Norsk Gjeldsinformasjon AS

Forbruksgjelden har økt med 7,4 mrd. på ett år

Den totale forbruksgjelden økte med 1,8 mrd. i september, og utgjør nå 157,7 mrd. Forbrukslån økte med 1,0 mrd. i samme periode og har økt med 5,8 mrd. siden oktober i fjor.

En person som betaler med et kredittkort ved å holde kortet sitt til en betalingsterminal.
Rentebærende kredittkortgjeld økte med 0,5 mrd. siste måned. Bilde: Shutterstock

Forbruksgjelden siste måned

1. oktober var den totale forbruksgjelden i Norge på 157,7 mrd. som er en økning på 1,8 mrd. (1,2%). Bruk av kredittkort økte med 0,7 mrd. (1,0%). Kredittkortgjeld som ikke er forfalt til betaling (ikke rentebærende) er uforandret fra forrige måned, og utgjør 28,0 mrd. Den rentebærende kredittkortgjelden økte med 0,5 mrd. (1,2%). Forbrukslån økte med 1,0 mrd. (1,2%).

- økningen i rentebærende kredittkortgjeld kan skyldes at en del velger å nedbetale over tid, slik at de også kan betale andre regninger. Dette sammen med den markante økningen i forbrukslån tyder på at en del ikke lenger har noe sparepenger å trekke på, og dermed må ta opp lån for å dekke ulike utgifter, sier daglig leder i Norsk Gjeldsinformasjon Svein Ove Karstensen.

Forbrukslån og kredittkortgjeld som ikke blir betalt ved forfall, utgjør den rentebærende forbruksgjelden. Den samlede rentebærende gjelden økte med 1,5 mrd. (1,2%) pga. økningen i både forbrukslån og rentebærende kredittkortgjeld.

Betalingskort utgjør 1,0 mrd. som er en økning på 0,1 mrd. fra forrige måned.

Forbruksgjelden siste 12 måneder

I løpet av de siste 12 månedene har forbruksgjelden økt med 7,4 mrd. (4,9%). Forbrukslån har økt med 5,8 mrd. (7,1%) og kredittkortgjeld har økt med 1,5 mrd. (2,2%). Betalingskort er uforandret sammenlignet med samme periode i fjor.

Den rentebærende kredittkortgjelden er redusert med 3,0 mrd. (-6,7%), samtidig som den rentefrie bruken av kredittkortgjeld har økt med 4,4 mrd. (18,6%). Samlet rentebærende forbruksgjeld har økt med 2,8 mrd. (2,2%) siste tolv måneder.

– det er positivt at den rentebærende kredittkortgjelden har blitt redusert siste tolv måneder, men den store økningen i forbrukslån gir grunn til bekymring. Økningen i forbrukslån er nesten dobbelt så stor som nedgangen i rentebærende kredittkortgjeld. Det er viktig at folk har god kontroll over egen økonomi, slik at en ikke får betalingsproblemer senere, sier Karstensen.

Om Norsk Gjeldsinformasjon

Norsk Gjeldsinformasjon AS har etablert en nasjonal infrastruktur for innhenting og utlevering av usikret gjeld til finansforetak, forbrukere og myndigheter. Selskapet har konsesjon fra Barne- og familiedepartementet og er eid av de største finansforetakene i Norge. Innhenting og formidling av gjeldsinformasjon er regulert i  gjeldsinformasjonsloven. Selskapet har vært i produksjon siden 1. juli 2019.

Følg pressemeldinger fra Norsk Gjeldsinformasjon AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Gjeldsinformasjon AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Gjeldsinformasjon AS