If

Stadig flere sjåfører må reddes av bilberger

Del

Bruken av veihjelp og bilberging øker fortsatt kraftig i Norge, viser nye forsikringstall.

Flatt batteri og punktering er blant de vanligste grunnene til å be om veiassistanse, opplyser forsikringsselskapet If. (Foto: If)
Flatt batteri og punktering er blant de vanligste grunnene til å be om veiassistanse, opplyser forsikringsselskapet If. (Foto: If)

De seks første månedene i år er det utført 143 400 veihjelp- og bilbergingsoppdrag dekket over forsikringen, viser tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge. Det utgjør en økning på over 21 600 oppdrag fra samme periode i fjor. Økningen utgjør 17,8 prosent.

– Nordmenn trenger veihjelp og bilberging i stadig større grad. Fra begynnelsen av 2021 til sommeren i år har det vært en økning på 18,9 prosent. Det virker nesten ikke som det finnes grenser for hvor hvilket behov norske sjåfører har for bilberging og -ekspertise på veien, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

Nå mangler biler reservehjul

Ved veiassistanser er det gjerne noen årsaker som utmerker seg: Punktering, flatt batteri, startvansker, utelåsing og motorfeil. Veihjelp, med en egenandel på noen hundrelapper, er en del av kasko- og delkaskoforsikringen hos norske forsikringsselskaper.

– I dagens biler finnes sjelden reservehjul, og det er derfor som regel nødvendig å tilkalle veihjelpsbil hvis du punkterer, sier Clementz.

– Å håndtere fylling av feil drivstoff på bilen, er et bilbergingsoppdrag som det er behov for ukentlig. Hvis du oppdager dette med drivstoffpumpa i hånden, må du ikke starte bilen. Ring forsikringsselskapet ditt for å få tilkalt redningsbil og folk som vet hva som skal gjøres. Skader fra feilfylling på motoren og andre vitale deler kan i løpet av noen sekunder bli veldig store, sier kommunikasjonssjefen i If.

Elbiler går tomme for strøm

Med stadig flere elbiler i bilparken, endrer også veihjelpsoppdragene seg litt. Med flere elbiler på veiene er det en økning i behovet for batterilading og transport av bil med tomt batteri.

– En veilhjelpsklassisker er å kjøre bilen tom for bensin eller diesel langt fra nærmeste bensinstasjon. Nå kjører også enkelte batteriene tomme på elbilen, selv om nordmenn flest har blitt flinke til å håndtere lading. Elbilene har dekning på ordinær forsikring og mulighet for å tilkalle redningsbil hvis den går tom for strøm. Akkurat som med biler på fossilt drivstoff, sier Clementz.

Hver femte bil på veiene i Norge er forsikret i If, viser markedstall fra Finans Norge.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Flatt batteri og punktering er blant de vanligste grunnene til å be om veiassistanse, opplyser forsikringsselskapet If. (Foto: If)
Flatt batteri og punktering er blant de vanligste grunnene til å be om veiassistanse, opplyser forsikringsselskapet If. (Foto: If)
Last ned bilde
Sigmund Clementz er kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet If. (Foto: If)
Sigmund Clementz er kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet If. (Foto: If)
Last ned bilde

Om If

If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper også bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle få en skade. Takket være våre 7 900 dyktige medarbeidere kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle seg trygge på at de vil få den hjelpen de trenger - hvis noe skulle skje.

Følg pressemeldinger fra If

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra If på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra If

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye