Plantebasert iskrem ble årets produkt
Idyll salt karamell fra Hennig-Olsen vant Planteprisen for Årets produkt på Future Foods-konferansen. Iskremen ble stemt fram som årets beste produkt av publikum i hard konkurranse mot syv andre plantebaserte produkter.
Planteprisen deles ut for andre gang, og prisen ble i år delt ut i fem kategorier: Årets virksomhet, Årets initiativ og Årets kantine, hvor en jury kåret vinneren, og Årets person og Årets produkt, som er avgjort gjennom en avstemning på nett. Det var hard konkurranse blant de nominerte i Årets produkt, og til slutt var det isen fra Hennig-Olsens plantebaserte Idyll som fikk flest stemmer blant forbrukerne.
- Hennig Olsens plantebaserte merke Idyll har innovative oppskrifter som gir smakfull is som alle kan like. Isen er lett tilgjengelig på en rekke utsalgssteder, og har lik pris som ikke-plantebasert is. Her har Hennig-Olsen virkelig truffet blink, isen har et knasende sprøtt sjokoladetrekk, og smaken er nydelig. Det er tydelig at dette er en favoritt blant forbrukere, og det er bare å gratulere Hennig-Olsen med en velfortjent pris, sier Heidi Røneid, jurymedlem i Planteprisen.
Hennig-Olsen mottok prisen til stor jubel fra bransjekollegaer i publikum på Future Foods-konferansen.
- Vi setter stor pris på å ha blitt stemt frem av folket som Årets produkt for vår plantebaserte Idyll salt karamell. Det viser at lidenskap og arbeid for å skape kvalitets-iskrem som kan nytes av alle, uavhengig av matpreferanser eller allergier, treffer. For Hennig-Olsen Is betyr denne utmerkelsen at vi lykkes i vårt mål om å kombinere bærekraftighet med uovertruffen smak, og det inspirerer oss til å fortsette vår reise i plantebasert innovasjon, uttaler Pia Amalie Sundt, leder for bærekraft i Hennig-Olsen
Det ble også delt ut flere priser under årets Plantepris:
Årets virksomhet : Meny
- Juryen i Planteprisen sier: Meny er en ambisiøs virksomhet, som har bærekraft langt framme i bevisstheten. De har et stort utvalg av plantebaserte produkter og gjennom en egen klima-app, merking og skilt “nudger” de og motiverer kundene til å velge plantebasert. De eksperimenterer også med plassering av produkter, prøver ut egne vegetardisker i butikken og gjør grønne oppskrifter tilgjengelig for folk flest via nettsidene - som gjør det enklere for kundene å spise mer plantebasert. Meny har stort potensial til å hjelpe enda flere spise mer plantebasert i framtiden, et arbeid det blir spennende å følge videre.
Årets initiativ: Øyafestivalen – kutter ned på kjøttforbruket og øker andelen plantebasert mat
- Juryen mener at Øyafestivalen er meget bevisst sitt miljøansvar og at det monner å redusere utslipp ved å redusere kjøttforbruket og øke forbruket av plantebasert mat. Festivalen har en gjennomgående strategi og klare mål, og ved å være en trendsetter sørger de for at plantebasert mat blir hipt og kult hos sitt publikum, som igjen gir store ringvirkninger. Årets vinner har mye potensial til å motivere sine leverandører om å lage enda bedre plantebasert mat, øke andelen plantebasert mat på sitt arrangement framover, dele kunnskap med andre aktører i bransjen og bli et plantebasert forbilde både for sine kunder og leverandører.
Årets kantine: 4Service, De tre stuer
- 4Service, De tre stuer imponerer juryen, de jobber virkelig for å inspirere kundene til å velge plantebasert mat gjennom en rekke gode ideer og lavterskel-løsninger. Ved å legge til rette for en kort avstand mellom kokken og kunden sørger de for å øke sjansen for at kunden velger et av de plantebaserte måltidene, og ser tydelige resultater ved at andelen plantebasert mat som selges øker. Juryen ble også imponert over hvordan kantinen gjør det å spise mest mulig grønnsaker til noe morsomt, som ved å servere 100 ulike grønnsaker i løpet av en måned og lage et grønnsaks-kort hvor kundene krysser av for hvilke grønnsaker de har spist i løpet av en måned.
Årets person: Hanne-Lene Dahlgren
Vinneren som ble stemt frem av folket var Hanne-Lene Dahlgren, kokebokforfatter, influencer og gründer. Dahlgren fikk hele 57 prosent av stemmene.
Nøkkelord
Kontakter
Camilla DahlbergLeder i PlanteVekstPlanteVekst
Tel:92987765camilla@plantevekst.noBilder
Om Anima
Anima er en dyrevernforening ble grunnlagt i Norge i 2017, men kommer opprinnelig fra Danmark der organisasjonen startet opp i 2000. Internasjonalt er organisasjonen kjent som Anima International, og opererer i seks land. Anima jobber for at dyr skal bli respektert, ikke misbrukt. Om det er kjæledyr, husdyr, pelsdyr, forsøksdyr eller dyr i underholdning.
Anima griper inn der det er behov og jobber målrettet for å oppnå konkrete resultater for dyrene. Organisasjonen fokuserer på å påvirke både politikere, bedrifter og forbrukere. Animas viktigste oppgave er å være en stemme for dyrene, da de ikke kan snakke for seg selv.
Anima omfatter også PlanteVekst som jobber for å fremme plantebasert vekst.
Følg pressemeldinger fra Anima - Stopp dyremishandling
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Anima - Stopp dyremishandling på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Anima - Stopp dyremishandling
Dyrevenner henger falske plakater i over 200 Coop-butikker29.4.2024 06:17:00 CEST | Pressemelding
I over 200 Coop-butikker over hele vårt langstrakte land har frivillige i dyrevernorganisasjonen Anima hengt opp falske nyhetsplakater de siste dagene. På satirisk vis gjør plakatene kundene oppmerksomme på at Coop ikke har lagt planer om å utfase turbokylling, til tross for at over syv av ti Coop-medlemmer vil dette.
Medlemsdemokratiet erklæres “dødt" under satirisk protest ved Sentrumsløpet24.4.2024 15:19:39 CEST | Presseinvitasjon
Mens tusenvis av løpere setter av gårde i Sentrumsløpet, vil dyrevelferdsorganisasjonen Anima avholde en satirisk pressekonferanse et steinkast unna. En demonstrant, utkledd som Coops administrerende direktør Philipp Engedal, vil dramatisk erklære medlemsdemokratiet for "dødt", som en del av en større protest mot Coops bruk av turbokylling.
– Coop selger turbokylling mot medlemmenes ønske22.4.2024 06:11:00 CEST | Pressemelding
Dyrevernorganisasjonen Anima mener Coop-ledelsen må lytte til medlemmene og fjerne turbokylling fra butikkhyllene akkurat som Rema 1000 har gjort siden 2018.
Ny avsløring: Nyklekte turbokyllinger klemmes ihjel og spiser hverandre5.12.2023 06:00:00 CET | Pressemelding
Nye skjulte opptak fra svensk klekkeri avslører kannibalisme, knuste kyllinger og fugler som lider i lengre tid. I år ble 345.600 egg fra samme klekkeri importert til Norge, turbokyllinger som har endt opp hos norske forbrukere.
Dansk mink lider: Nye bilder viser mink dekket av blod og betente bittsår17.11.2023 15:45:12 CET | Pressemelding
Nye bilder fra en dansk minkfarm viser blant annet mink med bittsår og blod i pelsen. Avsløringen kommer etter at danske minkoppdrettere helt nylig gjenopptok produksjonen. Nå må den danske regjeringen handle, sier dyrevernorganisasjonen Anima.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom