Nortura forbedrer resultatet med 200 millioner kroner
Omsetningen i konsernet øker med 900 millioner kroner, og ender på 10,2 milliarder kroner for andre tertial.
- Nortura leverer nå resultater fra tiltakspakken som ble iverksatt etter at den kraftige kostnadsveksten på energi, transport og råvarer ødela resultatet i fjor. Så langt i år har vi bedret EBITDA resultatet med over 200 millioner kroner, sier konsernsjef Anne Marit Panengstuen.
Det ble iverksatt både kort- og langsiktige tiltak etter kostnadsøkningene som kom etter Russlands invasjon av Ukraina i fjor, og som førte til et negativt årsresultat i 2022.
Tiltakene består blant annet av operasjonelle forbedringer i produksjonen, reforhandling av en rekke avtaler og målrettede og kortsiktige kostnadskutt. Nortura nyttiggjør seg også at vi har fått videreført deler av den kostnadsøkningen som rammet selskapet i fjor gjennom økte energipriser, transport- og råvarekostnader.
-Vi er i tillegg i gang med omlegging av industristrukturen for hvitt og rødt kjøtt. I tertialet har vi gjort store fremskritt i industristrukturen for rødt kjøtt, og konsernstyret har vedtatt en helt ny industri- og produsentstruktur for kylling. Dette er helt nødvendige tiltak for å sikre fremtidig vekst og lønnsomhet, sier Panengstuen.
Videre arbeider konsernet med en ny strategi for de neste årene for å utnytte vekstmuligheter møte utfordringer som endrede markedsforutsetninger skaper.
-Vi må møte konkurransen om både tilførsler og i sluttmarkedet på en ny måte. I konkurransen mot industriaktører som er sentralisert i husdyrtette områder, må Nortura gjøre grep for å tilpasse forretningsmodellen til endringene og et lavere kostnadsnivå. Vi er godt i gang med utviklingen av en ny konsernstrategi som skal levere konkurransekraft og lønnsomhet til våre eiere i hele landet, sier Panengstuen.
Svakt marked
Til tross for god resultatutvikling så langt i år, er det stor usikkerhet knyttet til markedsutviklingen fremover. Lavere salg og overskuddssituasjonen i det nasjonale markedet for særlig svin og storfe vil kunne bidra marginpress for bransjen som helhet.
Salget gjennom dagligvarehandelen har fortsatt å falle gjennom andre tertial, drevet av et svakt grillsalg på grunn av dårlig vær, lavere etterspørsel etter rødt kjøtt og vridning fra uavhengige merkevarer og over på EMV-produkter.
Samle er sluttmarkedssalget ned 2,8 prosent så langt i år, sammenliknet med de to første tertialene i 2022.
Se mer på nortura.no
Kontakter
Mari HagerupKommunikasjonssjef
Tel:920 46 088mari.hagerup@nortura.noBilder
Om Nortura
Nortura er en av Norges største matprodusenter, med kjente merkevarer som Gilde og Prior.
Vi jobber hver dag for matglede, helse, bærekraft og verdiskaping over hele landet.
Følg pressemeldinger fra Nortura
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nortura på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nortura
PRIOR lanserer proteinpulver - kun laget av 100% norsk eggehvite18.11.2024 09:59:44 CET | Pressemelding
PRIOR Matprotein er et nytt smaksnøytralt proteinpulver, egnet for bruk i både mat og drikke. Matproteinet er laget av tørket eggehvite og uten bruk av tilsetningsstoffer.
Nortura trapper opp satsingen på plussprodukter15.10.2024 12:36:09 CEST | Pressemelding
Nortura ser store verdier i hele dyret, og trapper nå opp satsingen på plussprodukter med en ny avdeling i konsernet.
Tilbakekaller et lite parti Gilde Ekte kokt skinke distribuert i Nordland, Troms og Finnmark15.8.2024 14:15:00 CEST | Pressemelding
Grunnet risiko for metallrester i produktet, bes forbrukere som har kjøpt Gilde Ekte kokt skinke 110g med siste forbruksdag 15.09.2024 om å kaste produktet. Tilbakekallingen gjelder kun produkter kjøpt i NorgesGruppen sine butikker i området mellom Lofoten/Ballangen i sør til Honningsvåg og Kirkenes i nord, i tidsperioden 9. til 15. august.
Nye eggbønder til Nortura1.8.2024 09:31:32 CEST | Pressemelding
Det er stor investeringsvilje hos norske bønder som vil produsere egg. Nortura har signert leveranseavtaler med 14 bønder, og vil om kort tid inngå avtale med ytterligere omtrent det samme. Sammen skal de bidra til å dekke den voksende etterspørselen etter egg.
Hvert år avlives 3,5 millioner hanekyllinger i norsk eggproduksjon – nå går PRIOR bort fra denne praksisen24.6.2024 08:18:30 CEST | Pressemelding
Som først i Norden, har PRIOR tatt i bruk ny teknologi som gjør det mulig å unngå avlivning av nyklekkede hanekyllinger. De første PRIOR-eggene lanseres nå i butikk.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom