler opp som en het kandidat for sommerferien.
Aprilsnarr: Widerøe innfører kakaoavgift1.4.2025 10:41:14 CEST | Pressemelding
Økt kostnadsfokus og kraftig økte priser på kakao gjør at Widerøe dessverre ser seg nødt til å innføre kakaoavgift på samtlige kortbaneflygninger etter 1.mai. Avgiften innføres for å sikre at Widerøe kan fortsette å tilby sjokoladen “Liten og søt” til alle passasjerer på kortbanenettet.
Norwegian-konsernet tar storeslem i årets norske Sustainable Brand Index12.3.2025 15:44:19 CET | Pressemelding
Widerøe sikrer posisjonen som bransjevinner blant flyselskapene, og Norwegian kommer inn på andreplass og klatrer hele 37 plasser på kåringen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom