Ti hydrogenkjøretøy og tre fyllestasjoner får Enovastøtte
Enova gir 9,8 millioner kroner i støtte til ti hydrogenkjøretøy og 25 millioner kroner i støtte til tre hydrogenstasjoner. Støtten til kjøretøyene skal føre til mer erfaringer fra drift av hydrogenlastebiler i Norge. Fyllestasjonene skal gjøre det mulig å ta i bruk hydrogenlastebiler for transporter over lengre distanser.

-På veien til lavutslippssamfunnet må vi kutte utslipp i tungtransporten. Enova støtter de som går foran, og nå tas de første stegene for å ta i bruk hydrogen som energibærer for tunge kjøretøy i Norge, sier markedssjef Marie Tranaas Skjærvik i Enova.
– Utslippene fra veitransporten skal ned. Vi har kommet langt i å elektrifisere personbilene. Nå må vi omstille og kutte utslipp fra de tunge kjøretøyene. Hydrogen er en av flere teknologier som vil kunne bidra til det. Enovas støtte til hydrogenstasjoner og tunge hydrogenkjøretøy er et viktig bidrag i utviklingen og utbredelsen av nye teknologier innen landtransport, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).
Hydrogen i rute mellom Stavanger og Oslo
De ti tilsagnene for kjøretøy går alle til logistikkselskapet SR Group med hovedkvarter i Rogaland. SR Group planlegger å anskaffe ytterligere 12 til 15 større kjøretøy som skal gå i rute mellom Stavanger og Oslo.
- Vi har forpliktet oss til nullutslippstransport av fiskefôr og oppdrettsfisk fra Stavanger, via HIMA Seafood sitt landbaserte oppdrettsanlegg på Rjukan, til Gardermoen og tilbake via Vestby. Her peker hydrogen seg ut som mest aktuelle energibærer, sier Roy Kristensen, Assistant CEO i SR Group.
De første hydrogenstasjonene for tungtransport i Norge
Tre fyllestasjoner på Dombås, Stavanger og Vestby får støtte og Vireon har seks måneder på å fatte investeringsbeslutning for disse. Dersom stasjonene etableres, blir det de første fyllestasjonene i Norge som dimensjoneres for lastebiler, ut over stasjonen ASKO har etablert i Trondheim og stasjonen på Hellesylt som Vireon allerede har under etablering.
-Vi er glade for at Enova støtter utbygging av fyllestasjoner for grønt hydrogen. Støtte til tre stasjoner er en god begynnelse, men det trengs mange flere stasjoner for at hydrogen skal bli et reelt alternativ til diesel i tungtransporten. Vi må bygge korridorer som gir transportselskapene den nødvendige tryggheten de trenger for å bytte ut diesel med hydrogen. Det håper vi Enova vil bidra til i de kommende utlysningene, sier Per Øyvind Voie, adm.dir i Vireon.
ASKO eneste med hydrogenlastebiler på veiene
ASKO MIDT-NORGE er foreløpig den eneste aktøren som har hydrogenlastebiler på veiene i Norge. Selskapet har fire biler på veiene i dag, og to biler som leveres innen kort tid.
Disse går i dag i lokal og regional transport i Trøndelag, og fyller hydrogen på ASKOs anlegg på Tiller i Trondheim. ASKO MIDT-NORGE planlegger anskaffelse av ytterligere 14 hydrogenlastebiler med leveranser i 2025 og 2026.
-Etablering av flere hydrogenstasjoner vil gi oss muligheten for å teste ut hydrogenteknologi for biler med lang rekkevidde. Lastebilprodusentene er klare til å rulle ut hydrogendrevne lastebiler. Vårt drivstoffhierarki sier at vi trenger et godt supplement til batterielektriske biler i vårt arbeid med å forsyne Norge med mat med nullutslippsbiler. Vi i ASKO håper dette er starten på flere hydrogenkorridorer mellom de store byene i Norge, sier Jørn Arvid Endresen, direktør i ASKO Midt-Norge.
Søknadsrunden ble gjennomført som konkurranse med frist i mai i år. Det gjenstår to søknadsrunder til for 2023: 28.september kl. 12:00 og 5.desember kl. 12:00.
-Aktørene bør merke seg at vi nå spisser programmet ytterligere med det formål å få flere kjøretøy på veiene. Dette gjelder fra neste søknadsfrist – 28.september, sier Skjærvik.
Les mer om støtteprogrammet her.
Nøkkelord
Kontakter
Carl-Erik KullmannMarkedsrådgiverEnova SF
Tel:97529823carl-erik.kullmann@enova.noEiliv FlaknePressesjef/Head of mediaEnova SF
Tel:+47 950 66 565eiliv.flakne@enova.noBilder
Om oss
Livskraftig forandring
Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.
Enova SF er lokalisert i Trondheim og har 95 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet, og finansieres via Klima- og energifondet og et lite kostnadspåslag på strømregningen.
Følg pressemeldinger fra Enova
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Enova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Enova
Ny utlysing i EUs innovasjonsfond27.11.2023 09:15:00 CET | Pressemelding
Torsdag 23.november åpnet en ny utlysning i EUs innovasjonsfond. Nå blir det også mulig å søke for selskap innenfor maritim transport og luftfart. Det betyr nye muligheter for norske selskap som vil ha bred europeisk støtte til sine teknologiprosjekt. Ved forrige tildeling i juni i år, gikk innovasjonsfondet inn med hele 5,7 milliarder kroner i fem norske prosjekt. - Vi gleder oss til å ta imot nye søkere fra norske selskap. Det sterke resultatet i sommer viser at norsk industri og næringsliv er helt i front på flere teknologiområder, sier Ingunn Syrstad Bøgeberg i Enova. Hun er nasjonalt kontaktpunkt for innovasjonsfondet i Norge og er i tett dialog med de selskapene som søker støtte.
Norges første komplette energistasjon2.11.2023 10:30:00 CET | Pressemelding
Enova går inn med ti millioner kroner til bygging av en fyllestasjon for hydrogen på Innlandsporten ved Mjøsa. Stasjonen, som skal bygges og eies av Vireon, skal stå ferdig i 2025. Dette blir den sjette fyllestasjonen for hydrogen til tungtransport i Sør-Norge og det vil da være mulig for tyngre kjøretøy å kjøre utvalgte korridorer gjennom landsdelen.
Nye grep ga millionstøtte fra Enova16.10.2023 10:00:00 CEST | Pressemelding
Havila Biogass AS legger opp til en ny verdikjede for sin produksjon av biogass. Det nye anlegget som skal ligge på Raudsand utenfor Molde, skal levere biogass til Hydro Sunndal. Biogassen erstatter fossil energi og vil føre til store utslippskutt for aluminiumsverket på Sunndalsøra. Enova støtter biogassprosjektet med 26,5 millioner kroner.
Nå blir det roligere rundt vinsjan på kaia29.9.2023 09:13:31 CEST | Pressemelding
I løpet av vinteren synker lydnivået på kaianlegget til Fishbase Salmon AS på Dønna. Da forsvinner den dieseldrevne hjullasteren og erstattes av en elektrisk utgave. Støynivået vil gå ned og selskapet kutter CO2-utslippene. Selskapet er ett av flere som får Enovastøtte til slike klimagrep.
NOK 709 million for emission-free maritime transport26.9.2023 14:20:14 CEST | Pressemelding
A number of vessels and charging solutions for emission-free maritime transport receive NOK 709 million in support from Enova. The vessels vary from fully electric to ships powered by ammonia and hydrogen. The purpose of the support is to strengthen the use of zero-emission technology at sea.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom