Fortsatt fornøyde togpassasjerer
En fersk undersøkelse fra Jernbanedirektoratet viser at togpassasjerene som reiste i sommer er fornøyde med togtilbudet.

Passasjerene gir togselskapene 80 av 100 poeng på spørsmål om hvor tilfredse de er med togreisen i sin helhet. Undersøkelsen ble gjennomført i juli og august, og resultatet er på samme nivå som i samme periode i fjor. Togselskapene som er med i undersøkelsen er Vy, Go Ahead og SJ Norge, og alle oppnådde gode resultater.
– Det er fint å se en stabil utvikling i passasjertilfredsheten. Det har vært en ekstraordinær sommer med ekstremvær, og jeg vet togselskapene har jobbet hardt for å ivareta sine og andres reisende for å levere et så godt som mulig togtilbud gjennom sommeren, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Fritidsreisende mest fornøyd
Blant passasjerene i sommer er det de fritidsreisende som sier de er mest fornøyde, mens de som reiser regelmessig er minst fornøyd. – Dette henger nok sammen med at det er en del planlagte avvik på sommeren som oppleves som belastende for de som pendler til og fra jobb, men som feriereisende er mer innstilt på. I tillegg kom de uplanlagte avvikene som følge av ekstremværet, forteller jernbanedirektøren.
I undersøkelsen måles det også hvordan de reisende opplever punktligheten. Togselskapene får 79 av 100 poeng, et poeng lavere enn i samme periode i fjor. – Punktlighet er et stort fokusområde som hele jernbanesektoren jobber hardt med å forbedre. Vi vet at det viktigste for passasjerene er at toget kommer og går når det skal, sier Sletta.
Ekstremvær ga stans i strekninger
I august fikk ekstremværet Hans store følger for avviklingen av togtrafikken. Det medførte flere avvik på ulike strekninger over hele landet.
Dovrebanen og Rørosbanen ble midlertidig stengt på grunn av ekstremværet, og deler av Dovrebanen er fortsatt stengt etter Randklev bro i Ringebu kollapset. Det har påvirket innsamlingsmulighetene i undersøkelsen, og reisende på disse to strekningen er derfor ikke med i kundetilfredshetsundersøkelsen for perioden
Fakta om Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratets rolle er å ivareta den strategiske, helhetlige og overordnede koordineringen og planleggingen av jernbanesektoren. Det innebærer blant annet å kjøpe togtjenester, gjennomføre utredninger og analyser og å utvikle nasjonale standarder, retningslinjer og veiledere. Samfunnsoppdraget er å jobbe for en effektiv, sikker og miljøvennlig jernbanesektor.
Kontakter
Ruth Høyland JønsrudKommunikasjonsdirektørJernbanedirektoratet
Tel:95 18 31 08ruth.jonsrud@jernbanedirektoratet.noBilder

Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Stabil kundetilfredshet – tross problemer i sommertrafikken26.9.2025 13:00:00 CEST | Pressemelding
Til tross for en sommer preget av både planlagte og uforutsette brudd i togtrafikken, viser en fersk undersøkelse fra Jernbanedirektoratet at passasjerenes tilfredshet holder seg stabil.
Marit Rønning er ny fungerende jernbanedirektør24.9.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Onsdag 24. september tiltrer Marit Rønning som fungerende jernbanedirektør og skal lede Jernbanedirektoratet fram til ny direktør er tilsatt.
Togpassasjerene i Midt- og Nord-Norge er landets mest fornøyde26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på SJ Nords linjer er de mest fornøyde i landet. Selskapet får 86 av 100 poeng av kundene, en oppgang fra første kvartal.
Bedre punktlighet ga mer fornøyde passasjerer på Østlandet26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på Østlandet er mer fornøyde enn i fjor. Vygruppen, som kjører togene på Østlandet, får nesten 80 av 100 poeng fra passasjerene. Økningen skyldes i stor grad bedre punktligheten.
Solid oppgang i passasjerenes tilfredshet på Sørlandsbanen26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på Sørlandsbanen er mer fornøyde med reisen. De gir Go Ahead 81 av 100 poeng, en økning på 4 poeng fra samme periode i fjor.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom