Åpnet ny gigant – “Helthjems største investering til nå”

– Dette er selve hjertet i Helthjem - som virkelig er et kroneksempel på hvordan man kan bygge nye verdier på etablert infrastruktur, sa konsernsjef i Schibsted, Kristin Skogen Lund, under åpningen av den nye terminalen.

SNORKLIPPING: Konsernsjef i Schibsted, Kristin Skogen Lund, stod for snorklippingen da den nye terminalen ble åpnet på Vestby Næringspark. Hun var flankert på scenen av daglig leder i Helthjem, Anders Lunde Angen og ordfører i Vestby, Tom Ludvigsen. Endre Igland

Helthjem har nå åpnet dørene til sin splitter nye hovedterminal i Vestby, rett utenfor Oslo.

Terminalen på over 30.000 kvadratmeter skal kunne håndtere minst 40 millioner pakker i året, og med Norges fremste miljøsertifisering (BREEAM) og solceller på taket vil terminalen bli selvforsynt til blant annet maskinene i bygget og elbilparken.

Til stede for å innvie den nye terminalen var blant annet daglig leder i Helthjem, Anders Lunde Angen, konsernsjef i Schibsted, Kristin Skogen Lund, og Vestbys ordfører, Tom Anders Ludvigsen.

– Åpningen av denne terminalen viser hvor langt vi har kommet siden starten i 2015. Dette er til nå vår største investering, og med høysesongen rett rundt hjørnet er vi nå perfekt rigget for å levere pakker raskere enn noensinne, sier han.

– Vi merker nå at veksten er tilbake. Hittil i år er vi opp hele 15 prosent fra fjoråret, og det er godt å komme på plass i en ny terminal, hvor vi har enda større plass å boltre oss på, sier Angen.

Firedobler kapasiteten

I sentrum av Logsitkk-Norge i Vestby Næringspark befinner den nye terminalen seg, med automatiserte sorteringsanlegg og kapasitet på minst 40 millioner pakker i året - som tilsvarer en firedobling av dagens kapasitet.

Schibsted Distribusjon og Schibsted Trykk, som produserer blant annet VG og Aftenposten, får også sin hovedsentral på bygget.

– Helthjem er en suksesshistorie. De har valgt å se på utviklingen i markedet som en mulighet, og i takt med veksten har de også styrket produksjonen på papiravisene - det er imponerende, sier Skogen Lund.

– Dette er ikke bare et fantastisk og moderne nybygg, det er også et symbol på hele drivkraften i Schibsted som konsern; her forenes stolte tradisjoner med spennende nyskaping, legger hun til.

Ifølge Angen er den nye terminalen også et viktig bærekraftstiltak;

– Investeringen i den nye terminalen er et viktig grep vi gjør for å redusere utslipp. Ikke bare blir vi selvforsynt med strøm, men ved å samle alle selskapene under ett tak vil vi også spare betydelig med transportetapper, sier han.

Knuser markedet

Netthandelen, som hadde en eksplosiv økning under pandemien, har nå fått sin forventede nedgang i 2023, som Hovedorganisasjonen Virkes prognoser for detaljhandelen predikerte.

Helthjem derimot opplever en helt annen utvikling med solid vekst over fjoråret.

– Ikke bare knuser vi egne rekorder, men vi vokser også over netthandelsmarkedet og andre aktører i markedet, og det er utrolig gøy å se. Det ligger hardt arbeid bak dette fra hele teamet - alle som jobber på terminalen, budene våre, sjåfører og administrasjon - vi er flere tusen som står på dag og natt, sier han.

– Og kanskje viktigst av alt betyr dette en enklere hverdag for kundene våre, med enda flere pakker levert hjem, som er kjernen i det vi jobber for, legger han til.

Viktig samfunnsoppdrag

Ifølge ordfører i Vestby, Tom Anders Ludvigsen, er det mer enn et distribusjonssenter som nå åpner i Vestby.

– Dette handler også om verdiskapning og flere arbeidsplasser - og det er fantastisk å ønske nye mennesker velkommen til næringsparken i Vestby kommune, sier Ludvigsen.

– Vi har jobbet hardt for å få Norges logistikk-sentrum til Vestby, og vi er stolte og glade for at Helthjem og Schibsted kommer hit og vil etablere seg her. Jeg gleder meg til å følge denne utviklingen videre, legger han til.

I tillegg til verdiskapning understreker også Angen pakkefraktens viktige samfunnsoppgave;

– For oss er det viktig å å sikre et godt tilbud med valgfrihet til folk. Fokuset vårt har alltid vært å tilby en enkel og effektiv levering som gjør det enklere for kunden å få produktene sine hjem. Dette fokuset har vi aldri forlatt, og skal fortsette å være i kjernen i det vi gjør - og den nye terminalen vil nå gjøre det mulig å levere et enda bedre produkt for kundene våre, sier Angen.

ØNSKET VELKOMMEN: Anders Lunde Angen, daglig leder i Helthjem, ønsket alle velkommen til den nye hovedterminalen i Vestby Næringspark.
STOLTE: Daglig leder i Helthjem, Anders Lunde Angen, og konserndirektør i Schibsted, Kristin Skogen Lund, delte stor glede over åpningdagen av Helthjems nye hovedterminal.
OMVISNING: Nå er Helthjem, Schibsted Trykk og Schibsted Distribusjon samlet under samme tak. Dette vil gi store synergieffekter mener Schibsteds konserndirektør, Kristin Skogen Lund.