Eidsivas batteritjeneste kåret til årets innovasjon

Peak Shaper vant innovasjonsprisen på Smartgridkonferansen 27. september.

Bilde: Leder for Peak Shaper Kine Ryberg Strupstad.

- Vi er stolte over å ha mottatt Innovasjonsprisen 2023. Dette er en viktig anerkjennelse for vårt langsiktige arbeid med å utnytte fornybar kraft i Norge enda bedre. Eidsiva tror Peak Shaper vil kunne bli et effektivt nytt verktøy for nettselskaper og andre kunder i Norge, sier konsernsjef i Eidsiva Henning Olsen.

Juryens begrunnelse
Innovasjonsprisen er Smartgridsenterets årlige tildeling for å gi anerkjennelse til norske prosjekter, programmer og tilknyttede aktiviteter innen innovativ nettutvikling. Årets pris hadde rekordmange nominasjoner. Prisen ble utdelt på Smartgridkonferansen i Oslo 27. september. Konferansen er en ledende nasjonal møteplass innen nettutvikling, -forvaltning og -drift i nettselskap. Konferansen er også rettet mot produkt- og forretningsutviklere hos strømleverandører, teknologi- og tjenesteleverandører, akademia og myndigheter.

-Prosjektet er nytenkende, med teknologi som brukes lite i det norske strømnettet i dag. I tillegg har det demonstrert sin nytteverdi i praksis, med gode resultater, sa juryleder Sonja Berlijn under prisutdelingen.

Trøndelag først ut
Det trønderske nettselskapet Tensio ble Peak Shapers første kunde. Tensio så behovet for å prøve ut en forsterkning av forsyningen til Jule Industripark i Lierne, og valgte derfor å bli med som kunde på piloteringen av Norges første kommersielle batteritjeneste. I januar 2023 deltok olje- og energiminister Terje Aasland på den offisielle åpningen.

- Store batterier kan legge til rette for kraftkrevende næringer i deler av strømnettet som ikke har nødvendig kapasitet. Dette er en spennende fremtidsløsning som gir bedre utnyttelse av strømnettet, raskere påkobling og kan spare oss for betydelige investeringskostnader, sa olje- og energiminister Terje Aasland under åpningen.

Lovende resultater gjennom testperiode
Nå er resultatene fra den første testperioden klare.

- Vi ser at batterier har en god effekt på spenningen som har vært utfordringen vår i Jule industriområde. I tillegg ser vi at tjenesten også vil kunne gi en positiv innvirkning på våre nettap i området, sier leder for Nettutvikling og Nettstrategi i Tensio Rune Paulsen.

Hele rapporten kan leses på www.peakshaper.no

- For at Norge skal ha mulighet til å nå sine klimamål må strømnettet vi har i dag utnyttes bedre, og vi må tenke smartere rundt forsterkning av nett. Nettselskapet må ta i bruk all tilgjengelig fleksibilitet, og her vil batterier være et verktøy som kan hjelpe både nettselskapet, industri og samfunnet til å oppnå klimamålene raskere, sier leder for Peak Shaper Kine Ryberg Strupstad.

Bilde: Konsernsjef i Eidsiva Henning Olsen.
Bilde: Olje- og energiminister Terje Aasland åpner Norges første kommersielle nettbatteri ved Jule industriområde i Lierne Trøndelag.
Fra venstre: Sonja Berlijn (juryleder), Jon Arnesen (Tensio), Simen Karlsen (Multiconsult), Torfinn Årdalsbakke (Eidsiva), Kine Ryberg Strupstad (leder Peak Shaper, Eidsiva), Torstein Sole-Gärtner (direktør Eidsiva Vekst), Ingrid Nytun Christie (Eidsiva) og Jun Elin Wiik (direktør i smartgridsenteret).
Bilde: Leder for Peak Shaper Kine Ryberg Strupstad.

Eidsiva er Norges største regionale energi- og telekomkonsern, med virksomhet i Innlandet, Oslo og Viken. Selskapet eies av Hafslund Eco AS, Innlandet Energi Holding AS og Åmot kommune. Eidsiva-konsernet leverer samfunnskritisk infrastruktur som strøm, telekommunikasjon og varme, og har totalt 1 253 medarbeidere innen nett, bredbånd og bioenergi.