Norsk Ukeblad gjenoppliver historisk forside ved bruk av AI
Norsk Ukeblad feirer i disse dager sitt 90-årsjubileum, og i den anledning har redaksjonen tatt ett langt skritt tilbake i tid ved hjelp av moderne teknologi. Ved bruk av kunstig intelligens (AI) har de gjenskapt en av sine ikoniske forsideillustrasjoner fra lanseringsåret 1933.

For nøyaktig 90 år siden, prydet et sjarmerende illustrert portrett av en ung jente en av de første forsidene av Norsk Ukeblad. Denne forsideillustrasjonen ble lansert i en tid ikke ulik det Norge vi kjenner i dag. For på 1930-tallet var økonomien trang og renten på dagens nivå. Men selv med tøffe kår ble ønsket om å unne seg noe hyggelig i hverdagen også større, og et ukeblad som ga livsglede og god underholdning traff dermed blink hos de norske husstandene. Nå gis forsiden et nytt liv i forbindelse med 90-årsfeiringen.
– Det var en spennende prosess å gjenskape en historisk forside til det vi kjenner som en tradisjonell Norsk Ukeblad-forside i dag. AI er nytt for oss og leseren, og det var derfor avgjørende å samarbeide med de beste folkene på feltet. Samtidig var det viktig for oss å være tydelige ovenfor leseren at denne forsiden er gjenskapt, og vi tildelte derfor også en hel side på innsiden i jubileumsutgaven, for å tydeliggjøre dette for leseren, forteller Trine Rasmussen, ansvarlig redaktør i Norsk Ukeblad.
Norsk Ukeblad brukte avansert AI-teknologi for å gjenskape dette tidløse portrettet. Ved hjelp av avanserte algoritmer har de brakt den unge jentens ansikt tilbake til livet, med en utrolig opplevelse av autentisitet og nostalgi. For å gjøre dette hentet de inn hjelp fra AI-ekspert Edmond Yang.
– Jeg er stolt over å bidra til å skape portrettet. Det er imponerende at en tradisjonell merkevare som Norsk Ukeblad bruker moderne teknologi for å fremheve noe så historisk. Vi er bare i begynnelsen av AI-revolusjonen, og jeg tror stadig flere vil benytte teknologien til å skape unike opplevelser, sier Yang.
Denne gjenskapte forsiden er ifølge Rasmussen en kjærlig hyllest til Norsk Ukeblads rike historie og dedikasjon til å holde seg i forkant av tiden.
– Det er gøy å følge med på trendene og teste ut nye teknikker, men i en tid hvor alt det digitale stadig får større plass, er det viktig å feire at Norsk Ukeblad fortsatt først og fremst gis ut på papir. Derfor var det ekstra interessant å bruke ny teknologi til å gjenskape noe av det historiske innholdet som kun tidligere har vært utgitt på papir, forteller Trine Rasmussen.
Norsk Ukeblad har også planlagt en rekke spennende aktiviteter og arrangementer for å feire sitt 90-årsjubileum gjennom hele året. Dette inkluderer spesialutgaver, konkurranser, og arrangementer som vil involvere både lesere og ansatte. Det vil også være muligheter for Norsk Ukeblads lesere å få sine egne kopier av den gjenskapte forsiden, da den pakkes som en del av den store jubileumspakken som selges i butikkhyllen denne uken. Alle abonnenter har så klart allerede fått den sendt hjem i postkassen.
Dette jubileet er en påminnelse om at selv i en verden i stadig endring, forblir Norsk Ukeblad en kilde til inspirasjon, underholdning og samhold for norske familier.
Nøkkelord
Kontakter
For mer informasjon, kontakt:
Pressekontakt: Kristin Hofsli, markedsansvarlig Norsk Ukeblad
Telefon: 905 67 829
E-post: kristin.hofsli@egmont.com
Bilder


Om Story House Egmont
Story House Egmont
Nydalsveien 12
0441 Oslo
+47 22 77 20 00
http://www.storyhouseegmont.no
Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra Story House Egmont
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Story House Egmont
Han ble kjent som hele Norges jomfru – men er han fortsatt jomfru?25.4.2025 15:59:58 CEST | Pressemelding
Det får vi nå vite, når nettserien om Fabian endelig lanseres på NULL47. En serie om unge gutter, psykisk helse, press, skam og sex i 2025.
Hva er det Messi, Yamal og Ødegaard har til felles?11.4.2025 14:14:35 CEST | Pressemelding
Nå vil en av Norges største fotballprofil lære barn og ungdom de råeste triksene til proffene, med sin bokutgivelse «Fotballskills – lær deg proffenes beste triks og finter».
Ny innholdsansvarlig for magasinet Jakt11.4.2025 10:49:02 CEST | Pressemelding
Stian Valderhaug er ansatt som innholdsansvarlig for magasinet Jakt i Story House Egmont. Valderhaug har lang erfaring som magasinmaker, og kommer fra stillingen som digital redigerer i Klikk.
Bakeren og Kokken fortsetter å vokse – oppnår rekordomsetning i 20243.4.2025 09:17:29 CEST | Pressemelding
Bakeren og Kokken, som er ledende i Norden innen kjøkkenmaskiner, redskaper og interiør til kjøkkenet, oppnådde i 2024 sin høyeste omsetning noensinne og en kraftig økning i lønnsomhet. Omsetningen beløp seg til 966 millioner SEK (816), og driftsresultatet (EBITDA) til 42 millioner SEK (33)
Story House Egmont Norge tilbake med gode tall13.3.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Story House Egmont i Norge kan glede seg over et godt resultat for fjoråret. Resultatregnskapet for 2024 viser et overskudd (EBIT) på 34 mill. NOK.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom