Anima - Stopp dyremishandlingAnima - Stopp dyremishandling

Plantebasert iskrem ble årets produkt

Idyll salt karamell fra Hennig-Olsen vant Planteprisen for Årets produkt på Future Foods-konferansen. Iskremen ble stemt fram som årets beste produkt av publikum i hard konkurranse mot syv andre plantebaserte produkter.

Vinnerne av årets Plantepris: Kenneth Skauge, bærekraftsjef i Meny, Hanne-Lene Dahlgren, matinfluencer og gründer,  Pia Amalie Sundt, leder for bærekraft i Hennig-Olsen, Sirin Stav, miljøbyråd i Oslo, Mia Frogner, leder for bærekraft, miljø og mat i Øyafestivalen, Laila Halvorsen,  Kantineleder 4Service Facility AS avd, Stålgården, Trine R. Bjørnbakk, Fagansvarlig, 4Service Facility AS, Arnhild Storrø, Driftsleder, 4Service Facility AS, Trondheim og Heidi Røneid, prosjektleder for Future Foods.
Vinnerne av årets Plantepris: Kenneth Skauge, bærekraftsjef i Meny, Hanne-Lene Dahlgren, matinfluencer og gründer, Pia Amalie Sundt, leder for bærekraft i Hennig-Olsen, Sirin Stav, miljøbyråd i Oslo, Mia Frogner, leder for bærekraft, miljø og mat i Øyafestivalen, Laila Halvorsen, Kantineleder 4Service Facility AS avd, Stålgården, Trine R. Bjørnbakk, Fagansvarlig, 4Service Facility AS, Arnhild Storrø, Driftsleder, 4Service Facility AS, Trondheim og Heidi Røneid, prosjektleder for Future Foods.

Planteprisen deles ut for andre gang, og prisen ble i år delt ut i fem kategorier: Årets virksomhet, Årets initiativ og Årets kantine, hvor en jury kåret vinneren, og Årets person og Årets produkt, som er avgjort gjennom en avstemning på nett. Det var hard konkurranse blant de nominerte i Årets produkt, og til slutt var det isen fra Hennig-Olsens plantebaserte Idyll som fikk flest stemmer blant forbrukerne.

- Hennig Olsens plantebaserte merke Idyll har innovative oppskrifter som gir smakfull is som alle kan like. Isen er lett tilgjengelig på en rekke utsalgssteder, og har lik pris som ikke-plantebasert is. Her har Hennig-Olsen virkelig truffet blink, isen har et knasende sprøtt sjokoladetrekk, og smaken er nydelig. Det er tydelig at dette er en favoritt blant forbrukere, og det er bare å gratulere Hennig-Olsen med en velfortjent pris, sier Heidi Røneid, jurymedlem i Planteprisen.

Hennig-Olsen mottok prisen til stor jubel fra bransjekollegaer i publikum på Future Foods-konferansen.

- Vi setter stor pris på å ha blitt stemt frem av folket som Årets produkt for vår plantebaserte Idyll salt karamell. Det viser at lidenskap og arbeid for å skape kvalitets-iskrem som kan nytes av alle, uavhengig av matpreferanser eller allergier, treffer. For Hennig-Olsen Is betyr denne utmerkelsen at vi lykkes i vårt mål om å kombinere bærekraftighet med uovertruffen smak, og det inspirerer oss til å fortsette vår reise i plantebasert innovasjon, uttaler Pia Amalie Sundt, leder for bærekraft i Hennig-Olsen

Det ble også delt ut flere priser under årets Plantepris:

Årets virksomhet : Meny

- Juryen i Planteprisen sier: Meny er en ambisiøs virksomhet, som har bærekraft langt framme i bevisstheten. De har et stort utvalg av plantebaserte produkter og gjennom en egen klima-app, merking og skilt “nudger” de og motiverer kundene til å velge plantebasert. De eksperimenterer også med plassering av produkter, prøver ut egne vegetardisker i butikken og gjør grønne oppskrifter tilgjengelig for folk flest via nettsidene - som gjør det enklere for kundene å spise mer plantebasert. Meny har stort potensial til å hjelpe enda flere spise mer plantebasert i framtiden, et arbeid det blir spennende å følge videre.

Årets initiativ: Øyafestivalen – kutter ned på kjøttforbruket og øker andelen plantebasert mat

- Juryen mener at Øyafestivalen er meget bevisst sitt miljøansvar og at det monner å redusere utslipp ved å redusere kjøttforbruket og øke forbruket av plantebasert mat. Festivalen har en gjennomgående strategi og klare mål, og ved å være en trendsetter sørger de for at plantebasert mat blir hipt og kult hos sitt publikum, som igjen gir store ringvirkninger. Årets vinner har mye potensial til å motivere sine leverandører om å lage enda bedre plantebasert mat, øke andelen plantebasert mat på sitt arrangement framover, dele kunnskap med andre aktører i bransjen og bli et plantebasert forbilde både for sine kunder og leverandører.

Årets kantine: 4Service, De tre stuer

- 4Service, De tre stuer imponerer juryen, de jobber virkelig for å inspirere kundene til å velge plantebasert mat gjennom en rekke gode ideer og lavterskel-løsninger. Ved å legge til rette for en kort avstand mellom kokken og kunden sørger de for å øke sjansen for at kunden velger et av de plantebaserte måltidene, og ser tydelige resultater ved at andelen plantebasert mat som selges øker. Juryen ble også imponert over hvordan kantinen gjør det å spise mest mulig grønnsaker til noe morsomt, som ved å servere 100 ulike grønnsaker i løpet av en måned og lage et grønnsaks-kort hvor kundene krysser av for hvilke grønnsaker de har spist i løpet av en måned.

Årets person: Hanne-Lene Dahlgren

Vinneren som ble stemt frem av folket var Hanne-Lene Dahlgren, kokebokforfatter, influencer og gründer. Dahlgren fikk hele 57 prosent av stemmene.

Pia Amalie Sundt, leder for bærekraft i Hennig-Olsen

Om Anima

Anima er en dyrevernforening ble grunnlagt i Norge i 2017, men kommer opprinnelig fra Danmark der organisasjonen startet opp i 2000. Internasjonalt er organisasjonen kjent som Anima International, og opererer i seks land. Anima jobber for at dyr skal bli respektert, ikke misbrukt. Om det er kjæledyr, husdyr, pelsdyr, forsøksdyr eller dyr i underholdning.

Anima omfatter også PlanteVekst som jobber for å fremme plantebasert vekst.