Airfryer-feber: Elkjøp har tidoblet salget
Godt inn i Black Week-perioden, er det et produkt som har tatt helt av, nemlig Airfryers som lar deg kokkelere mat uten olje.
- Kjøkkenapparatet blir revet vekk fra hyllene, forteller Arnstein Værdal, salgssjef i Elkjøp Norge, som forsikrer om at det er flere Airfryers på lager, både i butikk og på nett.

Elkjøp startet Black Week med VIP-shopping for sine nå to millioner kundeklubb-medlemmer forrige uke, og har hatt en god start.
- Vi så tidlig de første dagene at de mest populære produktene var Airfryers og kjøkkenapparater, i tillegg til hvitevarer, ladbare støvsugere og underholdningsprodukter som TV-er, hodetelefoner og nødvendigheter som telefoner og laptoper. Nå ser vi at denne trenden har fortsatt og Airfryers sammen med tilbehør praktisk talt flyr ut av butikkene våre – det er virkelig årets trend. Sammenlignet med fjoråret har vi tidoblet salget, forteller Værdal.
En Airfryer er et kjøkkenapparat som tilbereder mat ved å sirkulere varm luft rundt maten, i stedet for å bruke olje. Dette er nå mildt sagt blitt populært blant folk.
Egne Facebook-grupper
- Vi har i lang tid fulgt med på denne trenden, og i de egne Airfryer-gruppene på for eksempel Facebook, ser vi at antallet medlemmer vokser enormt. Her deles det tilbud, oppskrifter og ideer. Da er det veldig artig for oss å se at vi og våre produkter er en stor del av samtalen, forteller salgssjefen og legger til:
For oss er det alltid spennende å se hva som slår an, og i år ble det et kjøkkenprodukt. Så gjenstår det å se om dette endrer seg, ellers kan vi nok allerede nå røpe at flere kommer til å pakke opp en Airfryer under treet i år.
Stort trykk under de første dagene av Black Week
Elkjøp forventet ikke et så stort trykk som de har sett de første dagene.
- Dette viser at dette muligens er året hvor denne salgsperioden er tiltrengt hos mange. Nettopp fordi prisene på annet som strøm, bolig, drivstoff og mat har vært høyere dette året, forteller Værdal.
Trenden som kjeden tidligere har uttalt, er at kundene som kommer til butikkene er godt opplyste og har god informasjon om hva de er ute etter og hvilke produkter de har planlagt for.
- Dette har vi sett de siste årene, folk vet hva de ønsker seg og trenger til hjemmene sine. Da blir jobben vår å sørge for at vi skal ha nok varer på lager, som kundene våre har planlagt for. Og ikke minst – et fokus på å støtte med å velge riktige produkter, og den kompetansen er vi klare med hos oss, sier Værdal.
Nøkkelord
Kontakter
Anders RingenKommunikasjonsrådgiverElkjøp Norge
anders.ringen@elkjop.noBilder
Elkjøp Norge omsatte varer og tjenester for over 15,15 milliarder kroner i regnskapsåret 2020/2021.
I Norge har vi i dag 153 butikker fordelt på egeneide butikker og Franchiseeiere.
I Elkjøp Norge er vi over 3000 ansatte i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Currys - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.
Konsernet har etablert detaljvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene.
Følg pressemeldinger fra Elkjøp Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Elkjøp Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Elkjøp Norge
Nordmenn har milliardbeløp liggende i skuffen24.2.2025 09:27:37 CET | Pressemelding
Norge topper statistikken for bruk-og-kast av elektronikk. I skuffer og skap over hele landet ligger dingser til en samlet verdi av milliarder av kroner og støver ned. Nå går Elkjøp og den norske KI-startupen Tings sammen for å forlenge levetiden til nordmenns teknologi.
KI gjør hverdagen enklere og morsommere i 202514.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Fem trender i forbrukerelektronikk. I 2025 vil kunstig intelligens for alvor slå inn i hverdagen din. Komplekse algoritmer vil lære deg å kjenne og dermed blir hverdagen morsommere, enklere og mer nyttig.
Sånn bytter du julegaven din27.12.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Ønsket du deg ikke gaven du fikk? Det er lov! Eller fikk du to av samme? Slik forholder du deg om du vil bytte julegaven din.
1 av 3 havner utenfor digitalt10.12.2024 07:06:46 CET | Pressemelding
Hver tredje nordmann synes den teknologiske utviklingen går så fort at det er vanskelig å henge med. Hver fjerde nordmann mener ulik tilgang på teknologi skaper økt klasseskille. Hver fjerde person under 29 år sier de føler seg mer ensomme på grunn av digitalisering. Det viser Elkjøps årlige undersøkelse av digitalt utenforskap.
To av tre nordmenn tror kunstig intelligens vil forandre studier og arbeidsliv, men få bruker det11.9.2024 06:30:00 CEST | Pressemelding
I Elkjøps «Teknotrøbbelundersøkelse 2024» svarer 65 prosent av nordmenn at de tror kunstig intelligens kommer til å endre måten vi jobber og lærer på i dag. Samtidig er det kun 20 prosent som bruker kunstig intelligens (KI) i jobb eller studiesammenheng. – Et bekymringsfullt gap, mener Elkjøp og IKT Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom